Jump to content

Solcellepanel med mttp regulator, avgir ikke strøm videre

Torpinto

Recommended Posts

Dette skulle vært en nobrainer. Jeg har 115w blacksolar, med nds sc300m mttp.

måler fra panelet til regulator 22v nå, mens ingenting ut. Sliter derfor med strømmen på mine to identiske og relativt nye agm batterier etter noen dager. 

sjekker med en lyspære, og den lyser direkte fra panelet men ikke på kabel ut fra regulator til batteriet (kabel er koblet fra batteriet.)

begge sikringene er intakte. Det skal blinke/lyse grønt og gult ved lading, men på 4 uker så har dette ikke skjedd. Måler først nå og dette lader ikke batteriet. 

hva kan være feil?

Redigert av Torpinto (see edit history)

Ja enignibdet og grunnen er vel at regulatorene skal kjenne igjen behovet og deretter koble til panelet... ja jeg måler 12v nå tilbake til regulatoren, dvs batteriet er koblet til.

lampene lyser ikke men skal lyse eller blinke. Synes dette er rart når panelet opplagt leverer opptil maxeffekt nå.

Nå kjenner jeg ikke denne regulatoren, men er du HELT sikker på at du har koblet korrekt? Ikke ta spørsmålet ille opp, men andre har feilkoblet ting før deg. Har dette i det hele tatt fungert tidligere?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

100% 

men i det jeg toucher før lovlig så lyser gult men slokker når jeg setter den koblingene helt inn. Må nesten gå ut i fra at regulatoren ikke funker som den skal...:(

synd for trenger den strømmen nå, hva med i morgen å kjøre panelet rett i 2x115ah agm (noen uker gamle)

Kommer vel litt an på hvordan regulatoren er satt opp?

Hvis den "mener" at det er nok strøm på batteriet så vil den ikke sende ladestrøm, samme hvis du samtidig lader fra en annen ladekilde som f.eks dynamo eller 220 lader. Når når spenningen synker til et visst nivå så vil regulatoren kobles inn og starte lading (hvis det da er sol/lys nok;).

Kommer selvfølgelig på hvordan regulator man har og hvordan den er satt opp/programert.

finnarne skrev for 8 timer siden:

I de fleste bruksanvisningene står det vel at regulator først skal kobles til batteri, så skal paneler kobles til. Vet ikke hvorfor, men kan det være grunnen ? Har du spenning på kablene fra batteriet til regulator ?

Årsaken er at de fleste regulatorer kan benyttes både i 12v- og 24v systemer. Derfor justerer den seg mot riktig systemspenning før den får strøm fra panelene. Tror jeg.

Torpinto skrev for 9 timer siden:

100% 

men i det jeg toucher før lovlig så lyser gult men slokker når jeg setter den koblingene helt inn. Må nesten gå ut i fra at regulatoren ikke funker som den skal...:(

synd for trenger den strømmen nå, hva med i morgen å kjøre panelet rett i 2x115ah agm (noen uker gamle)

Skjønte ikke helt hva du skriver her. Hvilken spenning har du på batteriene?

Hvor mye trekker du ut av batteriene?

Er kjøleboks tilkoblet, eller andre tunge forbrukere?

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

100% 

men i det jeg toucher før tilkobling så lyser det gult men slokker når jeg setter den koblingene helt inn. Må nesten gå ut i fra at regulatoren ikke funker som den skal...:(

synd for trenger den strømmen nå, hva med i morgen å kjøre panelet rett i 2x115ah agm (noen uker gamle)

Har et vanlig kjøleskap som trekker 40-60w i timen, men ja noe er koblet rett på og som trekker litt hvilestrøm men ingen tunge greier. 

har koblet rett på nå og spenningen falt på batteriet til rett under 11, fra 11,7. Satser på at det begynner å stige framover.

Hei,

Så lenge du ser at spenningen stiger så har du jo tydeligvis et voltmeter ett eller annet sted. Alle vanlige batterier tåler 14,4 V over noen timer og de aller fleste 13,5 Volt over lang tid. Nå er det jo bare og følge med på voltmeteret, men tviler på at du noen gang kommer over 13,5, så lenge kjøleskap er i bruk. Kommer du over kan det jo være lurt å sette kjøleskapet på maks og så heller justere det ned til normalt når socellene ikke lader mer .

Torpinto skrev 1 time siden:

Har et vanlig kjøleskap som trekker 40-60w i timen, men ja noe er koblet rett på og som trekker litt hvilestrøm men ingen tunge greier. 

har koblet rett på nå og spenningen falt på batteriet til rett under 11, fra 11,7. Satser på at det begynner å stige framover.

Du har feil type kjøleskap for å ha fast koblet i båten.

Er spenningen på batteriet 11,7 uten at noe er koblet til, så er det tom. Kobler du til ett kjøleboks/batteri som trekker 40-60w så trekker det 3,5-5 amper konstant. Det er derfor batteriet går ned til 11 volt når du kobler til kjøleboksen. Sannsynligvis er det for lav spenning på batteriet til at regulatoren vil godta at det er ett "fornuftig" batteri tilkoblet.

Ett 115watt solcellepanel kan i beste fall levere ~115 ah inn på batteriet i løpet av ett døgn, kjøleskapet trekker 80-120 ah pr døgn. Det er et regnestykke som ikke går opp. Sannsynligvis er batteriene dine ødelagt, om min tolkning av svaret ditt er rett.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Torpinto skrev 1 time siden:

Rettelse. Nå var det svart, jeg koblet ut panelet og voltmeteret viser nå 4,1v ?

hmm

Hvis du er nede i 4,1 volt må du raskest mulig lade opp batteriene for å begrense permanente skader. Jeg tror ikke du klarer lade det fullt med solpaneler ditt og ville derfor fortet meg in til en 230 volts lader.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...