Jump to content

Merkelig problem med kontakt til Victron battmeter og solcelleregulator.

Lars H.

Recommended Posts

Jeg har Victron BMV700 battmeter og Victron MPPT 75/15 solcelleregulator i båten. Ingen av de har innebygget blåtann. Jeg kjøpte derfor en Victron blåtann-dongle for å overvåke tilstanden på de to enhetene på mobilen, koblet til en om gangen. Dette fungerer helt fint når den er fysisk koblet til BMV700, men ikke når den flyttes over til MPPT'n. Jeg har også en kabel som kan kobles mellem PC og battmeter eller MPPT'n. Den fungere ikke i det hele tatt.

Hva i alle dager er feil? BMV700 funker som battmeter og MPPT'n funker som regulator for solcellene.

Er interfacet på MPPT'n sykt?

Er Kabelen mellom PC og battmeter/MPPT syk?

Er begge disse enhetene syke?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det ligger utrolig mye info på Victron sine sider. Vet at du @Lars H. har mer peil på elektronikk enn de fleste og sikkert diverse utstyr på roterommet som kan brukes? Både MPPT og BMV snakker VE.Direct som er seriell kommunikasjon med TTL-nivå (3.3/5V avh av produkt, ser ut til å være tolerant for begge). De skal sende kontinuerlig i Tekstmodus og kan også ta i mot kommandoer på en egen HEX-protokoll. Ligger diverse whitepapers på Victron sine sider. Ville begynt med USB-kabelen mot BMV siden den snakker med dongle. Kan være at USB driver må oppdateres (ligger på Victron sine sider, men Windows skal finne den selv om PC har nett). En trenger vel Victron Connect appen på PC. Om det er kluss her kan du laste ned Putty for å sjekke at det faktisk kommer signaler. Viktig å finne ut hvilken COM-port som blir tildelt (skal poppe opp på skjermen når du plugger inn USB i PC).
Se bilder under for oppsett av serieport. Du kan laste ned alle dokumentene men må oppgi mailadresse og får da unik link tilsendt. Ser det står en note om oppdatering av firmware for MPPT 70/15. Kan være at det er noe å hente der dersom du ikke har oppdatert firmware siden kjøp.

Noen linker:

https://www.victronenergy.no/support-and-downloads/software

https://www.victronenergy.com/support-and-downloads/whitepapers

624A73D3-B36F-4998-AA05-F0D520841897.jpeg

5890CC3D-9B91-4625-A4C3-4907DDB9EF4D.jpeg

96E311B1-C047-4B4C-9267-7EF1B475D28B.jpeg

Hei.

Nå vet jeg hva problemet er. Min Victron MPPT 75/15 er for gammel til å komunisere med dagens Victron Connect prog/app. Jeg hadde igår kontakt med Victron sin support avdeling som ba meg sende en service rapport til dem. Det ble gjort, og da fikk jeg denne beskjeden tilbake: Your MPPT is quite an old unit with old firmware (v1.08). This combination is not supported by VictronConnect. Men de hadde et eldre programm som skal kunne brukes til å koble til MPPT'n og overføre en oppdateringsfil til MPPT'n. Dette har jeg nå klargjort, og så er det bare å håpe på at oppdateringen går OK neste gang jeg er i båten. Etter det skal dagens versjon av VictronConnect v.5.30 kunne brukes mot MPPT'n.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

BMV'n snakker utmerket via dongelen og blåtann. For andre med Victron problemer anbefaler jeg https://community.victronenergy.com

forumet der jeg fikk hjelpen av Victron sitt Support Team

Lars H. skrev On 14.8.2020 at 18.54:

Hei.

Nå vet jeg hva problemet er. Min Victron MPPT 75/15 er for gammel til å komunisere med dagens Victron Connect prog/app. Jeg hadde igår kontakt med Victron sin support avdeling som ba meg sende en service rapport til dem. Det ble gjort, og da fikk jeg denne beskjeden tilbake: Your MPPT is quite an old unit with old firmware (v1.08). This combination is not supported by VictronConnect. Men de hadde et eldre programm som skal kunne brukes til å koble til MPPT'n og overføre en oppdateringsfil til MPPT'n. Dette har jeg nå klargjort, og så er det bare å håpe på at oppdateringen går OK neste gang jeg er i båten. Etter det skal dagens versjon av VictronConnect v.5.30 kunne brukes mot MPPT'n.

Vis hele sitatet  

Den oppdateringen gikk helt utmerket. Dermed har jeg kontakt mellom PC'n og MPPT'n med VE-direkt kabelen. Men jeg tror jeg investerer i en slik blåtanndongle. Noen som har en liggende å slenge, så overtar jeg den gjerne.

dongle.jpg.f9ff37527d80c54f9187d7870a0fdaf4.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...