bellen Startet 13.August.2020 Link til dette innlegget Startet 13.August.2020 Har fått havari på et Volvo Penta 290Sp.dette drevet har utveksling på 1,61:1. Har fått tak i et nytt drev med utveksling 2,15:1. Og da passer så klart ikke propellen jeg har. Motoren er en VP Ad31p-a på 150 hk ved 3900rpm. Propellen som sto på det gamle drevet er 15"x17". Hvilken størrelse må jeg ha på propellen for å få det nye drevet til å fungere? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 (redigert) Ser ut til at enten 21" eller 23" stigning vil passe. Kommer litt an på hvor mye turtall du fikk på WOT (regner med 3900 er motorens påstemplede max) med gamle drevet. Hvis du lå under 3900rpm, tror jeg 21" vil passe best. Hvis du lå på 3900 eller mer, vil jeg tro 23" passer best - sånn røffly... Redigert 13.August.2020 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 du kan leke deg litt med å putte tallene inn i denne (nb: husk å regne om fra knop til mph) https://www.mercuryracing.com/prop-slip-calculator/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bellen Svart 20.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 Takk for svar @Solseng. Det er ikke mulig å få 15x23 til dette drevet i følge VP. Det er enten 15x21 eller 16x23. Om dine beregninger er rett, så tror jeg 15x21 kan bli litt for lett på grunn av at jeg oppnådde litt over 3900 rpm, men jeg tror 16x23 kan bli litt for tung på grunn av at motoren ikke er så sterk i mellomregisteret og den var i utgangspunktet litt treg å få i plan. Men når jeg søker på nett, så skal 16x21 være en kurrant størrelse å få tak i. Hva mener du om den? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 20.August.2020 Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 Nå tok jeg bare noen veldig omtrentlige tall i propellkalkulatoren ivar linket til, siden det ikke ble oppgitt noe om oppnådd fart med gammelt drev/propell. D.v.s. at jeg bare la inn et veldig omtrentlig slip-tall. Hvis du kan si noe om farten du oppnådde, blir litt enklere å spå hvilken stigning som kan passe best. Et annet moment er om gamle-propellen var i god stand eller synlig slitt. Dette påvirker også slip%en og vil da forandres når man monterer helt ny propell. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 Propellen var ny i fjor, så den er helt fin. Oppnådde ca 26 knop med den propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 20.August.2020 Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 Ok, ser at med gammelt drev/propell fikk du 25% slip. (1,61:1 - ~4000rpm - 26knop/30mph). Er kanskje et tegn på at propellen ble litt liten i forhold til båten. Tipper at en 16" diameter propell vil gi vesentlig lavere slip%, og dermed må man ned i stigning siden propellen er mer effektiv i å omsette rpm til fart. Jeg tror jeg ville gått for en 16" dia propell, men da i 19" stigning. Hvis du havner på ca. samme fart og får et slip% på mellom 7-12%, så vil turtallet ligge litt under eller rett ved 3900rpm. Å gå fra 1,61:1 til 2,15:1 utveksling, taler vel også for at en 16" dia propell kan være riktig valg. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 21.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 Er det realistisk med slipp på 7-10% på en planede båt? Ligger det ikke rundt 15-20%? Jeg er enig i at 16“ diameter mest sansynlig vil passe bedre, men litt usikker på om jeg burde gå for 19" eller 20" pitch. Når jeg først var komt i plan, så følte jeg det var nok av krefter, tror også jeg fikk over 4000 rpm ved lett båt. Men "problemet" var å komme opp i plan, da motoren ikke har så mye kraft i mellomregisteret. Hvordan vil dette påvirkes av lavere gearing på drevet og tyngre propell? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 21.August.2020 Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 Dette med slip er vrient å forutsi da det kommer veldig an på mange ting - også hvilken propell det er snakk om. Jeg har hatt stålpropell med nesten 0% slip. På en annen litt tyngre båt og kraftigere motor, ble slip% over 10% med eksakt samme propell. Tidligere ble ofte alu-propeller sagt å ha høyt slip%, men f.eks. Yamahas hvite alupropeller for de mindre motorene har gjerne bare 5-7% slip på forholdsvis lette og raske båter. Det samme mener jeg gjelder en del av Mercurys BlackMax/Spitfire alu. Dog skal det sies at mye synes å forandrer seg når båten blir større og tyngre. Dermed blir det vrient/umulig å spå nøyaktig hva slip% havner på til slutt hvis man ikke har sammenlignbare data fra tilsvarende båter å gå ut fra. Nå vet jeg heller ikke helt hvilken propelltype du har sett på. Regner med det er alu du er på jakt etter. Ikke veldig mye å velge mellom i denne sizen. Ser Solas har Amita 3 E-plus som er 15,3" i dia for 19" og 21". Da ville jeg kanskje satset på 21" stigning igjen. Hvis vi antar at slip% havner mellom 10 og 20%, så gir det følgende turtall med 21" stigning: 10% @ 26 knop: 3600rpm 15% @ 26 knop: 3800rpm 20%@ 26 knop: 4050rpm Jeg aner ikke hvor du ender med slip og turtall, men 21" ser ut til å havne i nærheten. Når det gjelder liten vs. stor propell og akselerasjon er det også litt vrient å generalisere. For stor og godt grep kan gjerne "kvele motoren" i startfasen hvis den er litt undermotorisert. For liten propell spinner gjerne fort opp/lett å dra, men propellen har ikke godt nok grep til å omsette dette til fart/skyv fremover før turtallet er blitt høyt. Det er litt balansegang her også uten noen entydig facit. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 21.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 Takk for svar. Nå har jeg blitt en del klokere på dette. Jeg tror nok jeg kommer til å bestille original VP-propell. Ser at Watski har veldig god rabatt på Solas Amita 3 E-pluss nå, men ser ut som dei bare har RH, og jeg vil helst ha LH. VP har 16x19 og 16x21, jeg heller mot at jeg vil først prøve 16x21 da jeg ser at 21" pitch gir rundt 17% slipp @3900 rpm og 26 knop og jeg tror det burde gå. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 21.August.2020 Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 Du kan ikke velge RH eller LH. Det kommer an på dreieretning. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 21.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 Tskjei skrev 8 minutter siden: Du kan ikke velge RH eller LH. Det kommer an på dreieretning. Et VP 290 drev kan kjøres begge veier, med litt ombygging. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 21.August.2020 Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 (redigert) bellen skrev for 1 time siden: Takk for svar. Nå har jeg blitt en del klokere på dette. Jeg tror nok jeg kommer til å bestille original VP-propell. Ser at Watski har veldig god rabatt på Solas Amita 3 E-pluss nå, men ser ut som dei bare har RH, og jeg vil helst ha LH. VP har 16x19 og 16x21, jeg heller mot at jeg vil først prøve 16x21 da jeg ser at 21" pitch gir rundt 17% slipp @3900 rpm og 26 knop og jeg tror det burde gå. Det er din båt og dine dollars. Vi/jeg kan ikke/vil ikke ta besluttninger på vegne av og på så mye usikkerhet. Vi/jeg kan bare komme med relatvitvt løse betraktninger, og så får det bli som det blir. Det sagt: Planen høres fornuftig ut. Jeg antar at 17% ikke bare dukket opp som et lynnedslag... (hehe). Redigert 21.August.2020 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 21.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 Jo.. 17% kommer bare som et lynnedslag Med tanke på at gamledrevet med ny propell ga 25% slipp så vil det etter mine "beregninger" gi noen prosent lavere slipp på grunn av 1“ økt diameter på propell og noen flere prosent lavere slipp på grunn av høyere gearing på drevet. Med denne "beregningen" håper jeg at propellslippen havner på rundt 17%, men mest håper jeg å øke toppfarten med en knop eller to. I verste fall tar jeg helt feil og må begynde på nytt igjen. Det jeg er mest bekymret for er som sagt at jeg er usikker på om motoren er kraftig nok i mellomregisteret for å klare å komme opp i plan. Og som du sier, det er nok en hårfin balanse mellom perfekt propell og totalt fiasko hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 22.August.2020 Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 bellen skrev for 14 timer siden: Et VP 290 drev kan kjøres begge veier, med litt ombygging. Det kan det, men hvorfor ønsker du det hvis du har bare en motor? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 22.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 Tskjei skrev 12 minutter siden: Det kan det, men hvorfor ønsker du det hvis du har bare en motor? Jeg har ikke sakt noe som helst om at jeg vil det, det er nettopp derfor jeg vil ha en LH propell. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.