Jump to content

Alarm på kad44 EDC under kjøring

Hvaler1

Recommended Posts

Temperatur alarm har egen sensor paralellt med sensor til tempmåleren. Hvis lyspæren er gåen synes ikke lampa, men alarmen går.

Jeg husker ikke hvor den er på KAD44, men på KAD32 ligger den under kompressoren :-)

Mål turbotrykket ditt mhp turtallet. Eller løsne eksoskneet og ta bilde av skovlene/klaringen på eksossiden. Legg det ut her

mvh 

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Jeg tviler meget sterkt på at en rød varsellampe som lyser, indikerer at alt er normalt.

Hva skal skje om ting er feil, lampen ikke lyse?

Om turbo er defekt, vil du merke at motoren er svak og masse svart eksos ved full gass.

100 grader er for høy kjølevanntemperaur den bør ikke være over 80/90 grader kommer an på termostaten.

Hvordan står det til med dieseltank/filter, er det rent og iorden?

Du må uansett sjekke at turboen er iorden, før du kjører videre. Om den f.eks lekker olje ut på kompressorsiden, kan du risikere at motoren begynner å gå på sin egen olje. Det vil du IKKE at skal skje.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Lampa skal ikke lyse. Punktum. Alarmsensoren din er mest sansynlig gåen. Ohm den, lukter kortslutning i sensoren :-)

Driftstemp på en KAD44 på sakte fart er rett over 80 grader, driftstemp på marsjfart (2800-3400 rpm) skal være rett over 90. Over 96-98 tyder på at noe er feil.

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Hvaler1 skrev 27 minutter siden:

Temp lampa lyser konstant rødt. Alltid gjort. Vet ikke om det er  normalt eller ikke. Forrige eier sa ihvertfall det. Overtok båten i juli i år. Temp nåla var på 100 grader så det er vel normalt ved fullt gasspådrag. 

Nei. Aldri 100 grader

Forrige eier sier feil, dette kan du reklamere overfor forrige eier.

mvh 

Windy37GM

Windy37GM skrev for 8 timer siden:

Nei. Aldri 100 grader

Forrige eier sier feil, dette kan du reklamere overfor forrige eier.

mvh 

Windy37GM

Så hva er normal arbeids temp.?  Både lys for temp og batteri lyser rødt fra start av kald motor, lyser konstant. Betyr feil med en sensor for temp? Hva med batterilampa?  Har ikke manual for motoren. Får man køpt den fra Volvo eller enklest og laste den ned kanskje

Hvaler1 skrev for 1 time siden:

Så hva er normal arbeids temp.?  Både lys for temp og batteri lyser rødt fra start av kald motor, lyser konstant. Betyr feil med en sensor for temp? Hva med batterilampa?  Har ikke manual for motoren. Får man køpt den fra Volvo eller enklest og laste den ned kanskje

Driftstemp på en KAD44 på sakte fart er rett over 80, oppimot 83  grader ish.  Nåla er jo analog så helt dønn nøye får du ikke sjekket. Driftstemp på marsjfart (2800-3400 rpm) skal være rett over 90, tilogmed oppimot 95 . Over 96-98 tyder på at noe er feil.

Mine KAD44er går på 93/94 ish grader i marsjfart (26-27knop) og holder seg der i timesvis (Tønsberg- Kragerø).

elv med spaken helt nede og 3800 rpm i 1-2 minutter holder nåla seg stabil..

Nummer 29 her :http://www.marinepartseurope.com/no/volvo-penta-sprengskisse-7738870-30-4972B.aspx  den sjekker temp parallt med sensor til nålen :-)  KAD44 er knakende gode maskiner med riktig vedlikehold.  Mine er 20 år gamle og fortsatt går vakkert, starter lett osv.

Havlengt skrev for 22 timer siden:

Her har du tydeleg ein del å gripa fatt i..

Få med deg ein motorkyndig ombord og start i ein ende! 
Det er nok raskaste metode.

Ja desverre? det var også tanken min. 

Selger har antydet at båten ble solgt som den er. Men han har også sagt at alt fungerer og det ikke er noen feil på den. At motor er overhalt i 2019. Så hvor langt jeg kommer er vanskelig og si. 

Hvaler1 skrev 1 time siden:

... At motor er overhalt i 2019. 

Da bør selger legge fram dokumentasjon på hva som er gjort og hvem som har foretatt overhalingen. Overhaling innebærer som kjent en del mer enn skifte av olje og filtere.

Hvis det går fram av kjøpskontrakten at motoren ble overhalt i 2019 bør selger stå for problemer som opplagt ikke skal forekomme etter en overhaling. Var dette et muntlig utsagn og du ikke undersøkte nærmere, kan det være at denne "overhalingen" er null verdt som reklamasjonsargument.

Phoebe skrev 10 minutter siden:

Da bør selger legge fram dokumentasjon på hva som er gjort og hvem som har foretatt overhalingen. Overhaling innebærer som kjent en del mer enn skifte av olje og filtere.

Hvis det går fram av kjøpskontrakten at motoren ble overhalt i 2019 bør selger stå for problemer som opplagt ikke skal forekomme etter en overhaling. Var dette et muntlig utsagn og du ikke undersøkte nærmere, kan det være at denne "overhalingen" er null verdt som reklamasjonsargument.

Har liste fra verkstedet. Mer en oljeskift. Overhaling er hans egne ord i salgsannonsen og i flere samtaler med han. Men hvor langt man komme rmed det i en event tvist vet jeg ikke. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...