Groben
Hei.
Jeg lurer på om det er noen som kan hjelpe meg.
Jeg har en Mercury 4-takter, 50 HK fra 2012 festet til en Ranaplast fra 1986. Ikke en racerbåt, men den har en max hastighet på 20-23 knop. Kjøpte båten av en bilmekaniker som hadde stor kunnskap og behandlet motoren meget godt og gjorde alle de riktige tingene. Før jeg overtok den hadde han (til tross for at båten kun hadde gått ca 100 timer) gjort en 300-timers service og bla.a. skiftet registerreim. Jeg har nå hatt denne i 4 år og gjort service på den selv. Kan ingenting om motor selv, men på YouTube finer man hjelp til det meste. Har så langt ikke hatt noen problemer.
Jeg var ute en tur i går og da skjedde det plutselig noe underlig. Kjørte på full hastighet da plutselig turtallet økte og motoren slittet å akselerere. I tillegg kom det en høy skrapelyd. Motoren sluttet ikke å gå, så når jeg dro ned gassen romlet den videre. Jeg kjørte videre på lav hastighet og det gikk fint. Når jeg prøvde å gi mere gass skjedde det samme igjen.
Tok en titt på propellen , men kunne ikke se noe rart ved den. Kjørte dermed rolig tilbake til båtplassen. Hva kan dette være?
Setter pris på alle forslag. Har lyst til å fikse dette selv, men sånn som det er nå vet jeg ikke hva jeg skal søke etter... Må jeg levere den til reperasjon så må jeg vel det...