Hakkannen
Biltema har regler å forholde seg til, så kan ikke tro det brannslukningsapparatet er verken bedre eller verre enn konkurrentene sine😊
Men, for sikkerhets skyld, ville kanskje ha vurdert å kjøpe enda et, slik at du har to. Gjerne et ved motorrommet og et framme i lugaren? Slik at du kan nå det raskt hvis du skulle våkne av røykvarsleren og oppdager at det brenner ombord. Apparat to kan fint være på 6kg, hvis du har plass å stikke et av denne størrelsen innimellom et sted. Grunnen til at jeg ivrer for flere (og gjerne større brannslukkere) er at jeg synes et apparat på bare 2kg blir litt lite, ja, det kan nesten bli en falsk trygghet. Et 2kg apparat tømmer du veldig fort, det holder til å slukke en grytebrann, men ikke så veldig mye mer. 2kg tømmes på 5-6 sekunder. Skum- og pulverapparater på 6kg tømmes på mellom 16-17 sekunder. Har gjennomført noen brannøvelser med 6kg apparater og har flere ganger blitt overrasket over hvor fort det blir brukt opp. Ja, det gjør jo nytten, men vet ikke om jeg hadde klart å få utført så mye nyttig brannslukking med kun 2kg hvis flammene først har fått litt gang på seg.
Hos meg (Oceanis 443) har jeg to stk. 6kg skumapparater stående. Det ene rett ved kartbordet/motorrommet og det andre i fotenden av køya i lugaren min i forpiggen. Har fått plassert dem slik at de er lett tilgjengelige, men ikke i veien til vanlig. Mulig jeg er noe overforsiktig her, men vurderer faktisk å kjøpe inn enda et😄