Jump to content

båten er lett å starte når kald, men vanskelig å starte når den er varm


båtmann2000

Recommended Posts

hei, har en evinrude 35hk 2 takter, er nok fra 1980 tallet. visst jeg ikke har brukt motoren på en dag eller noe sånt så starter den på første drag. setter ut båten, starter på førstedrag, så når jeg har funnet en plass å fiske på å så skal flytte meg videre tar det nok 10-20 drag før den starter, noen ganger er det 2 eller 3 drag

Link to post

Stort sett to årsaker til dette. Enten for fet blanding når varm eller tenningskomponent som blir svakere når varm. Om den aldri har vært overhalt setter jeg en knapp på for fet blanding, forgasser trenger rens og nye pakninger.  Når varm og vrang: Ta ut nederste plugg og se om den er våt. Skifte av plugger vil nok hjelpe en kort stund bare.

Link to post
Goku skrev 55 minutter siden:

et betyr for mye bensin i forhold til luft. Skal gå an å stille på det uten alt for mye arbeid


Som @Odyssevs skriver, så er mest sannsynlig fet blanding (altså mer bensin enn luft i blandingen som kommer inn i sylinderen) , forårsaket av forgasser som trenger en rens. Å begynne å stille på blandingskruen er ikke den mest hensiktsmessige måten å fikse dette på. 
 

skru ut en plugg når den er varm og se om det er våt bensin på elektroden samt lukter mye bensin. Er den det, får motoren for mye bensin. Da er en rens av forgasser neste trinn. Ettr rens gan man eventuelt fin tune blandingen med blandingsskruen. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post

@VegJohhei, prøvde det noen sa her med å ta ut en kabel for å få start, men da starter den ikke i det hele tatt
renset forgasseren i dag, har ikke noe tid til å prøve den på havet før om noen dager
har skiftet tennplugg for noen dager siden, den er helt svart, er det den der tingen inne i forgasseren som flyter litt opp når det kommer bensin inn å stopper når det er nok som jeg må justere på? (bilde som viser hva jeg mener)image.png.8af932cc4fe51d4fd6701975c9ab90fd.png

og hvordan skal jeg justere den visst det er den? 

Link to post
båtmann2000 skrev 51 minutter siden:

den der tingen inne i forgasseren

 

Det er flotøren.

Jeg synes ikke du skal begynne å justere på den heller, før du har testet ut motor med rengjort forgasser. Det som er viktig er st du får renset alle små dysehull og ganger/kanaler i forgasseren. Det beste er å bruke en ultralydvasker. Rentblåsing med høytrykk fra kompressor er et must etterpå. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post

Har nettopp renset forgasser og justert blandingsskrue på en mindre totakter etter å ha sett noen av disse videoene fra Dangar da den gikk dårlig og ikke på tomgang.

 

Prøvde først rens bare med CRC 6-66 (tror f.eks. WD40 er like grei) og trykkluft, men virket ikke. Skaffet så noen mellomromstannbørster og fikk ordentlig staket opp dysene (og oppvask- og gulvbørstehår til de mindre hullene), igjen med CRC 6-66 og trykkluft til slutt, og etter det maler den som en katt selv på laveste tomgang og starter på første draget uansett.

Redigert av Duppe (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...