Per Erik Løvdal Startet 17.August.2020 Link til dette innlegget Startet 17.August.2020 (redigert) I seilbåten har jeg en QL BP 900 truster. Volvo Penta har sluttet å lage disse for lenge siden og reservedeler er dyre. Motoren er i dårlig stand og jeeg vurderer å bytte den ut med en Sleipner truster. Enten SE80 eller SE 100. Har inkludert bilde av QL trusteren. Mitt spørsmål da er om noen vet om det blir mye jobb å gjøre denne konverteringen? Hvordan er underdelen festet i båten? Tunnelen er 185mm. Har inkludert et bilde av SE 80 også for sammenligning Redigert 17.August.2020 av Kæpten noob For å inkludere et bilde til (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Bare til info, QL thrusteren er laget ev Engbo, som siden ble kjøpt av Sleipner Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 På sleipner sin, er girhuset festet gjennom tunnelvegg, til motorbrakett, med 2 skruer. Følger med mal til borring av disse + motoraksel. Finner målene på nett, om du finner det samme for den gamle, kan du se om det passer, eller om de gamle må lappes. Om de må lappes, er det vel forholdsvis nøye at dette blir plant og slett nok, lik resten av tunellen. Ville gått for 100, hvis jeg først skulle bytte. Du sier ikke noe om hvilken båt, eller om den gamle var tilstrekkelig da. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Jeg byttet fra Vetus til Sleipner SE100. Dette var ganske uproblematisk. Du må i verste fall støpe igjen åpning i tunnel for gearet og bore på ny. Du får sannsynligvis mer effekt med Sleipner sin, siden de måler skyvekraft ved 10,5V mens andre leverandør oppgir skyvekraft ved 12V. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.