Jump to content

Edit History

Goddis77

Goddis77

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Nå ble jeg ordentlig misunnelig, den sentreringen i hylserøret skulle jeg gjerne hatt selv. Men hvor viktig er dette så lenge det er grei klaring mellom rør og aksling?

Tenkte at det var greit å få det sentrert nå når båten er på land. Når pakkboksen er på plass og båten på vannet, så er det umulig å vite hvordan den er.

Ungene trenger ikke nyttårsaften dette året. Slipte ned nøkkelen fra Biltema for å kunne fortsette med jobben. Flott lysshow for ungene gjennom vinduet det der  :smiley:

Fikk da nesten kommet til, men ved å justere bolten litt opp mens jeg holdt på, og dermed kunne trekke den store mutteren lengre ned, så fikk jeg plass til nøkkelen.

Fikk også plass til å bruke brekkjernet for å justere motoren sideveis med.

Nå begynner det å nærme seg noe her, og har da noen spørsmål som jeg er usikker på:

• Tenker å kjøre en ekstra runde med momentnøkkelen på klemflensen for å være sikker. Bør da ta det før jeg er 100% ferdig tenker jeg.
  • Noen av boltene er ikke helt i bunn. Er ikke sikker på om det gjør noe på de motorlabbene som jeg har. Sleipner svarte ikke i dag, men Norway Marine Supply AS svarte kjapt og greit. God service der  :smiley: . Hva tenker dere? Bør jeg bunne de før jeg oppretter ferdig?
  • Og lurer på om det gjør noe om motoren ikke er 100% i vater sidelengs? Vanskelig å vite hva som blir riktig høydeforskjell mellom sidene, siden jeg ikke vet om fundamentene til motorlabbene er 100% alignet mellom sidene. Vil det ha noe å si?
  • Når jeg måler klemflensen så har jeg satt inn 2 bolter løst for å holde flensen litt på plass mens jeg måler. Jeg drar flensen helt inn med hånden og holder den der når jeg måler. Har det noe å si at jeg har boltene der?

20201221_181919.jpg.e5e9b35f731c123c9bf96003e71e3a86.jpg 

Må si at nå har jeg lært mye i prosessen her. Har aldri gjort noe av dette her før, og den begynnende senebetennelsen i armen tyder på at jeg har gjort et stykke arbeid. På tide med en pause  :smiley:

Goddis77

Goddis77

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Nå ble jeg ordentlig misunnelig, den sentreringen i hylserøret skulle jeg gjerne hatt selv. Men hvor viktig er dette så lenge det er grei klaring mellom rør og aksling?

Tenkte at det var greit å få det sentrert nå når båten er på land. Når pakkboksen er på plass og båten på vannet, så er det umulig å vite hvordan den er.

Ungene trenger ikke nyttårsaften dette året. Slipte ned nøkkelen fra Biltema for å kunne fortsette med jobben. Flott lysshow for ungene gjennom vinduet det der  :smiley:

Fikk da nesten kommet til, men ved å justere bolten litt opp mens jeg holdt på, og dermed kunne trekke den store mutteren lengre ned, så fikk jeg plass til nøkkelen.

Fikk også plass til å bruke brekkjernet for å justere motoren sideveis med.

Nå begynner det å nærme seg noe her, og har da noen spørsmål som jeg er usikker på:

Tenker å kjøre en ekstra runde med momentnøkkelen på klemflensen for å være sikker. Bør da ta det før jeg er 100% ferdig tenker jeg.

Noen av boltene er ikke helt i bunn. Er ikke sikker på om det gjør noe på de motorlabbene som jeg har. Sleipner svarte ikke i dag, men Norway Marine Supply AS svarte kjapt og greit. God service der  :smiley: . Hva tenker dere? Bør jeg bunne de før jeg oppretter ferdig?

Og lurer på om det gjør noe om motoren ikke er 100% i vater sidelengs? Vanskelig å vite hva som blir riktig høydeforskjell mellom sidene, siden jeg ikke vet om fundamentene til motorlabbene er 100% alignet mellom sidene. Vil det ha noe å si?

Når jeg måler klemflensen så har jeg satt inn 2 bolter løst for å holde flensen litt på plass mens jeg måler. Jeg drar flensen helt inn med hånden og holder den der når jeg måler. Har det noe å si at jeg har boltene der?

20201221_181919.jpg.e5e9b35f731c123c9bf96003e71e3a86.jpg 

Må si at nå har jeg lært mye i prosessen her. Har aldri gjort noe av dette her før, og den begynnende senebetennelsen i armen tyder på at jeg har gjort et stykke arbeid. På tide med en pause  :smiley:

• Create New...