quantumduck
Grønnskollingen skrev 18 minutter siden:
Tør vedde en kasse pils på at Quantumducks Bavaria 38 Match ikke har forre undervant.
Tipper at riggen er satt opp med bakovervendte salinger der overvantene skaper bendet i masteprofilen og at undervantene stabiliserer mastens kurvatur framover. Så man kan vel si at undervantene fungerer i samspill med overvantene, der en stramming av undervantene vil kunne rette ut mastebendet, men at bendet kan fås tilbake ved å stramme overvantene i riktig forhold. Og dette er en proff riggtrimmer selvfølgelig bedre til å utføre enn oss forumkrigere....
Men i god forumånd kan man jo spekulere og da kan jo TS' forslag om at overvantene kanskje er satt løst, og at undervantene deretter er satt desto løsere for ikke å rette opp det som er av mastebend være en mulig forklaring.
Jepp, det er en brøkdelsrigg, 9/10, med bakovervendte salinger, to par. Så det spørs om Hulda aksepterer veddemålet :0) Jeg skal nok svinge innom Leangbukta en vakker dag og høre med dem, det er lurt. I utgangspunktet er nok helt, helt sikkert riggen trimmet riktig etter boka med bruk av kraftmåler på vant og alt. Det er derfor jeg stusser litt også på dette med undervantene, for jeg kan ikke skjønne at de skal være sånn, og jeg kan heller ikke skjønne at noe har gitt etter her, stålramme i bånn, som attpåtil er støpt etter solid panserskipsspec (jepp, det er virkelig ikke spart på plasten), da første eier dundra på grunn under jomfruturen og måtte få det reparert. Noe helt annet enn den supermyke Expressen jeg hadde som første kjølbåt, der sank bare hyttetaket sammen når jeg stramma vantene...
Det kan jo være så enkelt som at alle de nye rod'ene har strukket seg litt siden de var nye, og da kan jo med fordel overvant etterstrammes også. Edit: dvs. dersom undervant fortsatt virker litt slakke under seilas i morgen, så kan jeg vurdere å ta en tørn på strekkfiskene til overvantene isteden, det vil jo presse "maste-buken" framover og dermed få stramma opp undervantene ytterligere også.