Allan E Startet 15.Oktober.2005 Link til dette innlegget Startet 15.Oktober.2005 Jeg har en lekksje i akselen på sjøvannspumpa mi. Skruene som pumpa er satt fast med er ganske rustet så å få de løsnet er vanskelig. Prøvde med en 13 fastnøkkel men den glapp. Jeg skal kjøpe en splitt ny somikke er slitt for å prøve å få løsnet skruene. Vurderer nå å la denne pumpa være i fred og heller sette inn en elektrisk pumpe. Jeg har ikke noe ekstra reimhjul ledig heller. Det er svært trangt under dekket her. Er det noen som har et godt forslag. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 15.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2005 Hei, det fins mange triks for å løsne rustede muttere og bolter, noen av dem: -slå på bolten med en hammer noen ganger, da får den sjokk og kan lettere løsnes. -Prøv å stramme den forsiktig før den løsnes. - Penetrerende rustolje. -varme rundt området, men det er vel uaktuelt siden det er så trangt. -frysespray fra wurth Det dummeste du kan gjøre er å bare ta godt i og presse, en svekket bolt kan ofte knekke og da får du en verre utfording med å få den ut. Da må sikkert motoren ut og du må til med boltekstraktorer og boring og annet Ta det veldig forsiktig og lirk på den, ikke press for hardt, ta deg god tid. Tips 1 og 3 først og deretter prøver du å løsne den som i tips 2. Regner også med at du bruker ringenden på fastnøkkelen.. Lykke til JOH Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 15.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2005 Det er så trangt at å slå på bolten kan jeg glemme, det er kun ringsiden jeg kommer til med. Finnes det fastnøkkler med 6-kant i den lukkede enden? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 15.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2005 usikker, men tror biltema har fastnøkler som er beregnet på skadede bolter. Det finnes vel en variant med en slags mothake og rifling, sånn at du skal få bedre grep. En annen variant skal kunne ta bolter som er rundtrukne. Sjekk Biltema katalogen.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.