Jump to content

Edit History

Honduras

Honduras

Etec bruker bensin til å kjøle injektorene. Jeg hadde på min 2008/115 også forskjell på temp på injektorene på hver side. Dette ble bedre når jeg byttet VST-filter(Vapor Separator Tank). Er et bitte lite filter som sitter i returslangen fra injektorene, og fanger opp gummipartikler fra slanger etc. Når jeg sjekket mitt etter ca 400 timer var dette relativt fullt av dritt som hindret gjennomstrømmingen, og jeg antar dette vil gi dårligere kjøling og høyere temperatur på injektorene. Noen antyder at dette er en av årsakene til injektor-havari. Men ikke vet jeg. Jeg tviler på om dette ble byttet på 300t service som det skal, men det var før jeg eide motoren, så ikke godt å si. 

Dette bør sjekkes og eventuelt byttes med jevne mellomrom. Jeg napper det ut og ser på det hver høst.

Fant en link som greit viser fremgangsmåten

https://www.youtube.com/watch?v=ur5NkAei3-w 

 

Jeg har koblet min Etec direkte mot plotter som viser forbruk etc. Paddle wheel er ikke særlig nøyaktig, mens EMM beregner forbruket fra hver injektorpuls. Blir ikke mer nøyaktig enn det. Du trenger en liten overgang fra motorkontakt til NMEA-2000 for å få opp alt på plotter, hvis du ikke har det i dag. Anbefales. 

 

Angående EMM temp og motor temp, så er EMM også vannavkjølt og har separat temperaturmåling. Så lenge temperatren er innenfor normalområdet fungerer kjølingen og man steker ikke elektronikken. Alt OK. 

 

Når jeg kjører min i plan (ca 3-5000 omdr) ligger motortemperauren gjerne på 60-70gr. Når jeg går ned til tomgang eller deromkring stiger temperaturen til over 80 grader, for så veldig sakte å synke ned på 70-tallet.

 

Honduras

Honduras

Etec bruker bensin til å kjøle injektorene. Jeg hadde på min 2008/115 også forskjell på temp på injektorene på hver side. Dette ble bedre når jeg byttet VST-filter(Vapor Separator Tank). Er et bitte lite filter som sitter i returslangen fra injektorene, og fanger opp gummipartikler fra slanger etc. Når jeg sjekket mitt etter ca 400 timer var dette relativt fullt av dritt som hindret gjennomstrømmingen, og jeg antar dette vil gi dårligere kjøling og høyere temperatur på injektorene. Noen antyder at dette er en av årsakene til injektor-havari. Men ikke vet jeg. Jeg tviler på om dette ble byttet på 300t service som det skal, men det var før jeg eide motoren, så ikke godt å si. 

Dette bør sjekkes og eventuelt byttes med jevne mellomrom. Jeg napper det ut og ser på det hver høst.

Fant en link som greit viser fremgangsmåten

https://www.youtube.com/watch?v=ur5NkAei3-w 

 

Jeg har koblet min Etec direkte mot plotter som viser forbruk etc. Paddle wheel er ikke særlig nøyaktig, mens EMM beregner forbruket fra hver injektorpuls. Blir ikke mer nøyaktig enn det. Du trenger en liten overgang fra motorkontakt til NMEA-2000 for å få opp alt på plotter, hvis du ikke har det i dag. Anbefales. 

 

Angående EMM temp og motor temp, så er EMM også vannavkjølt og har separat temperaturmåling. Så lenge temperatren er innenfor normalområdet fungerer kjølingen og man steker ikke elektronikken. Alt OK. 

 

Honduras

Honduras

Etec bruker bensin til å kjøle injektorene. Jeg hadde på min 2008/115 også forskjell på temp på injektorene på hver side. Dette ble bedre når jeg byttet VST-filter(Vapor Separator Tank). Er et bitte lite filter som sitter i returslangen fra injektorene, og fanger opp gummipartikler fra slanger etc. Når jeg sjekket mitt etter ca 400 timer var dette relativt fullt av dritt som hindret gjennomstrømmingen, og jeg antar dette vil gi dårligere kjøling og høyere temperatur på injektorene. Noen antyder at dette er en av årsakene til injektor-havari. Men ikke vet jeg. Jeg tviler på om dette ble byttet på 300t service som det skal, men det var før jeg eide motoren, så ikke godt å si. 

Dette bør sjekkes og eventuelt byttes med jevne mellomrom. Jeg napper det ut og ser på det hver høst.

Fant en link som greit viser fremgangsmåten

https://www.youtube.com/watch?v=ur5NkAei3-w 

 

Jeg har koblet min Etec direkte mot plotter som viser forbruk etc. Paddle wheel er ikke særlig nøyaktig, mens EMM beregner forbruket fra hver injektorpuls. Blir ikke mer nøyaktig enn det. Du trenger en liten overgang fra motorkontakt til NMEA-2000 for å få opp alt på plotter, hvis du ikke har det i dag. Anbefales. 

 

 



×
×
  • Create New...