Storkveito Startet 10.August.2020 Link til dette innlegget Startet 10.August.2020 (redigert) Hei Det som skjedde først var at rattet oppførte seg litt rart. Og kort tid etterpå ble det mindre og mindre styring. Flott det tenkte jeg. Sikkert bare en olje lekasje på servo. Men så begynner olje lampa til motorer å lyse. Når jeg da åpner motorluka finner jeg 20 liter motorolje blandet med vann i kjølen. Samtidig er tanken til servo olja nesten helt tom. Det rare er at det lille som er igjen er motor olje. Hva i all verden kan dette komme av? At jeg blir tom for servo olje og motor olje samtidig? I tillegg til å finne motor olje i servo olje tanken? Kan selvo og motor olje ha noe felles kjøling? Eller at servo pumpa blir smurt av motorolja? Redigert 10.August.2020 av Storkveito (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 Regner med at du har drev på den båten. Servo systemet er helt separert fra motor så det er ikke mulig at det er kommet motor olje i styresystemet. Jeg tror du har hatt veldig uflaks her og fått to feil samtidig. helt sikker på at oljen i beholderen for servo olje ikke bare er misfarget ? Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Chiefengineer Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 Servopumpa kan ikke få innblanding fra motorolja da denne er reimdrevet er en "løs" gjenstand utenfor motor. Men den har en kjøler som er sammenknyttet motorens øvrige kjølesystem. https://www.volvopentashop.com/epc/nb-NO/Details/PentaPartsCatalog/7746210_184?path=MarineDieselEngines%2F7746210%2F7746210_64%2F7746210_184 Du må nok ta en skikkelig vask og rengjøring, fylle opp systemene igjen og ta en prøvestart så ser du hva som skjer. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 Kan det være at motoren har mistet effekt pga. olielækagen og det har påvirket servopumpens effekt så du har mærket at styringen blev dårligere ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.