Optimist1 Startet 10.August.2020 Link til dette innlegget Startet 10.August.2020 (redigert) Hei båtentusiaster:) Jeg har en teak kryssfinerr dørkplate (ca 60 x 60 cm) som er litt buet. Underlaget er rett, men platen går litt opp i hver ende (ca 0,5 cm). Oppå den ene siden av platen er det limt/skrudd fast en ganske tykk mahogny list langs den buede kanten. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få platen helt flat slik at den flukter med dørken? Den er relativt ny og ikke vannskadet på noen måte. Lakkert oppå, ikke under. Har vurdert å fukte den på undersiden for så og legge vekter på den. Dørken er forøvrig over en dieseltank i lukket båt. Redigert 10.August.2020 av nbjelland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Er det plass til å skru fast et par avstivere på undersiden? F.eks aluminiumsprofiler eller litt kraftig lekt på høykant. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Hadde det samme med ei dørkplate i den nye Polaren min for noen år siden , Etter 2-3 sesonger fikk den en" bue" på midten, slik at den "rullet" noe når jeg gikk oppå. I løpet av vinteropplaget la jeg to stk. 2x4 under på hver av sidene, og satte oppå på midten veldig mye tyngde, slik at buen ble rett + litt ekstra. På våren var dørkplata helt rett igjen. Ellers er jo forslaget til "Sjøvind" naturligvis det beste, og hurtige opplegget som fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Ville forsøkt å lakkere begge sider av platen først. Ved å lakkere kun på en side av en plate kan platen bøye seg, har opplevd det ved flere anledninger. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 samme her. Jeg har også opplevd at en plate bøyde seg ned under der det sto en varmeovn, så kanskje kan du prøve å snu plata og se om den kan formes motsatt vei med varme/trykk? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Grand Banks jr Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 (redigert) Når den bøyer seg er vel det et uttrykk for at det er mer fuktighet på siden som har konveks overflate? (Treverk utvider seg når fuktig. ) Ut fra dette hadde jeg vurdert å ta med meg platen hjem og latt den stå inne i huset en uke eller to, for å se om den retter seg. Hvis den hadde gjort det så hadde jeg enten lakket eller i det minste behandlet den ubehandlede overflaten slik at den ikke trekker til seg fukt. Ulempen med å lakke eller male alle sider på et treverk er at evt. for mye fukt i treverket blir "fanget". Men fordelen er at tørt treverk forblir ganske tørt. Er det teak på begge sider, eller kun på én side? Sikkert mange her som kan mer om treverk enn jeg. Men det er i alle fall det jeg tenker om saken, og det kan jo være feil :-) Redigert 11.August.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Optimist1 Svart 11.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Det er kryssfiner på undersiden, bare et tynt lag med teak og hvite «nater» i tre på i oversiden. Det er tørt i båten, så tviler på at den retter seg hjemme, men kan jo prøve:) Evt varme og legge platen i press. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.