ArvidKa Startet 17.August.2020 Link til dette innlegget Startet 17.August.2020 (redigert) Hei! Ønsker å kontrollere for luft i Seastar hydraulisk styring til min Yamarin/Yamaha F150 påhengs. (2018) Litt fascinert av denne metoden hvor man kobler sammen de to lufteniplene med en bit plastslange, åpner begge luftinger og dreier et stort antall ganger på rattet, med tilkoblet kanne og slange på rattpumpe. Se vedlagt video. Enmannsjobb. Men hvor blir luften av, egentlig? Finner den veien fra styresylinderen akter helt frem til rattpåfyllingen? Skjønner ikke dette prinsippet helt. Det skal sies at forhandler har luftet med PowerPurge apparat, men føler det er litt hakkete styring fortsatt, og litt ulyder i pumpen ved små rattbevegelser. Har plenty original Seastar hydraulikkolje på oransjerøde kanner, påfyllingsstuss og korrekt slangebit til å teste dette. Lurte bare på hvor luften ble av? Redigert 17.August.2020 av ArvidKa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 hei, sett på det samme da jeg må få lufte min sea star styrning men har ror. Men har sett en del på denne løsning Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Ikke bli så veldig fasinert av T-kobling og slange tilbake i boksen over styret. Du får alle de store luftboblene ut uten problem, og ja, luften kommer ut av slangen i lag med oljen. Men det dannes mikrobobler i oljen, og jo mer du pumper, jo mer blir det. Ideelt sett har du så mye ny olje at du klarer å lufte hele systemet uten at du bruker noe av returoljen som du bare pumper tilbake i en annen boks. Når denne oljen har stått 24 timer kan du bruke den på nytt. I bruksanvisningen til Ultraflex står det faktisk at du uansett skal lufte systemet to ganger med et døgns mellomrom nettopp for å fjerne siste rest av disse mikroboblene. Kan forresten dele en liten historie da jeg skulle lufte en styring å tenkte jeg skulle slippe å lufte to ganger, så jeg pumpet returoljen på en glassflaske. Til den hadde jeg laget en slangenippel som jeg koblet til en vakuumpakkemaskin som dro ut luftboblene, men det hele funket dårlig da det ble masse skum på toppen av oljen, så det beste er nok bare å vente. Sitér dette innlegget Link to post
ArvidKa Svart 17.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Takk for svar fra begge! Skjønner dette med mikrobobler i returslangen. Men i den videoen jeg selv lenket til ( den første) er det jo et ”closed loop”-system, og det er det jeg ikke skjønner noe av. Kort slangestump forbundet direkte mellom styrbord/babord luftenipler, UTEN noen åpenbar vei for luft og olje å unnslippe. Hvor blir luftboblene luftet ut? Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 (redigert) Ah, så ikke den første videoen men luftboblene går opp via rattpumpen og i oljeboksen, så renner oljen ned. Vanligvis så skal man jo stikke hull på oljeboksen ved rattpumpen, men han skriver følgende: "No need to poke holes in the bottle. Fluid drains out of bottle and air rises into bottle in more or less equal volume. Occasionally I will disconnect the bottle at the quick connect to verify that the bottle isn't building internal pressure, but usually not necessary to vent" . Er første gangen jeg ser noen lufte styring på den måten, men det virker jo tilsynelatende ok, men ser ut som det tar lang tid å få luften ut.. Lufter du med T slange i en tom boks eller på vanlig måte, så anbefaler jeg å skjære et hull i påfyllingsboksen slik at du kan etterfylle den uten å skru den av rattpumpen. Redigert 17.August.2020 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.