Jump to content

Manglende lanterner og ankerlanterner i mørket

andersb

Recommended Posts

Fredag

Cruiset hjem i mørket i 2-6 knop.  fredag kveld, det virkelig mørkt, trolig mørkeste kvelden min i hele år, mistenker disen var sterk bidragsytende. Faktisk så mørkt at vi aldri var over 5.87 på GPS ifølge loggen, her var det bare å ta det med ro. 

På vei ut fra ene havna erfarte vi også svømmere?! mot mørk bakgrunn helt ytterst dvs kun kort avstand fra der folk begynner gi på utenfor moloen, de gav ikke lydsignal eller noe fra vannet, jeg så noe jeg trodde var en sel/bøye som dukket opp rett forran båten mens vi kjørte 2 knop, satte i fri da jeg ikke er så glad i tau i propellen, og det ofte er blåser fra fiskeredskap der, samtidig hørte vi fra land  noen skrike "det er folk i vannet".... skjønner at nok promille er en greie, men det er veldig lite ideelt! 

Litt oppgitt over folk, sort/grå båter ankret opp uten noen form for lys, mot bakgrunn uten korrekt ankerlanterne aktiv. Jeg var edru og kjørte 2 knop, med litt lys forover også tidvis fordi vi synes det var noe merkelig med formasjonene på båtene med ankerlanterner, stoppet kun noen få meter fra de før vi faktisk så det var en trimaran raft, på hver ende var det vanlig seilbåt med anker lanterne, så for oss så det klart ut mellom de, vi så også båtene bak, da under og i refleksjonene i vannet mellom pontonger/skrog. Ikke farlig for oss, men vi observerte andre i joller som ikke så helt edru ut. 

Vi brukte  over 2 timer hjem, på den tiden så vi også kun 2 vanlige motorbåter, og 1 liten jolle med riktig lanterneføring under fart, vi hørte flere andre  relativt nære. 

Lørdag

Hjem fra  middag på  aker brygge midtnatt lørdag kveld  , vi hadde båten liggende der og satt ute, vi observerte 3?! båter i PLAN som sleit med svingen til babord når du kom ut fra kanalen, og flere andre  halvplan rundt alle som hadde lagt til.... nok om det , vi  turet ut fjorden  og  slapp av noen på snarøya på oslosiden, allerede hit observerte vi flere båter uten lanterner, og med manglende lanterner

Etter å ha sluppet de av går vi ut igjen trange sundet, drar en 180 grader styrbord mellom 2 jernstaker, etter ca 5 min i 5 knop kom det en vannscooter flyvende i 50-60-65 mellom oss og land, 0 lanterner, og han ville jo havne mellom staker og skjær ikke mange sekunder senere. Veldig lite imponert, ikke bare farlig for han/hun, men alle han møter

Vi tusler videre innover mot bærum, møter flere i varierende hastighet, og lysføring, noen med mobillys, men det må sies å være bedre enn de uten noe. Møtte også en hyggelig herre med helt hinsides lyskaster som han stadig brukte i litt av og på kapasitet, som var eneste vi så når han hadde den på. Det var ute på fjorden også lørdag kveld såpass mørkt at du slet veldig med å se staker vi er kjent med og visste ville være nær , og mange av båtene som passerte var for små til å ha radar og flir, fart på mange var 30-40  knop, med innslag av vannscooter i 50-60+ og en rib i samme ett lite stykke før han nok innså at han ikke helt visste hvor han var og dro ut av plan og tuslet... 

Generelt lite fan av masse oppsyn og ettersyn, men i mørket på "festkvelder" burde det være must at politiet har en eller fler båter ute, vi observerte massiiiiiiivt med fyllekjøring begge dager. De burde også ta de med feil/manglende lanterneføring. Føler tidsbruken på lyse dagen kan roes ned, det er veldig lite vits å gi folk kjeft for 20 knop i 15 knop sonen eller brukt av vest på tomgang mot middagsbukta  når de heller kunne brukt timene i mørket, og potensielt stoppet ulykker. De kveldene politiet ligger ved 25 knop skiltene  inn og ut av aker brygge er det vesentlig mindre trafikk og rask trafikk der.

andersb skrev for 6 timer siden:

. Føler tidsbruken på lyse dagen kan roes ned, det er veldig lite vits å gi folk kjeft for 20 knop i 15 knop sonen eller brukt av vest på tomgang mot middagsbukta  når de heller kunne brukt timene i mørket, og potensielt stoppet ulykker. 

Helt riktig👍

Har selv observert endel båter med manglende lanterneføring nå i helgen, men de har i det minste tøffet i maks 5 knop.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Jeg har koblet ett VSR-rele fra Biltema parallelt med bryteren til lanternene, så når motoren går (og lader) så er lanternene på, så glemmer jeg det ikke når skumringen siger på. Når spenningen siger under 12.8v etter stopp, slokkes de. Kan jo fortsatt slå dem på manuelt etter behov når motoren ikke går.
(De blir jo da også på på dagtid, men led-lanterner bruker så lite strøm at jeg ser ikke noe problem med det. )

Edit: Grunnen til at jeg har det sånn, er samme observasjoner som trådstarter, utrolig mange mørklagte båter ute på kvelden og natta.  

Redigert av Petromax (see edit history)

Enig med trådstarter.

Var i området rundt Bærum både fredag og søndag kveld. Var flere ganger overbevist om at radaren viste ting som ikke var der. Plutselig dukker det opp en båt i mørket. Helt mørklagt, eller med eneste lys en kartplotter som lyser rett i øynene til båtføreren.

Tror problemet er at mange er nye båtførere og de har kjøpt båt før sommeren og brukt den siden da. I midten av juni går det (ikke helt, men litt) greit å se de fleste båter uten lanterner. Da tenker nok ikke folk på det nå.

Er dere overrasket ? Hvor mange har ligget bak en bil som ser ut som den kjører uten lys på om kvelden. Det er jo lys i displayet, så da trenger ikke fører å sette på lysene på bilen, som står på 0, og ikke auto. Selv har jeg så gamle biler at det ikke er automatikk.

Er samme problemet med syklister og fotgjengere også. Uten refleks eller lys i halvmørket. Så hvorfor skulle det være bedre på sjøen ?

Selv vurdere jeg å montere sykkellyktene på syklene igjen. Er bedre at folk klager over at lyktene mine blinker, enn at de ikke ser meg i ett ellers rotete trafikkbilde. (Selv om det er lite trafikk i Grimstad om dagene)

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...