Familiepå4 Startet 9.August.2020 Link til dette innlegget Startet 9.August.2020 Har en Garmin Gpsmap 520s som ikke vil vise posisjon/gps. Jeg kjøpte båten i fjor, og da var kartplotteren ustabil. Noen ganger fant den posisjon, andre ganger ikke. Den hadde da software v. 4.40, jeg fant ny og oppdatert til 5.60. Etter dette får jeg aldri opp posisjon lengre. Når jeg starter kartplotteren, så kommer det opp en beskjed med: Kartdata trekkes tilbake, skal ikke brukes til navigering. Har prøvd å sette tilbake til fabrikkinstillinger, men det hjelper ikke. Noen som har noe forslag til hva jeg kan prøve? Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 9.August.2020 Link til dette innlegget Svart 9.August.2020 Den meldingen om at kartdata trekkes tilbake fikk jeg også på min 525s etter oppdatering til siste versjon, kjøpte da ny kartbrikke og så var det problemet borte. Vedr. posisjonen så sliter jeg med det samme på starten av hver sesong, intern batteriet i plotteren er nesten dødt og da tar det noen ganger opp til 5-10 min før den finner posisjon, dette pleier å bli bedre for meg utover i sesongen og så er man påen igjen til neste vår ? løsningen jeg funnet er å la den stå på med strøm tilkoblet i noen timer hver gang jeg er å jobber i båten på våren, da det nesten ikke til å merke sen når sesongen starter. Håper dette hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 9.August.2020 Link til dette innlegget Svart 9.August.2020 (redigert) Problemet ditt med å få sateliit Familiepå4 skrev 58 minutter siden: Har en Garmin Gpsmap 520s som ikke vil vise posisjon/gps. Det er internbatteriet som er tomt for strøm eller svakt. Du må strømsette kartplotteren en stund. Min trenger flere timer etter opplag men fungerer greit ut sesongen med jevnlig bruk. Ellers har Garmin en glimrende norsk support du kan ringe eller sende epost til så har de nok en løsning på problemet med ny SW og gammelt kart. Feks en sw som er kompatibel med kartet ditt Redigert 9.August.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pedaltom Svart 9.August.2020 Link til dette innlegget Svart 9.August.2020 Dette er to ulike problemer. Jeg aksepterer at mine kart er foreldet ved å kvittere ok (select?), mens det å huske forutsetter at det interne oppladbare batteriet er intakt. Se mitt innlegg her: https://baatplassen.no/i/topic/118893-batteri-i-garmin-gpsmap-525/?tab=comments#comment-2209560 Sitér dette innlegget Link to post
Familiepå4 Svart 10.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 Takk for mange svar! Ang kartdata, er det ikke litt rart at jeg moster tilgang til kart med å gjøre en software update? Ang gps, så om jeg går ned i båten, setter på batteriet, kobler til Gps og slår den på (må den stå påskrudd) og kommer tilbake om 5 timer, så bør den han fått gps? (vil det tappe mye på batteriet?) Eventuelt får tak i en sånn plugg som går i bak på gpsn, kobler til +- og setter den mot et bilbatteri over natten? Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 Familiepå4 skrev for 2 timer siden: Ang kartdata, er det ikke litt rart at jeg moster tilgang til kart med å gjøre en software update? Ang gps, så om jeg går ned i båten, setter på batteriet, kobler til Gps og slår den på (må den stå påskrudd) og kommer tilbake om 5 timer, så bør den han fått gps? (vil det tappe mye på batteriet?) Eventuelt får tak i en sånn plugg som går i bak på gpsn, kobler til +- og setter den mot et bilbatteri over natten? Kartdata: Kjenner ikke Garmin, men kan være så enkelt som at de på siste oppdatering la inn en endring som sa at dersom kart er over x år, så flagges det som uoppdatert. GPS og batteri: Kommer helt an på hvor stor batteribank du har. Kan du skru på kun plotter, eller sender du samtidig da strøm til andre instrumenter? Vi kan kun skru på alt, og totalt trekker plotter, ekkolodd, vindmåler, fartsmåler og autopilotutstyr (i standby) under to amp. Om du kun har plotter vil jeg tippe det trekker mindre. Er du bekymret kan du også (marginalt) redusere strømforbruk med å skru ned skjermlyset på plotteren. Har plotteren åpen sikt til himmelen eller er det mye over? Metall kan hindre GPS-signalene. Sitér dette innlegget Link to post
Familiepå4 Svart 17.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Noen som vet hvilken pin som er plus og hvilken som er minus? Tenkte jeg kunne koble til et bilbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Det kan du måle på orginalkabel vist du har den ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Familiepå4 Svart 17.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Jepp, men håpte at noen hadde pinouts så jeg slapp å dra i båten og gjøre det? Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 (redigert) På eget ansvar: google søk "garmin gps map wiring harness" Et par dupont kabler (enten med eller uten den sorte plasthylsen på hver sin pin vil nok funke for deg. https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/elektroniklab/delbar-koblingskabel-40-polet-15-cm-hunn-hunn-p87075 Redigert 17.August.2020 av snekkerbod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Familiepå4 Svart 17.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 ? Har funnet samme bilde, med den jeg har er 19 pin, den over er 18 pin. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Ned i båten og mål i pluggen. Forsiktig med målepinner, det er trangt! Koble bort annet utstyr som er tilkoblet plotter og kan forvirre. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Familiepå4 Svart 18.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Blir vel det sikreste det ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.