Solseng Startet 15.August.2020 Link til dette innlegget Startet 15.August.2020 (redigert) Ja, jeg vurderer om jeg skal bytte ut min daycruiser. Båten er gammel (-96 modell) og bærer selvsagt preg av det. Motoren er nyere og største anbefalte for båten (2017), så det er jo absolutt et pluss. Men så lurer jeg litt på om jeg skal prøve å selge den som et overkommelig prosjekt, eller om jeg skal fikse det vesentligste og heller justere opp prisen? Derfor lurer jeg litt på hvordan dere tenker rundt dette med kjøp og salg. Hvilke vurderinger er viktige for deg/dere? Vi trenger ikke diskutere min båt spesielt, men interessant å høre hva dere tenker helt generelt. Jeg for min del har hatt glede av å ha en litt "sliten" båt som allerede har riper i gelcoaten og som tåler at man kan dra teiner eller fiske etter makrell. Eller søle litt med solkremen. Altså en båt som gjerne kan brukes til alt mulig, men som ikke er av de fjongeste når den ligger langs kaien. Redigert 15.August.2020 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 15.August.2020 Link til dette innlegget Svart 15.August.2020 Jeg tror ikke det lønner seg å "pusse opp" en båt før salg. Man bør naturligvis reparere ting som er defekt/ikke virker, men å begynne på større reparasjoner/oppgraderinger, tror jeg blir tapsprosjekt. Selv vurderer jeg bytte av båt til neste år, og lurer på om jeg skal flytte over noe av det dyreste utstyret fra gammel til "ny båt". Eks. Kjøpte nytt kjøleskap til over 10 000 iår, bytter jeg til en båt med ett 10-15 år gammelt skap, frister det å ta med seg det nye til den båten. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Solseng Svart 15.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2020 Begynner å bli interessante svar her. - På den ene siden synes en overvekt å foretrekke salg som "som den er". Ferdig snakka. - Noen (færre)- synes derimot at det det er fornuftig/svarer seg å selge noe som er både presentabelt/fikset/i orden. Dette samsvarer godt med at minst like mange/flere svarer at de ønsker å kjøpe noe som er sånn noenlunde ferdig og uten behov for større oppgraderinger/utgifter. Jeg ser poenget: Å få solgt og å få kjøpt noe sånn noenlunde ferdig. (Turn key). Når man er i byttemodus, er salg selvsagt essensielt. Blir ikke ny båt hvis ingen vil ha din gamle. - Ny motor vs. gammel? Heck, jeg faktorer jo inn ny motor på evt. "ny" bruktbåt. 150-250Kkr. Hvis motoren er 15 år, så er den 15 år. Den varer neppe 15 nye år. I mitt hode blir puter og kalesje småplukk i forhold. Keep 'em coming. Stem i vei. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 15.August.2020 Link til dette innlegget Svart 15.August.2020 Jeg liker gjerne å kjøpe til lavest mulig pris og det er bare fint om motoren står i "syv stein" På en annen side liker jeg dårlig å ha ett shabby båt så ofte ender jeg opp med å ha brukt mye tid og like mye penger som det koster å kjøpe en i god stand. Fordelen er at man lærer seg å kjenne båten og at man trolig får en båt som holder lengre enn en annen som er i god stand for alderen. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 15.August.2020 Link til dette innlegget Svart 15.August.2020 Fiks alt som ikke koster stort å fikse. Vask den skikkelig innvendig og utvendig. Selg den ellers som den er. Få med absolutt alle feil og mangler som gjenstår i kontrakten så slipper du problemer i ettertid. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 15.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2020 pipe skrev 9 minutter siden: Jeg liker gjerne å kjøpe til lavest mulig pris og det er bare fint om motoren står i "syv stein" På en annen side liker jeg dårlig å ha ett shabby båt så ofte ender jeg opp med å ha brukt mye tid og like mye penger som det koster å kjøpe en i god stand. Fordelen er at man lærer seg å kjenne båten og at man trolig får en båt som holder lengre enn en annen som er i god stand for alderen. Godt poeng. Slitte puter og en "ubrukt porta potti" blir liksom ikke så viktig. Jeg har dratt ut bensintanken på Ibizaen, og det føles godt å ha gjort det. Klar for 10-15-20 nye år der. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 15.August.2020 Link til dette innlegget Svart 15.August.2020 Jeg gjør det slik som Bårdp sier. Gjør båten så presentabel som mulig, fikser det som ikke koster stort, og skriver alle feil og mangler i kontrakt og annonse, og viser slikt uoppfordret på visning. Når jeg selger skal det være åpent og ærlig! Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 15.August.2020 Link til dette innlegget Svart 15.August.2020 Støtter @Bårdp og @Mort1. Vær ærlig i både annonse og kontrakt. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 16.August.2020 Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 Viktig at motor og en del teknisk er godt bevart. Kalesje og puter er mindre viktig. Dette kan man selv velge farger og stil på. Alt som ikke virker men er overkommelig å bytte selv kan bare gjenspeiles i pris mener jeg. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
andersb Svart 16.August.2020 Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 Jeg kommer til å skifte puter og luker på min 98 for å løfte helhetsinntrykket før salg neste år, sprekk i puter og litt falmede sprukne lukeinnfestinger osv drar hos meg helhetsinntrykket ned, konsoll, instrumenter og alt annet er rigget om, og den er moderne ut på alt annet enn 1 meter ;) Vurderer også decals, sitter litt på gjerdet på den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.