Jump to content

Hvor kjøpe lite ratt til Sleipner pumpe?

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Har montert ei Sleipner pumpe til erstatning for en eldre Tenfjord. Dessverre så passer ikke rattet fra Tennfjord pumpa noe særlig godt. "Bosset" i rattet er litt slitt, og er alt for smalt til å at mutteren får noen strammeeffekt. At det er ganske trangt mellom pumpe og rekke, gjør at det bare er plass til ratt på ca 24cm i diameter, og da er det enda vanskeligere å finne noe som passer. Kult om noen har tips å komme med!

78440845_24N02GEvRgWhZGO9LEONw.jpg.e7c53147d3d9d6fcd5616f8e565f5ad4.jpgozuZu20YRzG2h7yWADaScA.jpg.d8936aedaff560cec5ee5de84d845fec.jpg

Rattet som du viser bilde av er et meget vanlig og mye brukt ratt.

Diameter 25 cm og passer til standard 3/4" kon rattaksel.

Du får kjøpt det på flere steder. Bl.a.

maritim.no

marineshop.no

nettbaat.no

flak.no

Ser også at de har det i butikken hos Industri & Marinediesel i Trondheim.

Prisen er ca. kr 350,-

Jeg skjønner ikke helt hvordan bosset i rattet kan bli slitt, da det ikke kan dreies uten at rattakslingen også følger med, grunnet en splint som går inn i et spor både i styrepumpas aksling og bosset på rattet.

(NB! Jeg vet ikke om splinten følger med nytt ratt, så ta vare på splinten fra det gamle rattet/styrepumpa).

Ratt.JPG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Jannmar skrev for 7 timer siden:

Jeg skjønner ikke helt hvordan bosset i rattet kan bli slitt, da det ikke kan dreies uten at rattakslingen også følger med, grunnet en splint som går inn i et spor både i styrepumpas aksling og bosset på rattet.(NB! Jeg vet ikke om splinten følger med nytt ratt, så ta vare på splinten fra det gamle rattet/styrepumpa).

Edit forrige innlegg: Jeg mener rattpumpa, ikke styrepumpa.

Ja det er et veldig vanlig ratt. Men problemet er at bosset er ikke like bredt som akslingen på pumpa er lang. Derfor får ikke mutteren noe klem på det. Rattet går liksom hele veien inn på konen, slik at det blir det mellomrommet du ser på bildet.

Håpet mitt er at et nytt ratt skal være noe trangere i bosset slik at det ikke går hele veien. Er villig til å spandere en 500lapp på å finne ut av det. Slik som nå, så løsner det for ingenting.

Gullfisk skrev for 23 timer siden:

Er det mulig å lage en plast eller metalhylse å legge mellom ratt og skive så mutteren får litt klem, eller forsvinner rattet helt inn på aksen og pumpe huset? 

Det var en meget god idè! Trenger jo ikke være kon engang. tenker at en liten rørbit kan gjøre nytten :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...