Jump to content

Coil-trøbbel på Johnson 9,9hk 2t

torsk123

Recommended Posts

Hei!

Påhenger-guru søkes, da jeg plages med min 9,9 Johnson 2t fra 1991.

Satte i Champion QL77JC4 plugger i denne, siden de manglet da den ble kjøpt. Er usikker på tilstanden på motoren fra tidligere, men den har stått på et lager i over 15 år.

Jeg prøvekjørte den i tønna og da mente jeg den gikk greit, men med noe røyk, avskrev dette til langtidslagring. Satte den på båten og dro ut, men da viser det seg at den ikke klarer å ta i skikkelig, ikke noe fart, og ikke noe turtall. Forgasseren gikk jeg over i forkant, men prøvde for sikkerhets skyld med en "låne-forgasser" fra likedan motor, men med samme resultat.

Sjekket pluggene og så at en var sotet, den andre ikke. Viser seg jeg ikke har gnist på den ene pluggen, så jeg ohmet coilene, og en av dem var gåen. Fikk tak i ny coil, og testet i tønna.

Motoren gikk som ei klokke, bedre en ved første test viser det seg, så coilen var nok gåen allerede da. Lot motoren stå i tønna å putre å gå, plutselig spyttet den litt, og begynte å ryke, og vil igjen ikke dra opp på skikkelig turtall. 

Sjekket så coilene igjen, og den ene er gåen. Samme som tidligere. Gammel barnelærdom slo inn, og jeg sjekket pluggledningene, da disse kan forårsake coil havari, har jeg lært. Viser seg at en pluggledning var tæret, men ikke på samme sylinder som coilen røk på. 

Derav mitt mysterium. Kan dårlig pluggledning på sylinder 2 forårsake at coil 1 ryker? Hva ellers kan være gåent på denne motoren, og hva bør jeg sjekke? 

Ble ikke umiddelbart fristet til å kjøpe coil etter coil, uten å finne ut av noe "skikkelig" feil.

På forhånd takk!

torsk123 skrev for 12 timer siden:

Derav mitt mysterium. Kan dårlig pluggledning på sylinder 2 forårsake at coil 1 ryker? Hva ellers kan være gåent på denne motoren, og hva bør jeg sjekke? 

Ble ikke umiddelbart fristet til å kjøpe coil etter coil, uten å finne ut av noe "skikkelig" feil.

Ehh, nei. En pluggkabel skader ikke en coil så det er nok heller det at ting har stått seg i hjel. Hvorfor din nye coil ble defekt har jeg ingen formening om. Hvordan måler du at coilen er defekt?

Du skriver at den ene pluggen sotet, den andre ikke. En motor som soter har feil forbrenning (for fet blanding). Hvordan ser pluggene dine ut nå?

Hei, og takk for svar.

Sjekket coiler ved å ohme dem. 

Coilen som er i orden måler følgende:

Gods - inn (på coil) =                2,3ohm

Gods - ut (til plugg)   =             234ohm

Mellom inn og ut =                   234ohm

Disse målene var like på begge før siste testkjøring.

Etter at coilen røk var målingene slik:

Gods - inn =                 8 Mohm

Gods - ut =                 11 Mohm

Mellom inn og ut=  239ohm

Så høye verdier som 8Mohm tyder for meg ihvertfall på brudd i vikling på coil.

Dette med sotingen av pluggene var kanskje en dårlig beskrivelse fra min side. Etter testkjøringene hadde den ene pluggen (den som har tenning) blitt litt sortere, mens den uten tenning ser ut som ny. Har forøvrig sjekket at den får bensin. 

Ok, takk for info. Tror nok du bare har vært uheldig med tanke på coilen. Vet ikke åssen det er på denne motoren men på de større så er det vanlig at ved feil på CDI så blir signalspenning fra CDI svakere ved defekter i CDI så det er neppe CDI som forårsaker defekt coil.

Med en manual så hadde feilsøking vært enklere, evt en telefon/besøk til et verksted som kan og har service og høre om de har noen tips.

Jeg har vondt for å tro at en defekt pluggledning kan knekke en annen coil men om det er en slik dobbelcoil så kan det ha en sammenheng med at coilene ikke får "tømt seg".

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...