båtmann2000 Startet 9.August.2020 Del på Facebook Startet 9.August.2020 hei, har en evinrude 35hk 2 takter, er nok fra 1980 tallet. visst jeg ikke har brukt motoren på en dag eller noe sånt så starter den på første drag. setter ut båten, starter på førstedrag, så når jeg har funnet en plass å fiske på å så skal flytte meg videre tar det nok 10-20 drag før den starter, noen ganger er det 2 eller 3 drag Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 9.August.2020 Del på Facebook Svart 9.August.2020 har du prøvd å koble fra temperatursensoren på kjølevannet? Sitér dette innlegget Link to post
båtmann2000 Svart 9.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2020 nei, det har jeg ikke prøvd. vet ikke helt hvor den ligger og hvordan jeg gjør d Sitér dette innlegget Link to post
Odyssevs Svart 9.August.2020 Del på Facebook Svart 9.August.2020 Stort sett to årsaker til dette. Enten for fet blanding når varm eller tenningskomponent som blir svakere når varm. Om den aldri har vært overhalt setter jeg en knapp på for fet blanding, forgasser trenger rens og nye pakninger. Når varm og vrang: Ta ut nederste plugg og se om den er våt. Skifte av plugger vil nok hjelpe en kort stund bare. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 9.August.2020 Del på Facebook Svart 9.August.2020 Der ligger en sensor rett ved øverste tennplugg. derfra går det en ledning til den elektroniske styringsboksen. denne har en kobling, prøv å trekke den koblingen fra hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
båtmann2000 Svart 9.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2020 (redigert) skal prøve neste gang jeg er på havet Redigert 9.August.2020 av båtmann2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
båtmann2000 Svart 9.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2020 hva mener du med for fet blanding Odyssevs Sitér dette innlegget Link to post
Goku Svart 9.August.2020 Del på Facebook Svart 9.August.2020 Det betyr for mye bensin i forhold til luft. Skal gå an å stille på det uten alt for mye arbeid Sitér dette innlegget Link to post
båtmann2000 Svart 9.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2020 (redigert) hvordan stiller jeg på det e d den skruen for å justere hvor mye bensin den tar inn når den ikke kjøres Redigert 9.August.2020 av båtmann2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 9.August.2020 Del på Facebook Svart 9.August.2020 Goku skrev 55 minutter siden: et betyr for mye bensin i forhold til luft. Skal gå an å stille på det uten alt for mye arbeid Som @Odyssevs skriver, så er mest sannsynlig fet blanding (altså mer bensin enn luft i blandingen som kommer inn i sylinderen) , forårsaket av forgasser som trenger en rens. Å begynne å stille på blandingskruen er ikke den mest hensiktsmessige måten å fikse dette på. skru ut en plugg når den er varm og se om det er våt bensin på elektroden samt lukter mye bensin. Er den det, får motoren for mye bensin. Da er en rens av forgasser neste trinn. Ettr rens gan man eventuelt fin tune blandingen med blandingsskruen. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
båtmann2000 Svart 9.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2020 @VegJoh ok, takker, skal prøve i morgen, forgasser har ikke vært renset på noen år, så er nok den Sitér dette innlegget Link to post
båtmann2000 Svart 9.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2020 @dudekabelen som går fra der ved øverste tennplugg går til en koblig sammen med andre kabler og kabler fra den andre tennpluggen Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 10.August.2020 Del på Facebook Svart 10.August.2020 @båtmann2000 Kom gjerne med en tilbakemelding om hva du finner ut når du får sjekket. Alltid hyggelig når man får med «løsningen» i slike tråder som dette Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
båtmann2000 Svart 10.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2020 @VegJohhei, prøvde det noen sa her med å ta ut en kabel for å få start, men da starter den ikke i det hele tatt renset forgasseren i dag, har ikke noe tid til å prøve den på havet før om noen dager har skiftet tennplugg for noen dager siden, den er helt svart, er det den der tingen inne i forgasseren som flyter litt opp når det kommer bensin inn å stopper når det er nok som jeg må justere på? (bilde som viser hva jeg mener) og hvordan skal jeg justere den visst det er den? Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 10.August.2020 Del på Facebook Svart 10.August.2020 båtmann2000 skrev 51 minutter siden: den der tingen inne i forgasseren Det er flotøren. Jeg synes ikke du skal begynne å justere på den heller, før du har testet ut motor med rengjort forgasser. Det som er viktig er st du får renset alle små dysehull og ganger/kanaler i forgasseren. Det beste er å bruke en ultralydvasker. Rentblåsing med høytrykk fra kompressor er et must etterpå. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Duppe Svart 10.August.2020 Del på Facebook Svart 10.August.2020 (redigert) Har nettopp renset forgasser og justert blandingsskrue på en mindre totakter etter å ha sett noen av disse videoene fra Dangar da den gikk dårlig og ikke på tomgang. Prøvde først rens bare med CRC 6-66 (tror f.eks. WD40 er like grei) og trykkluft, men virket ikke. Skaffet så noen mellomromstannbørster og fikk ordentlig staket opp dysene (og oppvask- og gulvbørstehår til de mindre hullene), igjen med CRC 6-66 og trykkluft til slutt, og etter det maler den som en katt selv på laveste tomgang og starter på første draget uansett. Redigert 10.August.2020 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 10.August.2020 Del på Facebook Svart 10.August.2020 Har, med stort hell, sluppet å rense forgasser på et par små påhengser etter å ha kjørt opp e kanne med alcylatbensin. Verdt å røve før en begynner å skru. Virker som den renser opp. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 10.August.2020 Del på Facebook Svart 10.August.2020 Noen bensinstasjoner selger jo også bensin tilsatt rensemiddel som med Esso Supreme, men har vel minimalt middel tilsatt i og med det er meningen en skal ha dette som vanlig bensin. Vet ikke, bare antar. Sitér dette innlegget Link to post
båtmann2000 Svart 10.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2020 (redigert) har hørt om sea foam, noen sier at d fungerer for å rense opp forgasseren den skruen som er på luftfiltersiden av forgasseren min (der luften går inn), er den for å justere stillegående bensininntak eller er det luftinntak? fungerer det å blande bensintilsetning i lag med bensinen? Redigert 10.August.2020 av båtmann2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 11.August.2020 Del på Facebook Svart 11.August.2020 Alcylatbensin selges "overalt". Sitér dette innlegget Link to post
båtmann2000 Svart 11.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2020 (redigert) @Hper kan prøve det har bensintilsetning samme effekt? Redigert 11.August.2020 av båtmann2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.