PiperBill Startet 12.August.2020 Link til dette innlegget Startet 12.August.2020 (redigert) Scand Baltic. Sykt mye groe og spesielt rur på både skroget og propellen i år. De 2 forrige sesonger hadde jeg bare flekket bunnstoffet (billig BT) og polert propellen. Har aldri hatt mer en litt grums/slim på skroget og noe mindre vekst med rur på propellen og trimflaps. I år merket jeg at jeg mistet ca. 5 knop på toppfarten. Dykket ned for å se og fant lange striper av skroget var dekket av rur. Roret, flyndre, trimflaps og propellen hadde også et godt lag med driten. Da var det på med dykkemaske og jeg skrapte og skrapte. Måtte ta det over to dager da det var for mye å ta i et omgang (jeg blir sjøsyk av å dykke) Eneste forandringer fra tidligere sesonger er at vi har flyttet ca. 1.5 km lengre ut i Singlfjord (Viken). Vannet er kanskje litt mer salt sammenlignet med forrige marina. Også har vi kjørt en del mindre i år. Ca 40 motortimer sammenlignet med ca. 70 – 80 fra tidligere. Noen andre som har opplevd lignende i år? Redigert 12.August.2020 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Hedwig Svart 12.August.2020 Link til dette innlegget Svart 12.August.2020 Sett mange båter med mye groe i år. Har også fått noe selv, ligger i brakkvann - så vi er kanskje ikke helt representative - men en god del mer enn i fjor. Har hørt at kombinasjonen av en varm juni og en regnfull juli som førte mye næring fra land ut i sjøen, har gjort forholdene veldig gunstig for rur og annet grums. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 12.August.2020 Link til dette innlegget Svart 12.August.2020 PiperBill skrev 17 minutter siden: Eneste forandringer fra tidligere sesonger er at vi har flyttet ca. 1.5 km lengre ut i Singlfjord (Viken). Vannet er kanskje litt mer salt sammenlignet med forrige marina. Også har vi kjørt en del mindre i år. Ca 40 motortimer sammenlignet med ca. 70 – 80 fra tidligere. Noen andre som har opplevd lignende i år? Ligger også i Singlefjorden, ved Grimsøy. Var sist på land i juni 2019. Dykket under båten i helga og kan vel ikke huske å ha hatt så lite rur etter snart 14 måneder på sjøen noen gang. Et par kolonier på størrelse med middagstallerkener på det flate partiet ved roret under hekken, og et par tilsvarende kolonier på flata under. Under kjølen og et par små flekker bunnstoffet har sluppet hang det "drueklaser". Litt slim ellers. Har brukt båten lite i år. Den store forskjellen er jobben jeg gjorde før sommeren 2019, jeg brukte Jotun Supreme for første gang, og noen andre enn meg stoffet båten, de brukte vel sånn ca dobbelt så mye stoff som jeg hadde beregnet som rikelig --- Skal opp igjen til helga. Jotun Supreme er kjøpt inn igjen... må rasjonere på konjakken utover høsten for det stoffet var jaggu dyrt. Men å ha båt uten merkbar groe i to sesonger gjør det verdt det. Om Supreme er så bra som det ser ut til kan jeg vurdere å skrape når den ligger på sjøen på tampen av sesong to og løfte for spyling og stoffing før sesong tre. Men i år tar jeg det nå så vet jeg at den er "smooth" og fin når vårsola begynner å varme igjen i 2021. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 12.August.2020 Link til dette innlegget Svart 12.August.2020 Det har grodd godt. Det er to år siden båten var oppe for grundig bunnpleie, men den ble heist opp i april hvor bunnen ble rengjort, men ikke stoffet da det så bra ut etter vinteren. I dag var jeg nede en time og skrapet ca 45 m2 rur og små blåskjellkolonier som satt tett på hele undervannsskroget. Seilte t/r Anholt i juni, og da var bunnen rimelig bra. I juli lå båten stille i nesten 4 uker, så den perioden har antagelig vært utslagsgivende. Vet ikke hva slags bunnstoff som er brukt tidligere, men det eneste jeg er sikker på er at dette er siste gang jeg skraper hele båten under vann . Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 12.August.2020 Link til dette innlegget Svart 12.August.2020 PiperBill skrev for 5 timer siden: (jeg blir sjøsyk av å dykke) Opplevde det samme selv i år. Fridykker og ble kvalm og uvel når jeg dykket ned, snudde meg rundt og jobbet med ryggen mot bunnen (av sjøen), for å så vri meg tilbake når jeg gikk opp. Måtte holder ett og samme "horisontalplan" for å ikke mugne totalt Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 12.August.2020 Link til dette innlegget Svart 12.August.2020 Bruker en sugekopp for å holde meg fast mens jeg vasker, det hjelper veldig. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
.Olsen Svart 12.August.2020 Link til dette innlegget Svart 12.August.2020 Det var smart, sånn til å holde vindu? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 12.August.2020 Link til dette innlegget Svart 12.August.2020 Ja, kan også brukes når man skal holde jolla inntil skutesida ved vask/polering. Selges på båtutstyr butikker. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
TerjeFjern Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Hadde masse rur på styrbord del av båten i år. 4 rur på babord propell og 400000000 minst, på styrbord. Kom ikke over 9 knop før jeg skrapet styrbord propell ren. Har også måttet fjerne kolonier av rur under båten Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 17.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Nå er det flere uker siden jeg var under og skrapte. Det har ikke grodd noe siden. Propellen er like rent som den dagen jeg skrapte. Da lurer jeg på om rur (rurskjell?) kommer gjennom hele sesongen eller (som jeg er blitt fortalt) bare en kort periode rundt sankthans. Nærmest impulskjøp men jeg slo til på et tilbud på Jotun Nonstop Supreme. Mye dyrere en BT sin men mulig det er litt bedre også… We shall see. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Hedwig Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 PiperBill skrev 20 minutter siden: Nå er det flere uker siden jeg var under og skrapte. Det har ikke grodd noe siden. Propellen er like rent som den dagen jeg skrapte. Da lurer jeg på om rur (rurskjell?) kommer gjennom hele sesongen eller (som jeg er blitt fortalt) bare en kort periode rundt sankthans. Nærmest impulskjøp men jeg slo til på et tilbud på Jotun Nonstop Supreme. Mye dyrere en BT sin men mulig det er litt bedre også… We shall see. I fjor var vi helt clean til midten av august. Da lå Havelle stille i to uker. Rurene hadde full fest på propell og baugpropell. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 PiperBill skrev 49 minutter siden: Da lurer jeg på om rur (rurskjell?) kommer gjennom hele sesongen eller (som jeg er blitt fortalt) bare en kort periode rundt sankthans. Det har jeg også lest et sted . . Jeg skrapte rur av propellen i går. Skal sjekke senere i sesongen om de kommer tilbake . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
.Olsen Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 PiperBill skrev 1 time siden: Nærmest impulskjøp men jeg slo til på et tilbud på Jotun Nonstop Supreme. Mye dyrere en BT sin men mulig det er litt bedre også… We shall see. Har brukt BT frem til i fjor. Nekter å tro at det er tilfeldig den forskjellen jeg ser nå, særlig mtp det en leser i denne tråden og båter som ligger i samme fjord. Stoffet på lørdag, ganske varmt... Syns ikke Jotune Supreme var noe særlig å jobbe med. Veldig, veldig tjukk så en må røre (drill) hver gang jeg heller fra bøtta over i karet, og den legger seg også veldig tjukt (som kanskje er et poeng i seg selv..) så det går uhorvelig mye stoff ifht hva jeg er vant med. Og i den varmen så tørka det alt for fort, får ikke dradd/rulla over flere ganger eller jevnet ut så det ble veldige "rullespor" denne gangen. Brukte til sammen 4 liter da på "helmaling". 1100,- for en 2,5 liter... galskap. Var godt med stoff igjen, Supreme, fra 2019. Men etter pussing var det litt tynt her og der. La supreme i vanlig tykkelse på alle steder jeg vet det pleier å gro godt. Så tynna jeg ut med vanlig universaltynner før jeg la på resten. -------- Gikk fra svart farge som ble lagt i 2019, til blått for å kunne se "gjennomslag". Men ser at svart er langt mer tilgivende med å skjule dårlig påføring enn blått. Så jeg går nok tilbake til svart neste gang. Nå som båten har fått et godt lag med Supreme etter to "helmalinger" går jeg for langt mer forsiktig puss neste gang, og flekking. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Ligger i Kilsfjorden ved Kragerø. Bruker Biltema eller Maritim sin sort hvert år og bare flekker. Det var MYE rur iår, men som vanlig kun på propell, ror og trimplan. Store rur på propellen førte til maks 5,5 knop. Etter sliping var det tilbake til 21-22 knop. På skroget har jeg aldri hatt problem med groe. Kun der kantene ligger an mot båtstøttene under stoffing. Har brukt Biltema og Maritim sin og merker ikke forskjell. Propellen var ubehandlet og båten lite brukt iår, men definitivt mer groe der enn i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Slik jeg har forstått det, formerer rur seg bare en kort intens periode, og larver fester seg og blir til rur i denne perioden. I enkelte område i Sverige sendes det ut varsel når dette inntreffer, og båteiere kan vaske av dette før det blir til store rur. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Min erfaring er at det kommer en bølge av rur i juli som må skrapes av. Det kommer plutselig og ofte den uka jeg er bortreist. Umulig å kjøre det av. Har dykket ned og skrapet rent drev og flaps i dag. Ingenting på propell og skrog. Mengde som vanlig. Hverken mer eller mindre enn i fjor eller tidligere år, men blåskjellene er borte. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Shore Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Er det noen lure triks til å få rur av en foldepropell i vannet? Dykket ned i fjor, men syntes det var håpløst å fjerne med skrubb, mens jeg måtte holde meg fast samtidig. Endte med å løfte båten å kjøre på med syre. Vurderer å lage en tett pose med slange tilkoblet, som jeg kan stripse rundt propellakselen og deretter fylle med syre gjennom slangen, men det er vel ikke enkelt å få til, kanskje ikke helt ufarlig heller. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Hedwig Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Ikke ufarlig, og er vel uheldig om det kommer på sinken? Har hatt sånn medium resultat med isskrape til bil. Men ikke noe å skryte av. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Tar det opp i egen tråd, for ikke å ødelegge denne. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
TideRace Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Shore skrev 5 minutter siden: Er det noen lure triks til å få rur av en foldepropell i vannet? Jeg bruker isskraper av pleksiglass, sånne firkantede, omtrent gratis og ofte med reklame på. De tar rur og groe som bare det uten å ripe opp propell og skrog. De må ha skarpe kanter, men kantene slites veldig fort ned. Derfor er det greit å ha flere. Husk hansker hvis du setter i gang under vann, hender og fingre blir fullstendig ødelagt uten beskyttelse. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Har alltid brukt sparkelspade. Og gode hansker for å ikke rive seg opp på rur. Sist gang fant jeg ikke sparkelspaden, da ble det stekespaden, i metall. Fungerte helt fint :-). Kan ikke ha for stor "spade/skrape" på propellen, så stekespaden var ok. Brukte den "sideveis" så den ikke flekset noe særlig. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Bruker isskrape i plast med håndtak samt flat tynn trelist til å fjerne rur. Det er lett å skrape opp fingrer samt at jeg ofte slår hode i drevet under vann ? Sitér dette innlegget Sushi Link to post
andersb Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 0 groe på steder med bunnstoff, men motorbrakettene har fått groe da jeg ikke brukte båten på nesten 8 uker Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 KDB skrev On 17.8.2020 at 20.41: Slik jeg har forstått det, formerer rur seg bare en kort intens periode, og larver fester seg og blir til rur i denne perioden. I enkelte område i Sverige sendes det ut varsel når dette inntreffer, og båteiere kan vaske av dette før det blir til store rur. Hadde jo vært strålende om det kom info om dette langt norskekysten også - så kunne man enkelt bare kostet bort de larvene som festet seg den aktuelle uken (om det faktisk er slik at det er kun en uke med larveeksponering som er kilden til problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Sjekket propellen idag, og null rur. Propellen er uten sink og stoffet med Seajet 033. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.