Jump to content

Ny, knallhard Sleipner rattpumpe


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Da pumpa til reverseringen var begynt å bli litt slarkete. og slapp igjennom trykk under gange, ble denne pensjonert, og tilsvarende pumpe som hadde gjort trofast tjeneste innenfor dekksdepartementet, ble omskolert til maskindepartementet, og skal nå ta seg av propellvridningen. Ny pumpe fra Sleipner ble kjøpt og montert. Ble også lagt opp 1/4" trykkutjevningsslange mellom denne og pumpe i styrehus, da noen må ha glemt det ved forrige pumpejobb. Ved kai var alt svært tilfredsstillende, bortsett fra at det gamle Tenfjord rattet ikke passet noe særlig på akslingen til Sleipner pumpa. Roret svingte så fint, så fint, og pumpa gikk lett begge veier. 

 

Da jeg bakket ut av flytebrygga ble situasjonen fort en annen. Jævelskapen, satt jo bom fast! I forfjamselsen dro jeg så hardt at hele rattet kom av, og med et tilsprang verdig en lengdehopper var jeg inne i styrhuset og gjennvant kontrollen. Godt man har redundans hva? Fikk på rattet igjen, og lærte at pumpa fungerer den, den er bare umenneskelig hard så snart det blir littegrann fart på båten. Alt over 3 knop, og den er i praksis ubrukelig.  Den gamle pumpa ii styrehuset er imidlertid akkurat som før: Helt lett og udramatisk. Kan sveises med en finger, og bruker 7 omdreininger fra side til side.

 

Systemet er blitt grundig luftet på begge sider av styrestempelet. Ca 1 liter olje fra hver plugg ble tappet, uten at jeg med det blotte øyet kunne identifisere noen luftbobler. Oljen hadde imidlertid en mørk farge. Noen partikler som jeg mistenker å være gummi var det også å se. Kanskje slangene begynner å gå i oppløsning fra innsiden? Litt merkelig da det er ordentlige, 3/8" hydraulikkslanger som er brukt. Løsnet styresylinderen fra rorkulten for å se om roret gikk lett, og syntes nesten det gikk for lett! kunne liksom flytte det fra side til side nesten uten å bruke noe kraft. Prøvde å flytte styresylinderen ved å presse på stempelet, men den holdt imot det trykket jeg klarte å påføre den bak i der. Var ikke plass til å ta spenntak....

 

Kan jeg ha fått en pumpe med alt for stort volum, slik at jeg ikke klarer å ratte når det blir litt mottrykk? Serienummeret på pumpa ble selvfølgelig skrapet vekk under monteringen.

 

mFvD+LQ%25TJOqX8NavZjGTA.jpg.d999227b8fbdcef8b5bdf95f2db8002b.jpg

Oljen som ble blødd av styresylinderen.

 

XE%25yP449Ru2luEiqJN13aA.jpg.03c09c2b576f9df8eb1e11246042459b.jpg

Styresylinderen

 

DB769+bJRDq5TmGsDY77Ng.jpg.b7093e3c7d8bbb61ed650a2109b8aeec.jpg

Rorkulten

 

e6lxcUcaQQeTq5E66kE6xg.jpg.47138d7e345e415cc5129147b2669afb.jpg

Nye rattpumpa

 

 

 

kx61mtrDTk6FXlMRZjsIqQ.jpg

 

RTrQ03AmRNWNvG6BWq+Dzw.jpg

 

 

MWh8Qyj1Sjm4qkkHpxTnag.jpg

 

yTnIg8e3QS2RkoaBwINwFg.jpg

 

24N02GEvRg+WhZGO9LEONw.jpg

FPVttO8URwyfL8WyCS%sXQ.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...