Jump to content

Dramatisk båtbrann utenfor Kristiansund - reddet seg i jolle

Knallipadden

Recommended Posts

? Båtbrann er ikke gøy... 

Klarer ikke helt å la være å tenke på hva årsaken var. Men alt blir jo spekulasjoner så langt. Ser ut til å ha hendt under drift med mindre folk ligger på svai der. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 35 minutter siden:

Klarer ikke helt å la være å tenke på hva årsaken var.

Ut fra de opplysninger som foreligger så har det lite for seg å bruke tid til å tenke på årsak. Men absolutt alt i båt er brannfarlig, så det skal ikke store feilen til før resultatet blir som på bildet. Det er en ting det er greit å tenke på.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Grand Banks jr skrev 7 minutter siden:

@index, jeg er klar over det. Har av den grunn ikke publisert noen tanker. Men har brukt tankene til å tenke igjennom min båt for å eliminere brannmuligheter der. 

Samme her. Tenkte også at siden noen her tydligvis har lokal kjennkap til saken. Så hadde noen kanskje hørt årsak fra båt eier. Selv så er jeg meget forsiktig med røyking ombord i bensinbåter. Dette til tross for at jeg er stor røyker. En annen ting jeg er forsiktig med er rødsprit kokeaperater og de gamle Optimus kokeaperatene. Propan er jeg derimot ikke så redd for så lenge installasjon er gjort korrekt.

The Saint skrev 1 time siden:

En annen ting jeg er forsiktig med er rødsprit kokeaperater og de gamle Optimus kokeaperatene. Propan er jeg derimot ikke så redd for så lenge installasjon er gjort korrekt.

Merkelig hvor forskjellig man tenker. For meg er det omvendt. Farepotensialet med en propaneksplosjon er i en helt annen liga enn de to andre. Men det kommer vel an på hva man er vant til og fortrolig med.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du sa Kristiansund, ikke sant @Knallipadden.

Her et tilfelle til i dag. 

1951727184_Screenshot_20200812-114215_SamsungInternet.jpg.9926553e2432a220b950961b3c394a91.jpg

Vet ikke noe mer om dette. Betalingsmur.

Oppdatering i Tvedestrand saken:

Båt er stjålet. Tror tyver har tent på og rømt båten.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

enslagsgjest skrev for 1 time siden:

Men er større sjanse det skjer noe med en Origo eller en Optimus. 

Jeg har brukt Optimus i mange år, og den er stabil og pålitelig etter mitt syn. Origo har jeg aldri vært borti, men jeg er litt skeptisk til spritboksene, fylling og lukt. Nå har jeg Wallas, herlig enkelt å bare slå på bryteren og slå av når jeg er ferdig. Dessuten luktfritt og trygt. 

index skrev for 6 timer siden:

Merkelig hvor forskjellig man tenker. For meg er det omvendt. Farepotensialet med en propaneksplosjon er i en helt annen liga enn de to andre. Men det kommer vel an på hva man er vant til og fortrolig med.

Farepotensialet er som du sier større med en propaneksplosjon. Men så lenge propananleget er korrekt montert så er sjansen for en eksplosjon svært liten. Med gasdetektor så skal det en del til å ikke oppdage om man skulle ha en lekasje også. Men det blir mye syndet mot vedlikehold av gass anleg. Slanger skal skiftes hvert andre til hvert tredje år. Man bør også ta en lekasje kontroll av og til. Selv så synes jeg det er greit å gjøre samtidig med at jeg setter ut båten. Nå skal det jo sies at jeg også jobber med blandt annet gass, så da er det kanskje en litt annen terskel for hva som føles tryggt.

index skrev 1 time siden:

Jeg har brukt Optimus i mange år, og den er stabil og pålitelig etter mitt syn. Origo har jeg aldri vært borti, men jeg er litt skeptisk til spritboksene, fylling og lukt. Nå har jeg Wallas, herlig enkelt å bare slå på bryteren og slå av når jeg er ferdig. Dessuten luktfritt og trygt. 

Optimus er som du sier stabil og pålitelig, men det er så lenge men vedlikeholder den og bruker den korrekt. Jeg har desverre opplevd en del branner ved bruk av Optimus brennere. (Brukte en del Optimus brennere i forsvaret). Som oftest på grunn av feil bruk. For lite forvarming eller søling med rødsprit ved forvarming. Men også på grunn av dårlig vedlikehold. Origo har jeg hatt i to av båtene mine. Men det var også noe av det første jeg byttet ut. Problemet med rødsprit er at man ikke ser flammen så lett. Wallas er gull! :thumbsup:

Grand Banks jr skrev for 4 timer siden:

Du sa Kristiansund, ikke sant @Knallipadden.

Her et tilfelle til i dag. 

1951727184_Screenshot_20200812-114215_SamsungInternet.jpg.9926553e2432a220b950961b3c394a91.jpg

Vet ikke noe mer om dette. Betalingsmur.

Oppdatering i Tvedestrand saken:

Båt er stjålet. Tror tyver har tent på og rømt båten.

Utenfor Kristiansund ja. Mer nøyaktig i fjorden mellom Heim kommune og Aure kommune. Er ca. 10 nautiske mil inn til Kristiansund. Kristiansund er liksom det mest kjente stedet. Dvs, Keiko (Fra Free Willy filmene) bodde lenge på Halsa (Nå heim) før han døde der. 

The Saint skrev On 12.8.2020 at 16.15:

Optimus er som du sier stabil og pålitelig, men det er så lenge men vedlikeholder den og bruker den korrekt. Jeg har desverre opplevd en del branner ved bruk av Optimus brennere. (Brukte en del Optimus brennere i forsvaret). Som oftest på grunn av feil bruk. For lite forvarming eller søling med rødsprit ved forvarming. Men også på grunn av dårlig vedlikehold. Origo har jeg hatt i to av båtene mine. Men det var også noe av det første jeg byttet ut. Problemet med rødsprit er at man ikke ser flammen så lett. Wallas er gull! :thumbsup:

Henger meg på denne tråden av erfarne Optimus brukere: jeg har nettopp fått tak i en Optimus 55/155 og lurer på hva som er riktig flamme: jeg har blå flamme ut fra hullene i brenner men også en gul flamme nesten med form av en tulipan som omslutter brennerhodet. Er dette slik d skal være:-) ? 

20200813_195446.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...