Jump to content

rattpumper og trykkutjevning

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Hei!

Driver å skifter ut en gammel Tennfjord rattpumpe med ei ny fra Sleipner. I manualen står det at dersom man har to rattpumper skal det være en slange for trykkutjevning i mellom dem. Dersom man har en rattpumpe, og autopilotpumpe, skal trykkutjevningsslangen gå mellom dem. Men hva da om man har to rattpumper og autopilotpumpe? Enn om man skulle ha 3 rattpumper?

Trykkutjevningsslangen kobles mellom alle rattpumper samt autopilotpumpen, uansett hvor mange rattpumper du har. 

Tett påfyllingsplugg på alle pumpet unntatt den som ligger høyest i systemet, denne skal ha plugg med lufting.  (Såfremt du ikke har et system med separat ekspansjonstank eller andre spesielle løsninger.)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

La opp nye hydraulikkslanger, det ble tight og fint. Men dessverre så er den nye pumpa alt for tight! Med litt fart på bårten klarer jeg bokstavelig talt nesten ikke å bevege den! Den gamle Tennfjordpumpa gikk jo som smør... Kan det være at jeg har kjøpt for lita pumpe? Har vel sikkert ikke noe med trykkutjevninga å gjøre...

Vm79rqTMQxCl2MwxLYKbUQ.jpg.0bfeec4a916cf692dbd20a81237f8df8.jpg

Den gamle pumpa trenger 7 tørn, mens den nye gjør det samme på 4. Så den nye har altså større volum. Bare synd jeg kun klarer å bruke den når jeg ligger stille ;)

Skal få med meg en kompis å lufte mere. Er dessverre ikke luftenippler, bare messingbolter på styresylinderen, så får ikke gjort det alene.

591D0F35-79D9-4534-885B-5474D8244426.jpeg.b401053c29d03c86fc91795669836043.jpeg

Brigg skrev On 15.8.2020 at 11.09:

7 vs 4 tørn, da trenger du ca dobbelt så mye kraft på rattet for å bevege roret med ny pumpe. 

Ja! Men den gamle pumpa oppleves aldri som tung. Har kanskje noe med at det er montert et noe større hjul på den også :)

Butikken jeg kjøpte pumpa av mener det er luft i systemet som gjør den tung, men det er nok ikke tilfelle.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...