Jump to content

Garmin Gpsmap 520s vil ikke finnne posisjon(gps)..


Familiepå4

Recommended Posts

Har en Garmin Gpsmap 520s som ikke vil vise posisjon/gps. 

 

Jeg kjøpte båten i fjor, og da var kartplotteren ustabil. Noen ganger fant den posisjon, andre ganger ikke. 

 

Den hadde da software v. 4.40, jeg fant ny og oppdatert til 5.60. 

 

Etter dette får jeg aldri opp posisjon lengre. Når jeg starter kartplotteren, så kommer det opp en beskjed med: Kartdata trekkes tilbake, skal ikke brukes til navigering. 

 

Har prøvd å sette tilbake til fabrikkinstillinger, men det hjelper ikke. 

 

Noen som har noe forslag til hva jeg kan prøve? 

Link to post
Share on other sites

Den meldingen om at kartdata trekkes tilbake fikk jeg også på min 525s etter oppdatering til siste versjon, kjøpte da ny kartbrikke og så var det problemet borte.

 

Vedr. posisjonen så sliter jeg med det samme på starten av hver sesong, intern batteriet i plotteren er nesten dødt og da tar det noen ganger opp til 5-10 min før den finner posisjon, dette pleier å bli bedre for meg utover i sesongen og så er man påen igjen til neste vår 👍 løsningen jeg funnet er å la den stå på med strøm tilkoblet i noen timer hver gang jeg er å jobber i båten på våren, da det nesten ikke til å merke sen når sesongen starter.

 

Håper dette hjelper.

Link to post
Share on other sites

Problemet ditt med å få sateliit

Familiepå4 skrev 58 minutter siden:

Har en Garmin Gpsmap 520s som ikke vil vise posisjon/gps. 

Det er internbatteriet som er tomt for strøm eller svakt.
Du må strømsette kartplotteren en stund.
Min trenger flere timer etter opplag men fungerer greit ut sesongen med jevnlig bruk. 

Ellers har Garmin en glimrende norsk support du kan ringe eller sende epost til så har de nok en løsning på problemet med ny SW og gammelt kart.
Feks en sw som er kompatibel med kartet ditt

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for mange svar! 

 

Ang kartdata, er det ikke litt rart at jeg moster tilgang til kart med å gjøre en software update? 

 

Ang gps, så om jeg går ned i båten, setter på batteriet, kobler til Gps og slår den på (må den stå påskrudd) og kommer tilbake om 5 timer, så bør den han fått gps? (vil det tappe mye på batteriet?) 

 

Eventuelt får tak i en sånn plugg som går i bak på gpsn, kobler til +- og setter den mot et bilbatteri over natten? 

Link to post
Share on other sites

Familiepå4 skrev for 2 timer siden:

Ang kartdata, er det ikke litt rart at jeg moster tilgang til kart med å gjøre en software update? 

 

Ang gps, så om jeg går ned i båten, setter på batteriet, kobler til Gps og slår den på (må den stå påskrudd) og kommer tilbake om 5 timer, så bør den han fått gps? (vil det tappe mye på batteriet?) 

 

Eventuelt får tak i en sånn plugg som går i bak på gpsn, kobler til +- og setter den mot et bilbatteri over natten? 

Kartdata: Kjenner ikke Garmin, men kan være så enkelt som at de på siste oppdatering la inn en endring som sa at dersom kart er over x år, så flagges det som uoppdatert. 

 

GPS og batteri: Kommer helt an på hvor stor batteribank du har. Kan du skru på kun plotter, eller sender du samtidig da strøm til andre instrumenter? Vi kan kun skru på alt, og totalt trekker plotter, ekkolodd, vindmåler, fartsmåler og autopilotutstyr (i standby) under to amp. Om du kun har plotter vil jeg tippe det trekker mindre. Er du bekymret kan du også (marginalt) redusere strømforbruk med å skru ned skjermlyset på plotteren.

 

Har plotteren åpen sikt til himmelen eller er det mye over? Metall kan hindre GPS-signalene.

Link to post
Share on other sites

På eget ansvar:

 

google søk "garmin gps map wiring harness"

image.png.42443e71190bb7f216be37e959994a21.png

 

Et par dupont kabler (enten med eller uten den sorte plasthylsen på hver sin pin vil nok funke for deg. https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/elektroniklab/delbar-koblingskabel-40-polet-15-cm-hunn-hunn-p87075

 

image.png.e92f5fe7120f866d666a24513c5a9558.png
Redigert av snekkerbod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...