Jump to content

Lav ladespenning på forbruksbatteri


Swingswong

Recommended Posts

Du må undersøke litt mer hvordan dette er koplet og gjerne legge ut noen bilder her ellers blir det gjettelek.. Hvordan er batteribankene skilt, hvor er landstrømlader tilkoplet etc.

 

Et mulig svar på gjetteleken er at du har en skillediode men at den som har koplet den opp har glemt å fjerne kabel fra dynamo B+ til startinnslag slik at skillediode bypasses til startbatteri. Men dette er bare et skudd i mørket.

Link to post

Nå har jeg fulgt noen kabler. 
Du har rett. 
skilledioden har 3 tilkoblinger. Den i midten går til dynamoen. Den nederste går til startbatteriet og den øverste til forbruk.
Det går også en kabel fra dynamo til starter som igjen går til startbatteriet. 
 

Landstrømsladeren går til hver av batteriene med egen pluss. 

Om jeg tar vekk kabelen mellom dynamo og starter, hvilken spenning vil jeg da ende opp med?

481EEA02-1C5B-4F2B-95AA-F373BF711822.jpeg

52A7C84E-5382-4D6D-8E70-A0277C9E748F.jpeg

Redigert av Swingswong (see edit history)
Link to post

Når det finnes direkte tilkobling mellom dynamo og startbatteri ser du regulatorens setpoint der.
Når forbruksbanken er koblet via vanlig skille-diode får denne lading med spenningsfall.
Dette pleier å være -0,6V uten belastning (ladestrøm) og opptil 1,1V med full last (maks
ladestrøm som diodene er beregnet for).

Egne nettsider: Måling av spenningsfall

Direkte-koblingen mellom dynamo og start fjernes normalt.

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Direktekoplingen må fjernes ved bruk av et slikt ladeskille (det pleier også å stå i manualen til disse om du har den). Som Joerg er inne på vil da dynamoen ‘se’ en ny spenning og regulere deretter. Hva den endelige spenningen blir vil avhenge av regulatorens karakteristikk og hvor sultne batteriene er - samt om den har ekstern sense til regulator. Ville bare koplet fra ledningen og målt. Sjekk også spenning på batterier før oppstart. Er de temmelig fulle vil spenning typisk ikke bli veldig høy, feks hvis du normalt ligger med landstrøm.

 

Om du klarer å finne fabrikat/betegnelse på ladeskillet hadde det vært nyttig da det vil gi et signifikant spenningsfall om det er diodebasert. Alternativt så måler du bare spenning mellom inngang og utganger mens motoren går.

 

Er ladeskillet diodebasert så er det er fordel om dynamoen har ekstern senseledning. ‘Alle’ nyere Volvo Penta dynamoer har dette (nesten, D3 motorene er et unntak, og muligens noen andre). Denne er en tynn gul ledning bak på dynamo og bør koples til forbruksbanken. Regulator vil da kompensere for spenningsfallet i ladeskillet.

 

Om du ikke har ekstern sense på regulator og får alt for lav ladespenning pga diodeskille finnes det flere alternativer: Kople til ekstern regulator, bytte ut ladeskille til FET-basert som ikke gir nevneverdig spenningsfall, eller erstatte ladeskille med spenningsstyrt skillerelé. Pris fra noen hundrelapper (Biltema VSR) til noen tusenlapper (FET-ladeskille eller ekstern regulator).
 

Det kan også være at Dynamo må ha spenning for å starte lading (noen må det). I så fall er trolig ladeskillet du har ikke rette utstyret for jobben da det såvidt jeg kan se ikke har egen tilkopling for dette. Det _kan_ også være grunnen til at koplingen ble gjort på feil vis i utgangspunktet.

Link to post

Nå har jeg vært nede i båten og tatt vekk ledningen mellom dynamo og starter. 
Jeg koblet først av forbruksbatteri og da merket jeg at lyset i motorrommet og kjøleskapet fortsatt stod på. Så koblet jeg vekk startbatteriet og da slukket lyset og kjøleskapet. 
Så tok jeg vekk ledningen. 
Jeg koblet først på startbatteriet og gledet meg over at lyset og kjøleskapet fortsatt var av. 
Ved tilkobling av forbruk kom de på igjen. 

Ser da ut til at det virker, men dynamoen begynner ikke å lade. 
Det sitter en ekstra plugg inn på dynamoen som er koblet inn i ledningsnettet. Denne får spenning når tenningen er på. 
Når jeg måler B+ mot minus får jeg 0,4-0,5v. 
Dynamoen har ikke egen minus, men får jording via motoren. 
Jeg forsøker å legge en ledning mellom pluss på forbruk og start, mens motoren går, men det skjer ingen ting. 
Jeg kobler tilbake ledningen fra B+ til starter og alt fungerer som det gjorde før jeg tok vekk ledningen. 
Noen ide om hva det kan være?

Link to post

Da ser det dessverre ut som om din dynamo må ‘se’ batterispenning på utgangen for å starte. Du kan prøve å ha den ledningen mellom B+ og startinnslag frakoplet, starte opp og holde den bortpå noen sekunder for å se om lading starter da - og evt fortsetter når den tas bort.

 

Var tricky å se merkingen på ladeskillet ja. ‘De Carga’ er vel lading på spansk’. Men så vidt jeg ser er det ingen andre kontakter på den enn de 3 store (1 inn/2 ut)? Ingen små spadekontakter eller lignende? I så fall er det en enkel diode uten såkalt ‘IG’-utgang for å gå spenning til dynamo for at den skal starte. Og dersom dynamo krever spenning for å lade er du litt sjakkmatt. Ladeskillet kan rett og slett ikke gjøre jobben (og er nok derfor bypasset slik du har funnet ut).

 

Forutsatt at det over er riktig har du to fornuftige alternativ slik jeg ser det: Beholde ledning fra B+ til startinnslag, fjerne ladeskille og erstatte det med et spenningssensitivt rele - ELLER fjerne ledning og erstatte ladeskillet med et FET-basert ladeskille med såkalt ‘IG’-utgang som gir strøm slik at dynamo starter lading.

 

Min personlige favoritt er den siste løsningen, men meningene er delte rundt dette. Jeg liker FET-ladeskille fordi en slipper å ta hensyn til eventuell releklapring og evt store strømmer ved inn/utkobling av rele siden strømmen bare kan flyte en vei.

Link to post
Joerg Becker skrev for 6 timer siden:

I tilfellet at denne dynamoen krever spenning på B+ for oppstart kunne man koble et vanlig diode 3W
mellom f.eks. D+ (ladelampe) og B+ slik at katoden er koblet til B+.

:fishing:
Jørg

Det må være et kjempetips! Funderte litt på om den kunne ‘startes’ via spenningen fra tenningsnøkkelen/ladelampe men var usikker på hvor mye effekt som skulle til. Forøvrig helt utrolig dersom opplegget er levert slik fra produsent.

Link to post
Fantino skrev for 1 time siden:

Det må være et kjempetips! Funderte litt på om den kunne ‘startes’ via spenningen fra tenningsnøkkelen/ladelampe men var usikker på hvor mye effekt som skulle til. Forøvrig helt utrolig dersom opplegget er levert slik fra produsent.

Ja, det er nesten utrolig, men det har vært noen tråder tidligere hvor Bavaria med VP motorer har hatt samme feil. Om det er fabrikk eller impotør som gjør feilen vet jeg ikke. På en del VP må man også flytte ledning som går til startnøkkel fra B+ på dynamo og over på + på startmotor. Hvis ikke er det ingen strøm til nøkkel når original ladekabel kobles fra + på starter.         Har skille diode jeg også , og jeg gjorde forsøk på min egen VP ved å koble fra senseledning. Da startet ikke lading. Var tydeligvis ikke nok og bare ha strøm på D + .  Vet ikke om trådstarter har senseledning på sin. Slik det er nå hos ham er det jo ikke bare ujevn lading, men også fare for og tappe ned startbatteri via forbruk hvis man ikke slår av hovedbryter til startbatteri.

Link to post

Det finnes ikke så mange variabler, Volvo bruker jo bare 6 type dynamoer siden 1960.
Alle disse ønsker D+ fra ladelampe.

Noen har Sensekontakt (som da er tilkoblet siden 1. dagen),
da bør den tilkobles enten egen B+ (med rele-/bryterbasert fordeling)
eller til referansebatteri.

Bare 1 type (og 90A Bosch som en gang ble brukt) ønsker også spenning på B+.
Da kan man enten ikke bruke skille-diode, eller må levere spenning på B+.

Bavaria monterer nok heller ikke feil inn i serien, som det kunne oppfattes,
men feilene ble ettermontert.
Desto verre når en ikke forstår hva det betyr, og monterer flere feil etter hvert ved "prøvetiltakene".

Det gjelder også når "omsider" all spenning forsvinner når en fjerner linken mellom B+ og starter.
Typisk tegn for lite erfaring, fordi eldre Volvo pleier nå bare å hente spenningen
nettopp via denne ledningen.
Den behøves ikke å fjernes helt, men trengs bare å isoleres på enden den er koblet til dynamo B+.
Er det kanskje 2 ringsko på B+?
Da burde bjellene ringe høyt og tydelig, og endene kobles bare sammen, igjen.
I begge tilfelle forblir alt annet som det er, bare at spenningene kommer fra "andre side",
nemlig fra starter.
Og det spiller ingen rolle, bare at den er der,
så kan ladestrømmen fordeles som en bare ønsker.

Var det noe som hørtes komplisert ut her? :smiley:

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg har to ringsko på dynamo. Den ene går til starter som igjen går til startbatteriet. Den andre går til diodeskille. 
Jeg var inne på en nettside og da fant jeg dette. Se bilde.  Der står det også at noen dynamoer krever spenning på B+ for å starte lading. Jeg har forøvrig ingen ekstra ledning annet enn en tynn som gir 12v inn på dynamoen når tenningen er på. 

EEDC23CF-64C0-4603-8A75-D2966A248B2B.jpeg

Link to post

Det stemmer @Swingswong - var det jeg kalte ‘IG’ output eller noe sånt i tidligere innlegg. Mener den er kalt det på denne typen ladeskiller fra Quick.

 

Men tipset fra @Joerg Beckerer bortimot gratis å prøve og vil gjøre samme nytten.

 

Så spørs det til slutt om regulatoren din vil være ‘hissig’ nok til å gi tilfredsstillende ladespenning gjennom diodeskille når den ikke har ekstern regulator. Jeg ville prøvd Jøerg-trikset først og målt. Dersom ladespenning fremdeles ikke er tilfredsstillende så kan du vurdere ladeskille med slik output, eller å få innstallert en ekstern regulator som føler på batteriene. Jeg vil egentlig tro at det er det siste alternativet som vil gi best resultat da jeg mener jeg så at setpunkt for dynamo på qsd 2.8 Mercruiser er 14V - men det vil vise seg når du måler.

 

Dioden til Jøerg-metoden kjøper du feks på Elfa. Denne burde tilfredsstille Joergs krav om 3W. Koster sikkert en hundrelapp i frakt da, men de er utrolig kjappe. Usikker på hvor slikt evt kan kjøpes over disk.

Link to post
Fantino skrev for 2 timer siden:

Dioden til Jøerg-metoden kjøper du feks på Elfa. Denne burde tilfredsstille Joergs krav om 3W. Koster sikkert en hundrelapp i frakt da, men de er utrolig kjappe. Usikker på hvor slikt evt kan kjøpes over disk.

Slike dioder har nok de fleste bil-elektriske bedrifter, dvs som reparerer.

NB: Holder ikke 3W via D+ kan man også bruke f.eks. 3A
som da kan hentes (ikke fra D+ men) direkte fra tenningslås.
Prisen blir det samme, det er bare et spørsmål hvor mye strøm dynamoen
trenger for å starte regulatoren.

:fishing:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Nå har jeg testet litt mer. Jeg tar vekk ledning mellom starter og dynamo og setter inn en med en diode på. Jeg måler da 14,3v ut fra dynamo, så lading har startet. 
Inn på ladeskillet måler jeg 14,2v. Ut måler jeg 13,45v på begge batteriene. Er det normalt med 0,75v tap i skille?

 

En annen greie var at kjøleskapet staret med strøm over dioden nå kun startbatteriet var tilkoblet. Den brant fort opp kan man si. 1A diode. 
 

For å være sikker på at jeg ikke koblet feil satt jeg en ny diode andre veien. Da startet ikke kjøleskapet, men dynamoen ladet heller ikke. 

 

Link to post

Da er du nærmere løsningen. 0.75V tap i skillediode er helt normalt, og vil trolig være høyere ved høy ladestrøm - men siden batteriene ikke ser veldig høy spenning blir ikke det aktuelt med dagens oppkopling - i alle fall kun hvis batteriene er veldig sultne.

 

Med skillerele eller FET-ladeskille vil du da få ca 14.3V på batteriene da de ikke gir nevneverdig spenningsfall. Men i dette tilfellet tror jeg at du vil få absolutt flest ‘amperetimer per krone investert’ og effektiv lading ved å få på plass en ekstern regulator til dynamo som føler på batterispenning. Joerg kan helt sikkert hjelpe. Javasea leverer også slike og har hatt liggende gode beskrivelser av montering på nett, men virker som om siden deres er nede nå.

 

Ville også gjort en oppgang på tilkopling av kjøleskap og andre forbrukere som åpenbart er koplet til startbatteri nå. Har neppe noe å si for denne problemstillingen men kjøleskap er jo perfekt for å tømme startbatteri ved landligge og det er jo ikke meningen.

Link to post
index skrev 1 time siden:

Jeg ville ha skiftet ut skilledioden med en BEP VSR. Enkelt og greit. 

Ikke uenig @index - er nok det enkleste alternativet. Men får antakelig ikke all verdens ladespenning/utnyttet dynamo skikkelig siden regulator er dum og har 14.3V som eneste mål i livet ?. Kommer jo an på bruken. Kan fort være plenty godt nok.

 

Har selv en dum dynamo med 14.4V som eneste mål i livet men solceller fikser det så den får bare være sånn.

Link to post

Er ikke det litt mye glorifisering? :saint:
"Optimal" finnes ikke.
Men det finnes jo mange muligheter for å tilpasse et system,
slik at det blir mest optimal etter forholdene.

"BEP" er et navn, og er en av mange firmaer som produserer elektriske komponenter.

Her et Volt Sensitiv Relé (VSR, dvs. "On/Off".), som verken kan justeres eller tilpasse/ tilpasses for/ noe.


Så kan det ikke være "som de skal", men tillater kun "som dynamoen (eller en annen spenningskilde) kan"
Og dette er bare sjelden optimal, men kan faktisk fort bli suboptimal. 
Et eksempel ville være når TS kun starter med fulle batterier, og kjører motoren frem til nesten stikkontakten.
Da er det faktisk mere optimal når batteriene får redusert spenning.

God helg. :smiley:

:fishing:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Men du er jo skikkelig nerd på lading, Jørg?. Jeg vil bare ha noe som fungerer til vanlig bruk. Og der er original dynamo sammen med en VSR helt OK. Jeg kunne fått enda bedre lading med et fullstendig optimalisert opplegg, men det har jeg ikke behov for. Mitt tips er kun for at TS skal få 0,7-0,8 volt bedre spenning på batteriene sine. Det er betydelig bedre enn det var,  og koster nesten ingenting.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...