BorAst Startet 13.August.2020 Link til dette innlegget Startet 13.August.2020 Vi har hatt en Aquador DC26 som vi nå har solgt grunnet at vi vil ha større båt. Vi ønsker en båt med elektrisk softtop, stor solseng bak, jollegarasje og så mye kjøkken ute som mulig om vi får til alt dette er jeg usikker på. Vi har sett på Marex 370 ACC (mister da jollegarasjen), Princess V42, Fairline 40 Targa og nå dukket også Cranchi 40HT opp. Min svigerfar mener at Fairline er mye bedre båter enn Princess og at vi ikke bør gå for Princess. Er det noen her med noen erfaringer? Fairline eller Princess? Evt erfaringer med Marex og Cranchi? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 https://princessyachts.no/portfolio/princess-v39/ Princess V39 er absoludt min favoritt i det segmentet! men er vel en god del dyrere enn de alternativene du har kommet med! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Tom Rør Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 Hva begrunner svigerfar det med? Sitér dette innlegget Link to post
BorAst Svart 13.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 @-morten- Enig med deg der, den er lekker. Hadde også vært perfekt ;) Sitér dette innlegget Link to post
BorAst Svart 13.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 @Tom Rør at han har hørt at folk ikke er fornøyd samt at det har vært endel feil. Sitér dette innlegget Link to post
casie Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 Jeg har hatt endel princess og fairliner oppigjennom,samt en båt av kjent norsk leverandør. Mitt inntrykk er at princess og fairline er svært god byggestandard på,betydelig bedre enn de norske når det gjelder det elektriske og hvor godt innredningen er tilpasset. Jeg er nok litt petimeter av meg når det gjelder båt,og liker og se hvordan tilpasning av innredning er gjort.Dette kan jo være tilfeldig,men jeg syns princess har et litt mer profesjonelt nivå på innredningen enn fairline...det hele sitter litt mer tight... Sitér dette innlegget Link to post
BorAst Svart 13.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 @casie takk! Hva er dine erfaringer ang sjøegenskapene til Fairline og Princess? Sitér dette innlegget Link to post
casie Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 Der syns jeg de er nokså lik. Begge merkene krever endel motorkraft,så det er nok ikke det mest økonomiske og kjøre rundt med.Akslingbåtene går stortsett litt med snuten opp,noe som kan være et irritasjonsmoment for noen da det hindrer sikten noe.men veldig myke i sjøen! Sitér dette innlegget Link to post
Camargue44 Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 Hei, jeg stod foran det samme valget for 3 år siden, og valget ble en Sunseeker 44 med strake akslinger. Det har jeg aldri angret på :-). Jeg har hatt drev tidligere og har nå to akslinger. Erfaringen min er at det er bølgehøyde og gass-spaket som bestemmer drivstoff-forbruket mitt. Ikke noe annet! :-) Sitér dette innlegget Link to post
BorAst Svart 14.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2020 Ja, svigerfar sverger også til aksling. jeg ser også fordeler med drev, så om de har drev eller aksling er ikke så farlig tenker jeg. Noen som har noen dårlige erfaringer med Princess eller Fairline? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 14.August.2020 Link til dette innlegget Svart 14.August.2020 Ut i fra det jeg har både eid selv og sett gjennom bekjente som har eid nyere båter av disse merkene så er Fairline bedre sammenskrudd og ser bedre ut "bak fasaden" enn Princess. På Princess finner man f.eks. trekiler som mer eller mindre ser provisoriske ut og som benyttes som innfestingsgrunnlag for deler av innredningen mens Fairline har lagt mer i designen for at ting skal passe også bak fasaden under monteringen uten provisoriske løsninger. Dette gjelder båter 2008 modell og nyere. Underleverandørene er stort sett de samme på luker, vinduer, treverk etc. så her skiller det ikke noe. Elektroarbeidet er mange hakk foran de norske båtprodusentene fra samme tid, hos disse produsentene benyttes det ordentlige kabelgater etc. og sikringsfordelingene ser ut som en sikringsfordeling skal gjøre, både fra betjeningssiden og fra tilkoplingssiden som du ikke ser. Hadde Fairline hatt det importørleddet som Princess har hatt de siste 10-15 årene så hadde nok merket solgt vesentlig bedre i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 14.August.2020 Link til dette innlegget Svart 14.August.2020 Jeg er jo overhodet ikke "nøytral" med Fairline selv, men jeg har venner med både Fairline og Princess. Det er vel ikke noen i den klassen som er bedre. Sunseeker er er også i toppklasse her. Personlig så syntes jeg Fairline er et lite knepp bedre, akkurat på samme måte som @Chiefengineer påpeker. BorAst skrev for 8 timer siden: Noen som har noen dårlige erfaringer med Princess eller Fairline? Det er vel kanskje båtmerkene jeg knapt nok har hørt at noen er missfornøyd med. Uansett...Ting ryker og slites, men mitt inntrykk er at det er valgt de beste leverandørene på utstyr som de ikke lager selv. Cranchi er dessverre kvalitetsmessig et stykke bak etter min erfaring, og Italiensk design på godt og vondt. Både kjørt og holdt på å kjøpe Cranchi. I Norge er nok Princess noe mer ettertraktet, men det skyldes i all hovedsak tidligere importør som gjorde en fantastisk jobb på merkevarebygging i Norge. I en del andre land er Fairline mer ettertraktet. Valget tror jeg du må basere på hvilke løsninger du liker. Om du går for Fairline eller Princess er det nok tilnærmet hipp som happ. Som du beskriver dine ønsker er nok en Fariline Targa GT kanskje noe av det beste du kan finne... Jeg kan anbefale deg å bli med i Fairline Båtfolket på Facebook. Knall gruppe med masse koselige Fairline folk, og der ligger det også noen Targa modeller til salgs og en del som vurderer å selge.: https://www.facebook.com/groups/354484814762397/ Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
BorAst Svart 15.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2020 @Captain Chaos @Chiefengineer takk for svar???? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 15.August.2020 Link til dette innlegget Svart 15.August.2020 Sjekk Azimut, se på løsninger og motorer. Sitter gjerne CAT eller Cummins i de. Og det er ikke negativt.. uansett det du titter på er bra båter alle sammen. Som nevnt over er Norge Princess land pga tidligere imp. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Chilli Solbris Svart 15.August.2020 Link til dette innlegget Svart 15.August.2020 Fairline, Princess og Sunseeker er bygget mye over samme lest. De bruker veldig mye av de samme leverandørene. Jeg kjenner tilfeldigvis noen som har meget god kunnskap om alle de tre merkene. Det er veldig små variasjoner i kvalitet og har vel vært periodevis litt bedre på det ene hos Princess og det andre hos Fairline. Alle tre er kjent for å være gode sjøbåter. Når det gjelder disse båtene er det hvilken av de du liker best som er avgjørende. Og noen andre, etter min mening, tullete faktorer. Slik som at ved videresalg er Princess de det selges mest av, dernest Fairline og så Sunseeker. En forksjell på Fairline og Princess er at Princess har vinkelsofa, Fairline rundsitter. Når jeg skulle handle båt så jeg me på alle tre og endte opp med Storebro. Men det er en annen sak. Ingen av dem dekker dine krav. Jeg tenker at det avgjørende for dere er å finne et meget pent eksemplar som er godt vedlikeholdt og som har den utformingen dere ønsker. Kvalitetsforskjellen på de tre er minimal! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
BorAst Svart 16.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 @Solbris II takk for svar! Det er godt å høre at alle har samme kvalitet. Syns det er viktig at den er «lett solgt» i etterkant også og så langt så heller jeg nok mer mot Princess. @baatsman har sett på Azimut 43 HT, syns den er kjempe fin. Kona føler at det er mere plastikk her enn på Princess og Fairline. Hvordan er kvaliteten på Azimuten? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 16.August.2020 Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 Hatt Azimuten i 7 år. Motorer bare går. Klart at ikke alle løsninger ikke er like smarte, som el vinduer ved førersete og bysse. Trangt å komme over motorene osv. Men design, og hva som er brukt av tekniske innretninger osv er av høy kvalitet. Azimut synes jeg har estetisk flotte båter, samt det er ikke like mainstream. Uansett , det du har satt opp forskjellige merker blir du fornøyd med. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
HansH Svart 16.August.2020 Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 Støtter mye av det som er sagt her om Fairline og Princess. Dette er båter i meget god kvalitet og som i hovedsak er lett å videreselge. Finn helst en som er i god stand og som har blitt løpende oppgradert. Det blir fort mye jobb å begynne å skifte ut elektronikk osv på en 20 år gammel båt. Tror du bør se etter og velge den med de beste praktiske løsningene for ditt behov. Kan jo da i samme slengen anbefale å se på båter med flybridge, selv om prisen da øker litt. Med erfaringen jeg nå har, ville jeg heller gått for en mindre båt med fly, enn en større uten. Av spesielle svakheter du kan se etter er: 1) tegn til de-laminering i treverk, dvs at laminater i skapfronter osv går opp i liming. Var problematisk på en del Princess-båter på 90-tallet. (gamle Fairline kjenner jeg ikke til). 2) Slitne løftestempler på lukeholdere. Kvaliteten på både P og F er god, men disse slites rett og slett i bruk 3) Kalesje og puter: Vanlig slitedeler som det koster nokså mye å bytte ut 4) Motor: Ville vel personlig prøvd å få en med D-serie motor og ikke KAD. Litt smak og behag, men D-serie er uomtvistelig mer moderne, om enn med sine svakheter. 5) Ville personlig også valgt strak aksling hvis du finner noe i denne klassen. Litt høyere drivstofforbruk, ja, men mye billigere og enklere i vedlikehold. 6) Vurder om du ønsker jollegarasje inn i båten, eller om du heller vil ha jolla på daviter. Garasje er praktisk for mange men noen synes den stjeler mye plass. Kan jo være greit å tenke på hva du fristes mest av. 7) Elektronikk: Som nevnt innledningsvis, kan bli dyrt hvis du må bytte ut masse. Kan ellers skrive under på at elektro (dvs selve strømopplegget) ombord i P og F er i toppklasse og lysår bedre enn f eks i Bavaria. 8) VVS: Gjennomgående bygget i god kvalitet på disse båtene, men sjekk evt lukt fra gamle slanger og tanker. 9) Prøv å finne en med generator installert. Gjør alt ferieliv mye enklere. En av de viktigste komfortfaktorene i en turbåt. Til slutt. Bruktpriser er uomtvistelig bedre på Princess av grunner som nevnt over. Det betyr at inngangsprisen er noe høyere men neste salg trolig noe enklere. Lykke til med leting etter ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 16.August.2020 Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 Hva med å se på Windy? Sitér dette innlegget Link to post
BorAst Svart 17.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Takk, takk ?? @HansH for god input! @knerten67 har vurdert Windy men i finner ikke en løsning som passer oss dessverre???? Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Hei igjen @BorAst Har sett litt mer på ønskelisten din og satt opp noen momenter som også kan være greit å vurdere: Elektrisk softtop - relativt få båter å velge i som har dette. Forutsetter at båten har hardtop, dernest elektrisk skyvetak/softtop i hardtopen. Veldig mange "vindskjermbåter" (sportscruisere) er bygget i to versjoner, 1) vindskjerm, ofte med targabøyle, og 2) hardtoputgave. Mitt inntrykk er at det er veldig mange som ikke har hardtop av modeller solgt i Norge. Hardtop er mer attraktivt og prisen alltid litt høyere. Stor solseng bak - Relativt vanlig på disse båtene. Vil si at det har fordeler og ulemper. Veldig deilig når du kan ligge ute i sola. Likevel, den stjeler mye areal og plass som alternativt kan benyttes til sittegruppe for flere. Stor solseng og veldig skrå kalesje bakover gir dårlig plassutnyttelse av tilgjengelig areal når kalesjen er oppe, og det er den jo ofte. Jollegarasje - Ombord i båten har du et visst volum. Ønsker du å bruke 1/3 av tilgjengelig volum i båten til å skjule jolla eller er det like greit å ha den hengende/stående på daviter/krybbe på plattformen og heller kunne pakke alt mulig annet i et lasterom, evt ha en større sittegruppe ute? Hvis du går for jollegarasje så sjekk at løftemekanisme virker. Det er kostbare saker hvis hydraulikken svikter. Så mye kjøkken ute som mulig - godt poeng. Men lite tilgjengelig i de engelske båtene. Begynner å bli mer vanlig nå på helt nye båter over hele Europa. Ser du på litt eldre modeller finner du det nesten bare på norske og svenske båter. (Marex, Scand, Saga, Nimbus, Tresfjord mfl) Marex 370 ACC (mister da jollegarasjen) - genial hvis du har familie og ønsker akterkabin. Fortsatt nokså høy pris. Fantastisk mange smarte løsninger og god byggekvalitet. (Gjelder Marex generelt). Princess V42,99-06 - (og V39 94-96/V40 96-99) som er samme båt men litt kortere) - flott båt i Princess-kvalitet. Fairline 40 Targa - mye likt med V40 og V42. Kanskje mer praktisk med bøylen vendt bakover enn Princess V-modeller. Ville sjekket ut begge varianter og sett spesielt etter godt vedlikehold og oppgraderinger. Sjekk begge modeller nøye og finn ut om du liker den ene eller den andre. Cranchi 40HT - Flott båt men Cranchi er mye tyngre å selge på bruktmarkedet i Norge. Kan få mye båt for pengene men risikerer større tap enn de mer utbredte merkene. "Fairline er mye bedre båter enn Princess og at vi ikke bør gå for Princess". Som nevnt over. Frem til litt ut på 2000-tallet er omtrent samtlige modeller hos Fairline og Princess designet av samme mann, (Bernard Olesinski). I hovedsak lik kvalitet og høy kvalitet over det hele. Veldig mye likt utstyr og mer smak og behag og hva man liker. Kvaliteten er også hevet jevnt og trutt utover fra tidlig nittitall og fremover. Derved også stadig dyrere og mer påkostede modeller. Er det noen her med noen erfaringer? Fairline eller Princess? Evt erfaringer med Marex og Cranchi? Ville styrt unna Cranchi og gjerne valgt Marex hvis du finner en modell der du liker. Litt smalt utvalg og egentlig ikke så mye konkurrent mot europeiske sportscruisere. Håper dette kan gi mer inspirasjon og kanskje noen flere motargumenter fra andre der ute? Båt er individuelt og følelser, smak og behag betyr mye. Som nevnt i mitt forrige innlegg i tråden ville jeg også vurdert båt med fly, om enn litt mindre i størrelse enn du kan få som sportscruiser for samme pris. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Imponerende og veldig godt gjennomtenkte råd her @HansH Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Danskeren07 Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Imponerende gennemgang Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 (redigert) HansH skrev for 10 timer siden: Hei igjen @BorAst ..... "Fairline er mye bedre båter enn Princess og at vi ikke bør gå for Princess". Som nevnt over. Frem til litt ut på 2000-tallet er omtrent samtlige modeller hos Fairline og Princess designet av samme mann, (Bernard Olesinski). I hovedsak lik kvalitet og høy kvalitet over det hele. Veldig mye likt utstyr og mer smak og behag og hva man liker. Kvaliteten er også hevet jevnt og trutt utover fra tidlig nittitall og fremover. Derved også stadig dyrere og mer påkostede modeller. Er det noen her med noen erfaringer? Fairline eller Princess? Senior kjøpte sin første Princess i 1973 og hadde totalt 6 stykker før han konverterte til Fairline i 2006. Jevnt over er min påstand at kvaliteten på de tekniske installasjonene til Fairline var bedre enn Princess frem til midten av 2000 tallet. Støtter @BorAst i at Princess kvaliteten har blitt hevet jevnt og trutt fra tidlig nittitall, og den er svært bra på båter bygget fra og med midten av 90 tallet. Sammenligner en kvaliteten på Princess/Fairline med kvaliteten på Norske merker fra midt på 80 tallet og til i dag, er min påstand at de Britiske båtene har til dels betydelig høyere byggekvalitet enn majoriteten av de Norske merkene både med tanke på tekniske installasjoner og med tanke på støpekvalitet som er suveren på begge merker, selv på båter fra midten av 80 tallet. Eksempelvis skal du lete godt for å finne alvorlig osmose angrep på en Princess bygget etter 1985. (Gelcoat tykkelsen på min P35 fra 1986 er ikke under ~3-4mm under vannlinjen, og det har nok noe med saken å gjøre. ) Olesinski skrogene er nydelige i sjøen, men de krever mer motorkraft enn det som var tilgjengelig og som fysisk fikk plass i maskinrommet før Volvo introduserte D serien sin. Dersom du vurderer V39 - 42 eller Fairline targa i samme størrelse er mitt tips å gå for en med VP D6 motorer. Ingen av Olesinski skrogene slipper vannet skikkelig før de passerer 24-25 knop og du trenger godt med dreiemoment for å få båten ut av vannet. Beskrivende for dette er at min P35 var utstyrt med 2x AD41P-A med DPE drev når jeg kjøpte den. Marsjfart lå på 21-22 knop, toppfart 25-26 knop og forbruk på marsjfart var mellom 3 - 3.5 liter/Nm med denne pakken. Baugen gikk så høyt at jeg hadde problemer med å se hva som lå i sjøen foran meg. Etter å ha re-motorisert båten med 2x D4-260 med DPH drev har vekten akter økt med i overkant av 200 kg men marsjfart har økt til 27 knop ved 3030rpm og toppfart økt til ca 33 knop. Forbruket ved marsjfart ligger nå på ca 2.8 - 2.9 liter/Nm og båten ligger flatt i vannet ved marsjfart, med 0 trim på drevene og interseptorene trukket helt opp. Har hørt tilsvarende historier fra de som har re-motorisert V42 fra KAD til D6. Redigert 18.August.2020 av kdtran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BorAst Svart 18.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 @HansH helt, helt magiske råd! Tusen millioner takk!!! @kdtran dette skal jeg passe på å få sjekket ut ordentlig! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.