Andersen72 Startet 9.August.2020 Link til dette innlegget Startet 9.August.2020 Har brukt biltema totakts olje tidligere på johnson motor, når denne nå blir byttet ut med yamaha er jeg litt usikker på om jeg skal fortsette med det? Han jeg kjøpte yamaha fra hadde bare brukt yamalube. Hva tenker totakts ekspertene? Kan jeg gå på en smell ved å blande yamalube med biltema olje? Eller er det stort sett samma greiene.. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 Har nå brukt Biltema olje på Yamaha i mange år uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 Hverken Yamaha eller Biltema produserer olje. Om oljen tilfredsstiller spesifikasjonene i instruksjonsboka er det samme hva du bruker. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 Ein bekjent sa at det har vert fleire havari med yamaha pga for lite og muligens feil olje. Han har justert opp oljemengden og våger ikkje kjøre anna enn yamalube. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lanber Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 Yamaha 2 taktere har hatt 1% olje siden tidlig 80 tall. Det er ikke veldig mye. Gjør ingenting å bruke en skvett ekstra for nattesøvnen. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 (redigert) Lanber skrev On 10.8.2020 at 12.10: Yamaha 2 taktere har hatt 1% olje siden tidlig 80 tall. Det er ikke veldig mye. Vis hele sitatet 1% er vel som en slags universalblanding beregnet å passe til alle turtall. Men ideelt er det ikke. Autolubesystemet (og lignende) justerer for turtall/belastning, så har man ikke automatisk justering vil dermed oljeblandingen være mest ideell ved et visst turtall/belastning. Har hørt enkelte anbefalinger som sier at man (hvis man går for full maskin mesteparten av tiden) fint kan bruke 1,5-2% olje, selv på en Yamaha (google it). Bakdelen er at pluggene soter mer + mer sjenerende røyk på lavere turtall. Mens en dorgemotor som kun går på tomgang kan klare seg med litt mindre enn 1% (for ikke å sote for mye). Man bør da selvsagt skifte tank til rikere oljeblanding om man tenker dra opp dorgemotoren i turtall, for lite olje og belastning = havari. Traff på en gammel knall for noen år siden som dorget rundt med en 4-5-hester mellom holmene rundt Bømlo. Har aldri hørt en totakter gå så fint og rolig i mitt liv, det var bare så vidt jeg kunne høre at den sveiv. Vi kunne prate uten å heve stemmene, noe som virkelig ikke er mulig med 5-hesteren min på tomgang Han brukte mindre enn 1% olje siden han aldri ga noe særlig gass likevel, lurer på om han ikke sa 0,5%, men husker ikke helt. Redigert 10.August.2020 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andersen72 Svart 10.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 (redigert) blir vel ikke så mye full gass kjøring, men av og til er det ok å ligge i plan. Visste faktisk ikke at 1% er vanlig på yamaha, men så bra. Så kan en heller ha i en skvett i bensinen hvis jeg og en kompis er ute å kjører, da går en mer i plan, enn hvis jeg og konemor kjører :-) Hvis vi fisker litt, ligger vi nok endel i ro..Ihvertfall foreløpig Takk for innspill, så ble jeg litt klokere idag også:-) Redigert 10.August.2020 av Andersen72 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andersen72 Svart 10.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 (redigert) Til Janmar: Er vel klar over at biltema ikke produserer olje eller yamaha for den del, men du forsto vel hva jeg mente? Når du snakker om spesifikasjoner, så sa en mekaniker jeg kjenner at oljer som selges på biltema bare såvidt holder krava eller de spesifikasjonene, så han ville ikke annbefale det. I og med at Johnson takket for seg i varmskjæring, med 2% olje blandet i bensinen Tenkte jeg på hva han sa for noen år tilbake... Redigert 10.August.2020 av Andersen72 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 Andersen72 skrev On 10.8.2020 at 20.44: Til Janmar: Er vel klar over at biltema ikke produserer olje eller yamaha for den del, men du forsto vel hva jeg mente? Vis hele sitatet Jada jeg forsto godt hva du mente. Du spurte om Yamalube og Biltemaoljen var "stort sett samma greiene", og det var det jeg svarte på. Jeg svarte at det var "samma greiene" om spesifikasjonene var de samme. Andersen72 skrev On 10.8.2020 at 20.44: Når du snakker om spesifikasjoner, så sa en mekaniker jeg kjenner at oljer som selges på biltema bare såvidt holder krava eller de spesifikasjonene, så han ville ikke annbefale det. Vis hele sitatet Han om det. Jeg lurer nå fælt på hvor han har det fra. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 Mine motorer med autolube har brukt oppmot 2% på fullgass kjøring. Har ikke målt tomgang/dorgefart forbruket men ikke hatt trøbbel med at motor går sur eller at plugger soter ned. Så tipper at da er det 1% eller lavere. Ved oljeblanding i bensinen så kan man jo få skjæring om en forgasserdyse ikke gir det den skal. Da blir det jo i tillegg til oljemangel, også magrere bensinblanding som gir høyere forbrenningstemperatur Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Andersen72 Svart 12.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2020 (redigert) Takk Ivar, det høres faktisk fornuftig ut. Det er greit å vite litt mer om hva som faktisk skjedde, uansett er jeg ikke misfornøyd med å ha byttet til ferkvannskjørt yamaha. Feil oppstår ved alle ting som snurrer rundt, men enkelte modeller og merker har vel flere feil enn andre. Hvor mekaniker hadde sin kunnskap fra er vel at han har jobbet på volvo i mer en 30 år som verksmester og hadde inngående kunnskap om alt det vedrører gjennom en årekke med kurser om smøremidler. Kansje all den kunnskap/opplæring i kurssammenheng bare er svada og salgstriks? Hva vet jeg.. Redigert 12.August.2020 av Andersen72 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.August.2020 Link til dette innlegget Svart 12.August.2020 Andersen72 skrev On 12.8.2020 at 10.38: Hvor mekaniker hadde sin kunnskap fra er vel at han har jobbet på volvo i mer en 30 år som verksmester og hadde inngående kunnskap om alt det vedrører gjennom en årekke med kurser om smøremidler. Kansje all den kunnskap/opplæring i kurssammenheng bare er svada og salgstriks? Hva vet jeg.. Vis hele sitatet Det høres bare suspekt ut når han påstår at Biltema "så vidt oppfyller kravene". Så lenge de er innefor spec er de innenfor. Folk sier så mye rart, men jeg har brukt Biltema oljer på både bil og båt i mange år uten å merke forskjell andre steder enn i lommeboka. Så litt fakta i stedet for 30 års synsing hadde vært å foretrekke. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SveinHa Svart 12.August.2020 Link til dette innlegget Svart 12.August.2020 Viktigere enn produsent er å velge outboard og ikke annen 2-takt olje. Outboard er vannkjølt og går på helt andre temperaturer. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
finnmarken Svart 12.August.2020 Link til dette innlegget Svart 12.August.2020 Ja, dette er jo en evigvarende diskusjon............. Hvis ikke Biltema sine oljer hadde vært gode nok, så ville det blitt haraball, krig og spetakkel av en annen verden. Selvsagt er de gode nok. Hvis ikke hadde vi sett vanvittige antall med motorhavarier. Poenget er at det er fullstendig udokumentert at Biltemas oljer ikke holder. Det finnes bare en haug med folk som tror på noen selvutnevnte eksperter som lurer deg til å tro at du må kun bruke anerkjente merker. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 12.August.2020 Link til dette innlegget Svart 12.August.2020 Ja og når ble Yamaha en anerkjent oljeleverandør? Muligheten for at de kjøper olje fra samme leverandør og av samme kvalitet som Biltema er vel rimelig stor. Sitér dette innlegget Link to post
Andersen72 Svart 22.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 Jaja folks Jeg bøyer av. Det er sikkert like bra olje som andre! Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 23.August.2020 Link til dette innlegget Svart 23.August.2020 Dette blir som å diskutere vinterdekk til bilen, alle er godkjent vinterdekk og merket M+S . Det betyr ikke at alle er like bra? Det har vel dem fleste erfart ? Bruk kjent merke og er vel ikke prisen på olje som er avgjørende ved et forbruk på 1% PR liter bensin til 17kr Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.August.2020 Link til dette innlegget Svart 23.August.2020 Eg har nettop fått erstatning fra biltema for motorhavari etter bruk av BT sin 2t akrylatbensin. Der var vist ein batch (?) med noko feil (2019) Biltema har stor sirkulasjon i vareutvalg. Kvalitetskontroll er truleg opp til annbudsvinnande leverandører, og det er neppe så pålitelig som feks hos castrol. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Pitbullo Svart 23.August.2020 Link til dette innlegget Svart 23.August.2020 Her er en kar som tester billig 2-taktsolje mot dyr 2-taktsolje. Riktignok ikke de samme merkene som i tråden her, men pris kontra kvalitet kan nok delvis overføres. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 23.August.2020 Link til dette innlegget Svart 23.August.2020 Pitbullo skrev On 23.8.2020 at 17.52: Her er en kar som tester billig 2-taktsolje mot dyr 2-taktsolje. Riktignok ikke de samme merkene som i tråden her, men pris kontra kvalitet kan nok delvis overføres. Vis hele sitatet Interessert test, men lite relevant for denne tråden. I denne testen er det to kvaliteter som testes mot hverandre. Amsoil er en syntetisk høy-ytelse olje. Mens den andre er en ordinær olje. Mens i denne diskusjonen er det to oljer med samme spesifikasjon. Heldigvis er folk uenig om hva som er best. Det fører vel til at både Yamaha og Biltema får solgt sine produkter i fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 23.August.2020 Link til dette innlegget Svart 23.August.2020 (redigert) Sørlandet2 skrev On 23.8.2020 at 18.30: Her er en kar som tester billig 2-taktsolje mot dyr 2-taktsolje. Riktignok ikke de samme merkene som i tråden her, men pris kontra kvalitet kan nok delvis overføres. Vis hele sitatet Den billigste oljen i denne testen har jo ingen spesifikasjoner i det hele tatt, så det blir temmelig irrelevant å teste den mot en olje med en klart definert spesifikasjon når man skal sammenligne kvaliteten. Redigert 23.August.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Når det gjelder olje er mottoet ´same shit different wrapping´ enkelt og greit. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 1.August.2021 Link til dette innlegget Svart 1.August.2021 Jeg låner denne tråden for et litt annet oljespørsmål til Yamaha autolube motoren min. -Hvor lenge kan jeg lagre totakts olje? Enten den lagres på original flasken -eller på tanken? Jeg trodde olje som ikke brukes opp, bevarte smøreevnen lenge- men en kamerat påstår hardnakket at "to-takts olje er ferskvare". Han sier han vet hva han snakker om, men han har ikke noen god forklaring på hva aldringsprosessen dreier seg om. -Oksyderer oljen eller gjennomgår den en kjemisk aldringsprosess mens den lagres? Jeg fant en liter jeg hadde ekstra til påfyll, da bør jeg vel kaste den også... Spurte på thansen, men er usikker på om jeg kan stole på svaret. Han sa at oljen langsomt blir tykkere og svart med tiden, men hvis den flyter godt nok, er det greitt. (Jeg har en liten mistanke om at den unge ekspeditøren tenkte på motorolje i firetakter. Den blir vel svart med tiden, ja.) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.