Jump to content

Mariner 115 fourstroke EFI 2002 erfaring trimming

Aslakf

Recommended Posts

Den er vel basert på Yamaha 1,8 liter blokka.. kjenner ikke til noen snarveier for økt effekt i disse..?
Yamaha har jo kommet med en 130 hk variant , med økt toppturtlal, men vet ikke hva som er forskjellig. 

Jeg tenker at skal man ha noe som merkes , kjøp større motor 

Du får ta kontakt hit og høre hva som kan oppnås med mapping osv: 
http://www.lundinsmarin.se/

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har samme motor, og det er en Yamaha motor. merkes at det ikke er all verden volum ja!  har en 19 foter som er bred og ganske dyp V-bunn. Veldig dårlig akselrasjon! toppfart og marsjfart er helt ok, men lite punch i den

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev for 1 time siden:

Veldig dårlig akselrasjon! toppfart og marsjfart er helt ok, men lite punch i den

hvaslags turtall får du på topp?   Syns akselrasjonen ikke er alt for ille på min 19 foter men hjelper nok godt på at skroget ikke har så mye planingsterskel 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

11 minutes ago, ivar said:

hvaslags turtall får du på topp?   Syns akselrasjonen ikke er alt for ille på min 19 foter men hjelper nok godt på at skroget ikke har så mye planingsterskel 

Min båt er tungdrevet. Hva slags båt har du? Min har dyp V og bred hekk. Den går lett på 4000  marsjer 22-24knop  maksfart 30-32knop, husker ikke maks turtall, men propellen er den som ble levert fra Askeladden, så det er den optimale

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Har en Yamarin 5940 , nå kalt 59C.   770 kg tomvekt.  Ser Explorer oppgis til 830.  

-morten- skrev 26 minutter siden:

men propellen er den som ble levert fra Askeladden, så det er den optimale

Askeladden aner jo ingenting om hvordan du bruker båten, men de kan gjette.   Avogtil treffer produsent/forhandler godt med propellvalg - avogtil er de på bærtur  - og noen gir f...     Jeg vil si at man ikke har noen som helst garanti for at at en org. levert propell er optimal.  (eller kanhende den var det når båten var ny..)  
Så om propellen din nå er litt i tyngste laget så vil du få en sprekere båt ved å bytte til en med lavere stigning.    En overproppet 4T føles seeigt :) 

9 minutes ago, ivar said:

Har en Yamarin 5940 , nå kalt 59C.   770 kg tomvekt.  Ser Explorer oppgis til 830.  

Askeladden aner jo ingenting om hvordan du bruker båten, men de kan gjette.   Avogtil treffer produsent/forhandler godt med propellvalg - avogtil er de på bærtur  - og noen gir f...     Jeg vil si at man ikke har noen som helst garanti for at at en org. levert propell er optimal.  (eller kanhende den var det når båten var ny..)  
Så om propellen din nå er litt i tyngste laget så vil du få en sprekere båt ved å bytte til en med lavere stigning.    En overproppet 4T føles seeigt :) 

med full vanntank og bensintank plus 175kg motor og utstyr så er nok båten min adskillig tyngre enn din Yamarin.  jeg kommer ikke til å endre proppell da støy/drivstoffforbruk på masjfart er det viktigste for meg. Toppfartt og akselrasjon er mindre for meg! liker heller overmotoriserte båter så man kan ligge på fint turtall på masjfart, men samtidig ha krefter når det trengs!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...