Yamarin76dc Startet 10.August.2020 Link til dette innlegget Startet 10.August.2020 Har en Wallas 800 koketopp som ikke blir skikkelig varm. Skrudde den ut og leverte den på service og de sier den fungerer fint. Jeg målte 12,4 volt strøm inn til den i båten min. Er ikke dette nok ? Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 Hvor mye spenning har du på batteriet ? Når du målte 12,4 volt inn til wallas'en, var den da koblet til, og forsøkte å starte ? Mistenker at du har dårlig kontakt ett sted, og dermed har ganske mye lavere spenning inn til Wallas når den forsøker å starte. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Martine29 Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 Når den ikke blir skikkelig varm, mener du sikkert at den da allerede har tent eller? Og dessuten er det kun fritidsparafin som duger. Tror du må komme med mer info. Uansett kommer snart Wallas Service på banen.....Dessuten er det veeeeeldig mye stoff om Wallas på dette forum. Sitér dette innlegget Link to post
Yamarin76dc Svart 10.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 Målte både på batteriet og under koketoppen. Var samme spenning her. Målte når den sto på ja. Den blir så varm at jeg nesten ikke klarer å holde hånden på den men ikke så varm at den fungerer til å lage noe mat på den. For meg virker det som den tenner men at den ikke klarer å bli varm nok. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 Men da har det neppe noe med det elektriske å gjøre. Så lenge den tenner. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wallas Service Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 Blir den såpass varm at rød led tennes på kontrollpanelet? Hvor gammel er parafinen du har? Er tanken halvfull og har overvintret? Parafin tåler ikke lengre lagring enn ca 2 år etter dunken/tanken er åpnet. Til mindre det blir på tanken, dess mer kondens trekker den til seg, og dette legger seg på bunnen der sugefilteret er. Vann brenner dårlig. Du kan alltids forsøke å blande inn 2% kondensfjerner for bensinmotor (Isopropanol) for å binde drivstoffet mot vann, men det beste er å skifte til ny 4ltr dunk med parafin. Og når jeg nå skriver parafin så mener jeg Fritidsparafin. Bruk fortrinnsvis Blåtind eller Kemetyl Fritidsparafin, de er helt like. Sist jeg sjekket koster 4 ltr kr 169,- hos Felleskjøpet, og kr 135,- hos Obs-Bygg. Båtbutikkene ligger gjerne på 190,- til 220,- for samme dunken. Apparatet blir heller ikke skikkelig varmt om du bruker Lampeolje. Inneholder voks som ikke brenner særlig bra. Soter gjør den også. ALDRI bruk Varmeolje selv om navnet høres forlokkende ut. Kan inneholde 40-60% aromater. Kan sammenlignes med Lett fyringsolje. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Yamarin76dc Svart 11.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Tusen takk Wallas Service. Jeg har sett at du ofte kommer med gode tips om dette temaet. Jeg mener at jeg har ny dunk på koketoppen. Men mulig jeg satt denne på varmeren. Skal teste med ny dunk når jeg kommer i båten og sjekke om den rød lampen lyser. Hva er galt hvis rød lampe ikke lyser ? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Rød led tennes når temperaturen i brenner kommer over ca 80 grader, og den indikerer også at etterkjøling er aktivert. Termostaten sørger for at viften går en stund etter du slår av apparatet slik at det blir nedkjølt på rett måte. Så om rød led ikke tennes, er det i hovedsak at du ikke får opp temperaturen pga dårlig parafin, dårlig brennluftvifte, defekt/dårlig glødespiral eller dårlig/sotet veke. I mer sjeldne tilfeller er det noe galt med selve termostaten. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Yamarin76dc Svart 13.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 Jeg bytta til ny parafin og da fikk jeg endelig liv i den. Takk for alle gode tips :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.