Grand Banks jr
Jeg har koplet 2 x 50W direkte på forbruksbanken (via regulator). Rett på polene. Både pluss og minus. 6m2 kabler frem til solcellepanel.
Planen er å montere solcelleregulator i rommet til batteriene, men foreløpig er det midt i mellom solcellepaneler og batterier. Fungerer bra slik det er.
Ble anbefalt her inne å kun bruke skjøtestykker (som klemmes som kabelsko, med en god tang) og ikke lodde ved skjøting av kabler.
Det vanskeligste (Og som jeg ikke har løst ennå) er å montere kablene fra panelet fint og få en fin gjennomgang i glassfiberdekket.
Panelet (bøyelig) har jeg limt fast rett på gelcoat / topcoat med noen erter Tec7 transparent. Holdt fint i 2 år i alle fall. Ønsket ikke å lage hull for skruer. Tenker det er lettere å få bort Tec7 enn å tette igjen hull fint hvis panel skal bort en gang.
Storfornøyd med solceller ?
Viktig å montere panelet slik at evt skyggestreker fra pullpit etc kommer på tvers av "solcelle-cellene". Jeg testet en del og fant at det gav minst spenningsfall og best lading.
Ps: Viktigst for meg er forbruksbatteriene. I sær pga kjøleskapet. Startbatteri får nok lading fra dynamo er min foreløpige erfaring. Det er forbruk som tappes i uthavn, og også i hjemmehavn (hvis kjøleskap står på).