Jump to content

Bytte fra QL BP900 baugtruster til Sleipner SE 80

Per Erik Løvdal

Recommended Posts

I seilbåten har jeg en QL BP 900 truster. Volvo Penta har sluttet å lage disse for lenge siden og reservedeler er dyre. Motoren er i dårlig stand og jeeg vurderer å bytte den ut med en Sleipner truster. Enten SE80 eller SE 100. Har inkludert bilde av QL trusteren. Mitt spørsmål da er om noen vet om det blir mye jobb å gjøre denne konverteringen? Hvordan er underdelen festet i båten? Tunnelen er 185mm.

Har inkludert et bilde av SE 80 også for sammenligning

0003134_ql-zinc-bow-thruster-anode-for-bp800-bp900-part-number-41100276_550.jpeg

sle_se80-kopi.jpg

Redigert av Kæpten noob
For å inkludere et bilde til (see edit history)

På sleipner sin, er girhuset festet gjennom tunnelvegg, til motorbrakett, med 2 skruer. Følger med mal til borring av disse + motoraksel. Finner målene på nett, om du finner det samme for den gamle, kan du se om det passer, eller om de gamle må lappes. Om de må lappes, er det vel forholdsvis nøye at dette blir plant og slett nok, lik resten av tunellen. Ville gått for 100, hvis jeg først skulle bytte. Du sier ikke noe om hvilken båt, eller om den gamle var tilstrekkelig da.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...