Jump to content

Hei,vurderer ny kartplotter i en 21 foter,hva anbefaler folket?

Guest knerten67

Recommended Posts

enslagsgjest skrev 43 minutter siden:

Garmin har andre kart enn de andre

Har ikke fulgt med på noen år men blir fortsatt Garmin sitt kart ansett som noe bedre enn de andre.
Eller har de andre tatt igjen forspranget?

Mener å huske jeg leste en test av kartplottere det året jeg kjøpte nytt(2011) der Blucart(Garmin) sitt kart var det beste og det var også kartplotteren så da ble det tungen på vektskålen.
Har ikke den båten lenger men er Garmin i den nye båten også.
Virker bra men det hadde jeg også forventet om det stå en kartplotter av ett annet merke der.
Så for meg er hvilken kartplotter som er best som snytt ut av nese til fanboyer som krangler på nett over om hvilken bil som er best av BMW,MB og Audi.
Den beste er den du liker best å bruke...så enkelt og så vanskelig

Redigert av pipe (see edit history)

Ikke for å kuppe tråden.... men er også interessert i erfaringer vedrørende kartplotter.

Men for oss med små raske båter, anbefalinger av kartplotter som raskt starter opp og ikke har «forsinkelse» i kartoppdatering kunne vært ønskelig.

(ikke så greit å ligge i 35+ og kartplotter indikerer posisjonen for 1 minutt siden..)

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Vet ikkje kor fort min Garmin oppdaterer kartet, men når eg passerer 35knop så er ikkje blikket mitt der. 

Kjører kun så fort i kjent farvann, eller når eg allerede har sjekket plotteren. 

Når det er sagt, så har eg heller aldri opplevd at dette er et problem, hverken i denne båten eller den forrige med en gammal Garmin 420 som ble med i 40knop.

Guest knerten67
abbor skrev 53 minutter siden:

Hvis du betaler 20+ tusen for en 9" så fungerer den bra både på 40 og 50 knop. Min nyeste MFD er en Simrad NSS12 Evo3S, den er er svært rask. Har også en Lowrance HDS-9 Live som jeg er rimelig sikker henger med i 50 knop, den koster ca 18 tusen, finnes også i 7" til ca 11,5 tusen. 

Takk for tips.

I en rask båt er det uansett kartplottermerke en fordel å velge en så stor skjerm som praktisk og budsjettmessig mulig. Har erfaring med både Garmin  8’’ og 12’’ i åpne raske bowridere. Den store skjermen har en helt annen, og bedre, opplevelse enn den minste.

Min erfaring er også som nevnt over at oppdateringshastigheten eventuelt kun er et teoretisk problem på de modeller som selges nå.

Har en 4-5 år gammel garmin med plotter og ekkolodd! ingen problemer med hakking i bildet nei.. det tror jeg var kun de eldre og første plotterne som kom! Ingen moderne plottere bør hakke i oppdatering!  Jeg liker Garmin best pga at de er veldig enkle å bruke og man trenger knapt lese i manualen for å forstå hvordan ting fungerer! I tester er det Garmin som får best brukeregenskaper og som har letteste brukerterskel.  Fungsjonene og kvaliteten er nok stort sett det samme. Jeg kommer til å kjøpe Garmin neste gang også! Har i tillegg Ipad som oversiktskart med navionics

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Guest knerten67
-morten- skrev for 7 timer siden:

Har en 4-5 år gammel garmin med plotter og ekkolodd! ingen problemer med hakking i bildet nei.. det tror jeg var kun de eldre og første plotterne som kom! Ingen moderne plottere bør hakke i oppdatering!  Jeg liker Garmin best pga at de er veldig enkle å bruke og man trenger knapt lese i manualen for å forstå hvordan ting fungerer! I tester er det Garmin som får best brukeregenskaper og som har letteste brukerterskel.  Fungsjonene og kvaliteten er nok stort sett det samme. Jeg kommer til å kjøpe Garmin neste gang også! Har i tillegg Ipad som oversiktskart med navionics

Er mest vant med Garmin,men vert artig og prøvd en annet merke en gang.Men havner sikkert på Garmin.

knerten67 skrev On 13.8.2020 at 16.26:

Har tenkt litt på Garmin 7sv eller hva den hetter.

Jeg har denne og har vært fornøyd (Garmin Echomap Plus 72cv) - i 20 foot skjærgårdsjeep.  Har egentlig 72cv, ikke 72sv - hvis du ikke skal ha ekkoloddsvinger kaster du bort penger ved å kjøpe 7sv.

Forskjellen er at 72sv støtter "side view" sonar - og koster 1000kr. mer.  (SV=side view,  CV=center? view)

Disse har berøringsskjerm for å styre det meste, men også 6? fysiske knapper til snarveier, og zoom inn/ut.  Veldig greit med disse snarveiene til forhåndsbestemt oppsett.   

Jeg har f.eks

-tast 1 til vanlig navkart med forhåndsbestemt zoom

-tast 2 til fiskekart

-tast 3 til delt skjerm med 2 forskjellige zoom,  osv.

Ikke noe galt med Garmin, nei.

Guest knerten67
mlpugs skrev On 18.8.2020 at 14.08:

Jeg har denne og har vært fornøyd (Garmin Echomap Plus 72cv) - i 20 foot skjærgårdsjeep.  Har egentlig 72cv, ikke 72sv - hvis du ikke skal ha ekkoloddsvinger kaster du bort penger ved å kjøpe 7sv.

Forskjellen er at 72sv støtter "side view" sonar - og koster 1000kr. mer.  (SV=side view,  CV=center? view)

Disse har berøringsskjerm for å styre det meste, men også 6? fysiske knapper til snarveier, og zoom inn/ut.  Veldig greit med disse snarveiene til forhåndsbestemt oppsett.   

Jeg har f.eks

-tast 1 til vanlig navkart med forhåndsbestemt zoom

-tast 2 til fiskekart

-tast 3 til delt skjerm med 2 forskjellige zoom,  osv.

Ikke noe galt med Garmin, nei.

Eg hadde Garmin 92sv i forrige båt,var meget fornøyd med den.

Clasg skrev for 22 timer siden:

Jeg har Raymarine Axiom 7 og den er jeg ikke tilfreds med. Teknisk er den OK men den har touch skærm og det gør den besværlig at bruge i lidt søgang.

Næste gang vil jeg have drejeknapper!

Enig. Samme med Simrad Go serien. Totalt ubrukelig med touch i en planende båt av mindre størrelse. Dessuten slutter Simrad med oppdateringer for tidlig og flere funksjoner blir ubrukelige. Feks mister Go XSE kartlaget som er satt opp etter hver oppstart. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...