Hvaler1 Startet 16.August.2020 Link til dette innlegget Startet 16.August.2020 Fikk plutselig en alarm under kjøring. Har problemer me dog få full turtall, mistenker enten turbo eller noe med diesel tilførsel. Så motoren e rikke frisk. Men hva kan den alarmen være? Ingen oljelampe lyser, temp er normal. Hva bør man gjøre i en slik situasjon. Er på tur hjem en har noen timer gjen før den kan legges til havn. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 16.August.2020 Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 (redigert) Temperatur alarm har egen sensor paralellt med sensor til tempmåleren. Hvis lyspæren er gåen synes ikke lampa, men alarmen går. Jeg husker ikke hvor den er på KAD44, men på KAD32 ligger den under kompressoren :-) Mål turbotrykket ditt mhp turtallet. Eller løsne eksoskneet og ta bilde av skovlene/klaringen på eksossiden. Legg det ut her mvh Windy37GM Redigert 16.August.2020 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Hvaler1 Svart 16.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 Temp lampa lyser konstant rødt. Alltid gjort. Vet ikke om det er normalt eller ikke. Forrige eier sa ihvertfall det. Overtok båten i juli i år. Temp nåla var på 100 grader så det er vel normalt ved fullt gasspådrag. Skal ta bilder når vi er i havn av skovlene. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 16.August.2020 Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 (redigert) Jeg tviler meget sterkt på at en rød varsellampe som lyser, indikerer at alt er normalt. Hva skal skje om ting er feil, lampen ikke lyse? Om turbo er defekt, vil du merke at motoren er svak og masse svart eksos ved full gass. 100 grader er for høy kjølevanntemperaur den bør ikke være over 80/90 grader kommer an på termostaten. Hvordan står det til med dieseltank/filter, er det rent og iorden? Du må uansett sjekke at turboen er iorden, før du kjører videre. Om den f.eks lekker olje ut på kompressorsiden, kan du risikere at motoren begynner å gå på sin egen olje. Det vil du IKKE at skal skje. Redigert 16.August.2020 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Windy37GM Svart 16.August.2020 Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 Lampa skal ikke lyse. Punktum. Alarmsensoren din er mest sansynlig gåen. Ohm den, lukter kortslutning i sensoren :-) Driftstemp på en KAD44 på sakte fart er rett over 80 grader, driftstemp på marsjfart (2800-3400 rpm) skal være rett over 90. Over 96-98 tyder på at noe er feil. mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 16.August.2020 Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 Hvaler1 skrev 27 minutter siden: Temp lampa lyser konstant rødt. Alltid gjort. Vet ikke om det er normalt eller ikke. Forrige eier sa ihvertfall det. Overtok båten i juli i år. Temp nåla var på 100 grader så det er vel normalt ved fullt gasspådrag. Nei. Aldri 100 grader Forrige eier sier feil, dette kan du reklamere overfor forrige eier. mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Hvaler1 Svart 16.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 Windy37GM skrev for 8 timer siden: Nei. Aldri 100 grader Forrige eier sier feil, dette kan du reklamere overfor forrige eier. mvh Windy37GM Så hva er normal arbeids temp.? Både lys for temp og batteri lyser rødt fra start av kald motor, lyser konstant. Betyr feil med en sensor for temp? Hva med batterilampa? Har ikke manual for motoren. Får man køpt den fra Volvo eller enklest og laste den ned kanskje Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 16.August.2020 Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 (redigert) Hva viser voltmeteret, siden batterilampe lyser? Har du to motorer? Kan det være dårlig reim/slurer? Høres ut som selger har noen feil å stå til rette for. Redigert 16.August.2020 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 16.August.2020 Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 Her har du tydeleg ein del å gripa fatt i.. Få med deg ein motorkyndig ombord og start i ein ende! Det er nok raskaste metode. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 16.August.2020 Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 Hvaler1 skrev for 1 time siden: Så hva er normal arbeids temp.? Både lys for temp og batteri lyser rødt fra start av kald motor, lyser konstant. Betyr feil med en sensor for temp? Hva med batterilampa? Har ikke manual for motoren. Får man køpt den fra Volvo eller enklest og laste den ned kanskje Driftstemp på en KAD44 på sakte fart er rett over 80, oppimot 83 grader ish. Nåla er jo analog så helt dønn nøye får du ikke sjekket. Driftstemp på marsjfart (2800-3400 rpm) skal være rett over 90, tilogmed oppimot 95 . Over 96-98 tyder på at noe er feil. Mine KAD44er går på 93/94 ish grader i marsjfart (26-27knop) og holder seg der i timesvis (Tønsberg- Kragerø). elv med spaken helt nede og 3800 rpm i 1-2 minutter holder nåla seg stabil.. Nummer 29 her :http://www.marinepartseurope.com/no/volvo-penta-sprengskisse-7738870-30-4972B.aspx den sjekker temp parallt med sensor til nålen :-) KAD44 er knakende gode maskiner med riktig vedlikehold. Mine er 20 år gamle og fortsatt går vakkert, starter lett osv. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Hvaler1 Svart 17.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Gullfisk skrev for 22 timer siden: Hva viser voltmeteret, siden batterilampe lyser? Har du to motorer? Kan det være dårlig reim/slurer? Høres ut som selger har noen feil å stå til rette for. Voltmeter viser mellom 13 og 14 volt. Nei kun 1 installasjon. Ja blir nok sak dere her desverre... Sitér dette innlegget Link to post
Hvaler1 Svart 17.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Havlengt skrev for 22 timer siden: Her har du tydeleg ein del å gripa fatt i.. Få med deg ein motorkyndig ombord og start i ein ende! Det er nok raskaste metode. Ja desverre? det var også tanken min. Selger har antydet at båten ble solgt som den er. Men han har også sagt at alt fungerer og det ikke er noen feil på den. At motor er overhalt i 2019. Så hvor langt jeg kommer er vanskelig og si. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Hvaler1 skrev 1 time siden: ... At motor er overhalt i 2019. Da bør selger legge fram dokumentasjon på hva som er gjort og hvem som har foretatt overhalingen. Overhaling innebærer som kjent en del mer enn skifte av olje og filtere. Hvis det går fram av kjøpskontrakten at motoren ble overhalt i 2019 bør selger stå for problemer som opplagt ikke skal forekomme etter en overhaling. Var dette et muntlig utsagn og du ikke undersøkte nærmere, kan det være at denne "overhalingen" er null verdt som reklamasjonsargument. Sitér dette innlegget Link to post
Hvaler1 Svart 17.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Phoebe skrev 10 minutter siden: Da bør selger legge fram dokumentasjon på hva som er gjort og hvem som har foretatt overhalingen. Overhaling innebærer som kjent en del mer enn skifte av olje og filtere. Hvis det går fram av kjøpskontrakten at motoren ble overhalt i 2019 bør selger stå for problemer som opplagt ikke skal forekomme etter en overhaling. Var dette et muntlig utsagn og du ikke undersøkte nærmere, kan det være at denne "overhalingen" er null verdt som reklamasjonsargument. Har liste fra verkstedet. Mer en oljeskift. Overhaling er hans egne ord i salgsannonsen og i flere samtaler med han. Men hvor langt man komme rmed det i en event tvist vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Du kommer muligens et stykke. Jeg ble lurt, gikk til sak med krav om 65’ og fikk 42’ ta vare på utskrift av annonsen mvh Windy 37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.