kdtran
HansH skrev for 10 timer siden:Hei igjen @BorAst
.....
"Fairline er mye bedre båter enn Princess og at vi ikke bør gå for Princess". Som nevnt over. Frem til litt ut på 2000-tallet er omtrent samtlige modeller hos Fairline og Princess designet av samme mann, (Bernard Olesinski). I hovedsak lik kvalitet og høy kvalitet over det hele. Veldig mye likt utstyr og mer smak og behag og hva man liker. Kvaliteten er også hevet jevnt og trutt utover fra tidlig nittitall og fremover. Derved også stadig dyrere og mer påkostede modeller.
Er det noen her med noen erfaringer? Fairline eller Princess?
Senior kjøpte sin første Princess i 1973 og hadde totalt 6 stykker før han konverterte til Fairline i 2006.
Jevnt over er min påstand at kvaliteten på de tekniske installasjonene til Fairline var bedre enn Princess frem til midten av 2000 tallet.
Støtter @BorAst i at Princess kvaliteten har blitt hevet jevnt og trutt fra tidlig nittitall, og den er svært bra på båter bygget fra og med midten av 90 tallet.
Sammenligner en kvaliteten på Princess/Fairline med kvaliteten på Norske merker fra midt på 80 tallet og til i dag, er min påstand at de Britiske båtene har til dels betydelig høyere byggekvalitet enn majoriteten av de Norske merkene både med tanke på tekniske installasjoner og med tanke på støpekvalitet som er suveren på begge merker, selv på båter fra midten av 80 tallet.
Eksempelvis skal du lete godt for å finne alvorlig osmose angrep på en Princess bygget etter 1985.
(Gelcoat tykkelsen på min P35 fra 1986 er ikke under ~3-4mm under vannlinjen, og det har nok noe med saken å gjøre. )
Olesinski skrogene er nydelige i sjøen, men de krever mer motorkraft enn det som var tilgjengelig og som fysisk fikk plass i maskinrommet før Volvo introduserte D serien sin.
Dersom du vurderer V39 - 42 eller Fairline targa i samme størrelse er mitt tips å gå for en med VP D6 motorer. Ingen av Olesinski skrogene slipper vannet skikkelig før de passerer 24-25 knop og du trenger godt med dreiemoment for å få båten ut av vannet.
Beskrivende for dette er at min P35 var utstyrt med 2x AD41P-A med DPE drev når jeg kjøpte den.
Marsjfart lå på 21-22 knop, toppfart 25-26 knop og forbruk på marsjfart var mellom 3 - 3.5 liter/Nm med denne pakken.
Baugen gikk så høyt at jeg hadde problemer med å se hva som lå i sjøen foran meg.
Etter å ha re-motorisert båten med 2x D4-260 med DPH drev har vekten akter økt med i overkant av 200 kg men marsjfart har økt til 27 knop ved 3030rpm og toppfart økt til ca 33 knop. Forbruket ved marsjfart ligger nå på ca 2.8 - 2.9 liter/Nm og båten ligger flatt i vannet ved marsjfart, med 0 trim på drevene og interseptorene trukket helt opp.
Har hørt tilsvarende historier fra de som har re-motorisert V42 fra KAD til D6.