willmasta Startet 11.August.2020 Link til dette innlegget Startet 11.August.2020 Jeg har nylig fått en ulyd i ror på ovennevnte båt. Ulyd lokalisert til rorstamne. Roret er ikke tyngre enn før å ratte. Det høres ut som en gnikke/knirkelyd, en slags sjøsyk hval. Mer uttalt ved sving mot babord, nesten ingenting siste del av utslag mot styrbord. Kjente på roret ved sist opptak, kunne ikke kjenne noe slark. Noen som har peiling? Kan det være det som ser ut som nylonforing som er årsak og må skiftes? Skal prøve litt diverse smøring for å se om det hjelper. Er selvfølgelig latterlig dårlig tilgang. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Sjekk om det kan ha grodd rur oppå roret som skraper mot skroget når du svinger. Det har jeg akkurat nå ? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
willmasta Svart 11.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 (redigert) Det er rur der ja, men det hadde jo vært altfor enkelt? burde de ikke bli slitt bort da? Redigert 11.August.2020 av willmasta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Hvis det er sånt glideteflonlager kan du prøve å få inn litt wd40. Anbefales av jeanneau. Ellers kan det også være fra trinsene til wiren/kjeden. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Taskeladden Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Holder en knapp på noe groe som sitter akkurat på rett plass. Gror noe sinnsvakt i år i forhold til i fjor, påhengsen var grønn etter 2 dager når jeg glemte den nede. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
willmasta Svart 11.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Sun Flyer, skal prøve å smøre den hvite foringen der i morgen. Demonterte litt under pidestall, så har vel kommet til at det må være fra selve rorhylsa et sted. Kjede/wire er vel det som er inni pidestallen? Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 11.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Kan vel kanskje ha fått groe opp akkurat der roret går inn i båten også. Heldigvis badetemperaturer her nå, så får kikke litt med maske. Mudderbunn gir ikke all verdens sikt bare... Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 12.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2020 Ble Rema1000 løsning i dag. Sprayet med flytende CRC 6-66 marine. Og vipps så var hvalen borte. Tips til langvarig smøremiddel som kan sprayes på der plast og metall jobber sammen? Takk for alle innspill, deilig å være så dum noen ganger at jeg ikke engang hadde tenkt at smøring kunne hjelpe?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.