Jump to content

Idag ble det nytt brannslukkingsapparat, greit apparat?

Lars H.

Recommended Posts

Da det gamle apparatet vel er over 15 år, ble det tid for nytt aparat. Det ble en tur til Biltema for et 2kg. pulverapparat. Er dette et OK apparat? Er det OK at fyllingen var uke 49 2019?

brannslukker_2kg.jpg.9005e68cda4bcd1f0032e42741c0b418.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg starter med å si at jeg ikke kan noe om brannvern generelt og slukningsapparater spesielt, MEN, vil ikke et CO2-apparat være bedre i en båt? Et pulverapparat lager jo veldig mye griseri om du havner i en situasjon der du må slukke en relativt liten og begrenset brann.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

HiWard skrev 23 minutter siden:

Jeg starter med å si at jeg ikke kan noe om brannvern generelt og slukningsapparater spesielt, MEN, vil ikke et CO2-apparat være bedre i en båt? Et pulverapparat lager jo veldig mye griseri om du havner i en situasjon der du må slukke en relativt liten og begrenset brann.

Egentlig helt enig, hjemme er det apparatet som er nærmest gutterommet/datarommet en type som gir vanndamp, uskadelig for duppedittene mine.

Men brenner det ordentlig i båten, gir jeg bengen i resultatene, bare vi ikke selv "brenner opp".

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Biltema har regler å forholde seg til, så kan ikke tro det brannslukningsapparatet er verken bedre eller verre enn konkurrentene sine😊

Men, for sikkerhets skyld, ville kanskje ha vurdert å kjøpe enda et, slik at du har to. Gjerne et ved motorrommet og et framme i lugaren? Slik at du kan nå det raskt hvis du skulle våkne av røykvarsleren og oppdager at det brenner ombord. Apparat to kan fint være på 6kg, hvis du har plass å stikke et av denne størrelsen innimellom et sted. Grunnen til at jeg ivrer for flere (og gjerne større brannslukkere) er at jeg synes et apparat på bare 2kg blir litt lite, ja, det kan nesten bli en falsk trygghet. Et 2kg apparat tømmer du veldig fort, det holder til å slukke en grytebrann, men ikke så veldig mye mer. 2kg tømmes på 5-6 sekunder. Skum- og pulverapparater på 6kg tømmes på mellom 16-17 sekunder. Har gjennomført noen brannøvelser med 6kg apparater og har flere ganger blitt overrasket over hvor fort det blir brukt opp. Ja, det gjør jo nytten, men vet ikke om jeg hadde klart å få utført så mye nyttig brannslukking med kun 2kg hvis flammene først har fått litt gang på seg.

Hos meg (Oceanis 443) har jeg to stk. 6kg skumapparater stående. Det ene rett ved kartbordet/motorrommet og det andre i fotenden av køya i lugaren min i forpiggen. Har fått plassert dem slik at de er lett tilgjengelige, men ikke i veien til vanlig. Mulig jeg er noe overforsiktig her, men vurderer faktisk å kjøpe inn enda et😄

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Worry II skrev for 7 timer siden:

Er vel neppe så viktig å vende og riste og slå på et apparat som står i en båt som brukes like mye som Lars sin ? Mitt er montert vannrett, får rista seg nok fra tid til annen :giggle:

Jeg vil tro det er omvendt, at vibrasjoner kan få pulveret til å pakke seg raskere. Hjelper kanskje å ha det montert vannrett. Skal ta og snu på mine neste gang jeg er i båten!

Redigert av Sjøvind (see edit history)
HiWard skrev for 7 timer siden:

Et CO2-apparat kan nok fungere fint mot brann i motor, men da må du kjøpe et 5 kg apparat for å få samme slukkeeffekt som et 2 kg pulver. Et CO2-apparat i tillegg til et pulverapparat ville vært ideelt.

Skum er et greit alternativ, men har ulempen at de fleste ikke tåler frost. Har også dårligere slukkeeffekt og kastelengde enn pulver.

Bortsett fra at det er litt lite, så er det et bra apparat @Lars H. har kjøpt. Hvis det brenner i en båt, så prioriterer jeg å få slukket brannen fremfor at det skal bli lite griseri...

Her står det litt om de forskjellige typene https://tryggerehverdag.no/brannslukning/brannslukningsapparat-skum-pulver-co2/

Lars H. skrev for 8 timer siden:

Men brenner det ordentlig i båten, gir jeg bengen i resultatene, bare vi ikke selv "brenner opp".

Absolutt enig og det skal kanskje godt gjøres å avgjøre i kampens hete(!) om man skal bruke det ene eller andre slukkeapparatet. 

Jeg husker bare den gang vi fikk branntilløp i sleperingen på stridsvogna under førstegangstjenesten. Da var det en snarrådig sersjant som tømte et pulverapparat i tårnet og tre ikke fullt så snarrådige rekrutter som brukte to hele dager på å vaske ut etter at sleperingen var byttet :crazy:

Alt radioutstyret (som var uskadet av branntilløpet) måtte byttes pga pulver. Lærdommen jeg trakk fra den opplevelsen var at branntilløpet kunne blitt stoppet med et CO2-apparat uten påfølgende vaskejobb. 

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

HiWard skrev for 9 timer siden:

vil ikke et CO2-apparat være bedre i en båt?

Om jeg skulle valgt et slikt aparat, hvor får en kjøpt et slikt?

Hakkannen skrev for 8 timer siden:

Hos meg (Oceanis 443) har jeg to stk. 6kg skumapparater stående. Det ene rett ved kartbordet/motorrommet og det andre i fotenden av køya i lugaren min i forpiggen. Har fått plassert dem slik at de er lett tilgjengelige, men ikke i veien til vanlig. Mulig jeg er noe overforsiktig her, men vurderer faktisk å kjøpe inn enda et

Vel flere 6kg slukkere er nok bedre en et på 2kg, men nå er det slik at da må en ha plass til dem også. Jeg har ikke en 40 foter eller noe slikt. I min Saga 27 er det begrenset med plass. Hjemme har jeg 4stk 6kg apparater pluss brannslange, men det blir liksom noe annet.

Men uansett, BT slukkeren er vel ikke dårligere enn et aparat kjøpt hos Maritim eller en annen båtrelatert butikk så langt jeg kan forstå.

Uten å kverulere. Pulverapparatet er helt greit. Slukker alt når du mest trenger det. Apparatet holder så lenge manometeret er på grønt felt. Snu apparatet et par ganger i året for at pulveret ikke skal pakke seg i bunnen. Ristingen fra motoren vil pakke pulveret. Jeg har erfaring fra vedlikehold av 1200 pulverapparater på Frigg. Den gangen var det ikke manometer, så vi veide gasspatronene. Pulver ble ikke byttet så lenge det 'fløt' uhindret i beholderen. 

CO2-apparater er vanskeligere å slukke med.

Pulverapparater ødelegger alt elektrisk, og lager et jævla griseri.

I Hulda har jeg pulver og skum. Jeg har laget en liten luke der jeg kan fylle store deler av motorrommet med skum. Har 2 stk 12 kg skum og ett pulver.

For Lars H holder et mindre pulver, eller to.

Big Horn skrev for 1 time siden:

Skum funker bra, og tenkte å utvide med noen 6kgs på låven, men kom plutselig på at det kansje ikke fungerer dersom det er frost. Fryser disse, eller er det tilsatt glykol som gjør at de kan oppevares og brukes ved frost?

Det finnes skumslukkere som tåler frost, for eksempel dette (9 liter):

https://www.norbrann.no/produkter/brann/brannslokkere/skum/vaeskeslokker/skuteng-s9df-9-lit.-ab-skumslokker-30

, men det er dyrt (3100 kr), og slukker dårlige enn et 6 kg pulverapparat til 500 kr:

https://www.clasohlson.com/no/Housegard-brannslukker-6-kg-55A-/p/34-156-2

I en låve ville jeg hatt brannslange.

14 minutes ago, shipahoy said:

Det finnes skumslukkere som tåler frost, for eksempel dette (9 liter):

https://www.norbrann.no/produkter/brann/brannslokkere/skum/vaeskeslokker/skuteng-s9df-9-lit.-ab-skumslokker-30

, men det er dyrt (3100 kr), og slukker dårlige enn et 6 kg pulverapparat til 500 kr:

https://www.clasohlson.com/no/Housegard-brannslukker-6-kg-55A-/p/34-156-2

I en låve ville jeg hatt brannslange.

Har slange, men den er stengt om vinteren. Har hydrant i grøften 60 meter fra låven, men ikke egne slanger og dyse, men får kansje skaffe meg det så man slipper å vente på brannvesenet...... 

Hej

Firemill. Detta kan vara ett komplement, absolut ingen ersättning. Fördel billig att ladda om och lätt att använda och träna med. Finns betydligt billigare än på denna sida. Vi har testat och den klarar att släcka en brand med sprit i en stekpanna ca 30 gånger på en patron.https://www.if-sakerhet.se/koldioxid-kolsyreslackare-firemill-svart.html?gclid=Cj0KCQjwg8n5BRCdARIsALxKb96BHkTu6GLICVO73jIY8cpSHjc2lTQG3LnjTyiKBxtdsf3Ei2vghbwaAj7lEALw_wcB

Hälsningar Ove

Eg har 9l skum i båten + 2kg pulver.  Har frostfritt miljø heile året.  Årlig tar eg begge med heim og senker de i varmtvann i badekaret, trykkøkning pga varmen bekrefter at manometer virker.   Ang pulver.... vær obs på at dersom du tømmer eit 2kg pulver i ein "lukket" kalesjebåt, så må du evakuere like raskt eller raskere enn ved brann. Men du kan sjølvsagt oppholde deg på rekka/baug til pulveret har lagt seg vist du fekk slukt brannen.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...