quantumduck
Hulda skrev 28 minutter siden:Jeg vet ikke om du skjønte hva jeg mente. Forre undervanter må stå så hardt at masten ikke kuver aktetover 'på midten' når det begynner å blåse litt. Strammingen av akterstaget har en annen funksjon. Det første jeg lærte da Rod kom på markedet i Norge, 60-/70-tallet, var at le vanter ikke måtte 'dingle'. Den gangen var det ikke en eneste seiler som ble lagret på land med masten oppe. Alle master ble plukket ned om høsten, opp igjen om våren. Jeg må ha vært med å rigge noen titalls båter sommer og høst hvert år i en tiårs periode. Kan ikke huske det var Rod på tremaster, men det kom et par da alu.mastene gjorde sitt inntog. Igjen, se riggeinstruksen hos Seldén.
Du har en helt annen rigg enn meg, har ikke noe forre undervant som kan være verken stramt eller slakkt. Gjetter du kanskje har masthead? "Et stramt akterstag gir en bøyd mast – slik er det i hvert fall for brøkdelsrigger." (https://www.seilmagasinet.no/med-masteby-trimmer-du-storseilet/577940). Min båt har brøkdelsrigg. Forstaget strammes av storseilskjøtet også, ihvertfall på kryss, hvis det er dét du sikter til med annen funksjon, får det ikke nødvendigvis stramt nok med bare akterstaget.
Diskusjonen rundt "dinglende" undervant må du egentlig ta med noen andre her, jeg strammer som sagt opp mitt fordi jeg, som deg, mener det ikke er optimalt å ha det slakkt. På dyrere båter (IMX f.eks.) settes riggen så hardt at det må hydraulisk mast-jack til, riggen trimmes slik den skal være med strekkfisker og så jekkes det hele opp for å få det tight nok. Gjengene i strekkfiskene ville ikke tåle friksjonen. Utvekslinga i akterstagstramminga er 1:70, mens på min stakkars balje fra de dype, Bayerske skoger er det bare 1:7. Så ja takk, så stramt som mulig egentlig, det er vel pointet når det er rods, ellers kunne man spart seg dét. På andre rigger med rette salinger, lensetakler og greier kan det godt hende det er annerledes.
Har rigga opp og ned hver høst/vår jeg også lenge, helt til for ca 10 år siden, denne båten ligger på vannet året rundt og da står masta på. Men jeg tenker altså at With i bunn og grunn nok vet mer om hvordan masta skal settes enn jeg gjør, så jeg tenker at en mindre justering av undervantene er nok her. Spørsmålet var egentlig bare hvor mange tørn som er "passe" i første omgang for å prøve seg fram. Men se svaret mitt til pacuare også,