Hakkannen
Lanber skrev 52 minutter siden:Yamaha 2 taktere har hatt 1% olje siden tidlig 80 tall. Det er ikke veldig mye.
1% er vel som en slags universalblanding beregnet å passe til alle turtall. Men ideelt er det ikke. Autolubesystemet (og lignende) justerer for turtall/belastning, så har man ikke automatisk justering vil dermed oljeblandingen være mest ideell ved et visst turtall/belastning.
Har hørt enkelte anbefalinger som sier at man (hvis man går for full maskin mesteparten av tiden) fint kan bruke 1,5-2% olje, selv på en Yamaha (google it). Bakdelen er at pluggene soter mer + mer sjenerende røyk på lavere turtall. Mens en dorgemotor som kun går på tomgang kan klare seg med litt mindre enn 1% (for ikke å sote for mye). Man bør da selvsagt skifte tank til rikere oljeblanding om man tenker dra opp dorgemotoren i turtall, for lite olje og belastning = havari. Traff på en gammel knall for noen år siden som dorget rundt med en 4-5-hester mellom holmene rundt Bømlo. Har aldri hørt en totakter gå så fint og rolig i mitt liv, det var bare så vidt jeg kunne høre at den sveiv. Vi kunne prate uten å heve stemmene, noe som virkelig ikke er mulig med 5-hesteren min på tomgang Han brukte mindre enn 1% olje siden han aldri ga noe særlig gass likevel, lurer på om han ikke sa 0,5%, men husker ikke helt.