finnchri
Hei!
Jeg har en Merry Fisher 755 med en 150 hk Evinrude E-tec fra 2013. Jeg har lenge reagert på at bensinforbruket som vises på ICON-instrumentene er mistenkelig høyt - i marsjfartområdet fra 18-22 knop så ligger forbruket i nærheten av 2.3 l/nm. Til å begynne med mistenkte jeg at dette skyldes at jeg hadde en for "tung" propell, da jeg heller ikke klarte å få turtallet over 4500 RPM. Nå har jeg gått til innkjøp av en propell med noe lavere diameter og 2 tommmer mindre stigning. Med denne får jeg så vidt over 5000 RPM på maks, som jeg tenker burde være ok mot for en båt med full tanker og mot slutten av sesongen. Man hører også at motoren går mye penere. Men likevel er bensinforbruket like fordømt høyt. Når jeg ligger på 4300 RPM som er behagelig marsjfart (ca. 20 knop) med den nye propellen bruker motoren i følge instrumentene ca. 45 liter i timen. Båten har ligget ute siden mai, men vi har vært flinke til å skrubbe vannlinjen og jeg ser ingen spesiell groe. Det eneste som er forskjellig fra et helt standard oppsett er at forrige eier satt på slike stabilisatorfinner på kavitasjonsplaten.
Grunnen til at jeg stusser over dette forbruket er at jeg leser andre med tilsvarende båt med samme motorisering cruiser på 1.5 l/nm og i alle fall godt under 2. Jeg har derfor begynt å lure på om det kan være instrumentene som viser for høy fuel flow. Dette er også med bakgrunn i at jeg føler at jeg fyller mindre bensin for å toppe tanken enn disse instrumentene skulle tilsi. Dessverre har jeg ikke gjort en manuell måling av forbruket enda, men det står på lista dersom jeg annen feilsøking ikke fører frem. Mitt lokale Evinrude-verksted mente at fuel flow blir målt på slangen og ikke direkte av motorens dataenhet på disse G1 E-tec motorene, så da kan det kanskje være en kilde til unøyaktighet?
Så spørsmålet er om noen andre har hatt lignende erfaringer eller har noen plausible forklaringer. Eller er faktisk bensinforbruket reelt? Setter pris på innspill :)