Jump to content

Volvo Penta D6 310. Lekkasje på både motorolje og servo olje

Storkveito

Recommended Posts

Hei 

Det som skjedde først var at rattet oppførte seg litt rart. Og kort tid etterpå ble det mindre og mindre styring. 

Flott det tenkte jeg. Sikkert bare en olje lekasje på servo. Men så begynner olje lampa til motorer å lyse.

Når jeg da åpner motorluka finner jeg 20 liter motorolje blandet med vann i kjølen. Samtidig er tanken til servo olja nesten helt tom. Det rare er at det lille som er igjen er motor olje. 

Hva i all verden kan dette komme av? At jeg blir tom for servo olje og motor olje samtidig? I tillegg til å finne motor olje i servo olje tanken? 

Kan selvo og motor olje ha noe felles kjøling? Eller at servo pumpa blir smurt av motorolja?

Redigert av Storkveito (see edit history)

Servopumpa kan ikke få innblanding fra motorolja da denne er reimdrevet er en "løs" gjenstand utenfor motor. Men den har en kjøler som er sammenknyttet motorens øvrige kjølesystem.

https://www.volvopentashop.com/epc/nb-NO/Details/PentaPartsCatalog/7746210_184?path=MarineDieselEngines%2F7746210%2F7746210_64%2F7746210_184

Du må nok ta en skikkelig vask og rengjøring, fylle opp systemene igjen og ta en prøvestart så ser du hva som skjer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...