Jump to content

Jording av Defa 12v inverter (uklar instruks?)

PiperBill

Recommended Posts

Jeg skal, ut over høsten, monterer en Defa 1500w inverter. 12v dc – 230v ac. Den type man kan bygge ut med «plug in» stikk og kabler. Der er en skrue (wingnut) på backsiden som skal kobles til jord men jeg forstår ikke helt hva som menes i monterings anvisningen. Usikker om den er skrevet på dårlig norsk eller om mine norske ferdigheter ikke er god nok.

Båten har et en-polet el. system da alt på minus siden er koblet på en kobber skinne som da er koblet til motorblokk. Jord fra inverter skal vel ikke kobles til der? Mulig det er ment å koble den til noen som er jordet til sjøen. Stevnelager for eks?

jord1.jpg

jord2.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Jo.. skal ta kontakt med support hvis jeg ikke får noe løsning på det her inne. Det skal presiseres at inverter og landstrøm er og skal fortsatt være to separat og uavhengig anlegg.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Hulda skrev 8 minutter siden:

To uavengige 220 V anlegg, hvordan har du tenkt deg det opplegget? Hva skal du bruke 1,5 kW 220 V til som ikke skal kunne betjenes av landstrømanlegget?

Dobbelt sett med stikkontakter regner jeg med.

For hør deg med Defa, eller evt legg ved noen bilder av monteringsanvisningen.

Hulda skrev 25 minutter siden:

To uavengige 220 V anlegg, hvordan har du tenkt deg det opplegget? Hva skal du bruke 1,5 kW 220 V til som ikke skal kunne betjenes av landstrømanlegget?

Landstrøm er original fra 1998. Det er 3 – 4 stikkontakter rundt om i båten. Bruker de når vi er tilkoblet landstrøm. Tanken bak inverter er å ha et par stikk slik at vi kan koke kaffe eller bruke brødrister når vi er i uthavner uten tilgang til landstrøm.  Trenger ikke være integrert med landstrøm anlegget med mindre det er noe teknisk eller sikkerhetsmessig grunn.

Er dette så rart? Det har vært inverter installert før, med egen stikk, men den hadde ikke noe på jord-polet på dekselet. Bare koblet til pos. og neg. på forbruksbanken. Har forbuksbank på 500ah når.

Har tatt kontakt med support for å høre hvordan det skal være. Så gir jeg oppdatering her. Alltid takknemlig for dine meninger og bidrag Hulda :-)

Jeg har en helt frittstående inverter koblet til 220V anlegget ombord. Det er 3 strømkilder: landstrøm, generator og inverter. Velges med en enkel bryter.

https://www.bluesea.com/products/8358/AC_Rotary_Switch_Panel_30_Ampere_3_positions_%2B_OFF_2_Pole

Jeg ser ikke helt poenget med å kjøre lader og varmtvann fra inverter - så derfor er det røde varsellys på disse (er fort gjort å glemme og vipps har man tomme batterier )

BC547F97-9C3C-4E98-B9B1-07F9D82C2230.jpeg

På 220V sikringspanelet sitter det en personvernautomat, slik Hulda skriver.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Nå fikk jeg råd fra Defa support. De skriver.....«Denne (jordkontakt på inverteren) skal i utgangspunktet kobles til en Dynaplate, som er et eksternt jordingspunkt som monteres på utsiden av skroget, alltid nedsenket i vann.»

Så da er det avklart. Jeg ser de er en lignende tråd om en Victron inverter. Mye bra info der også.

Hulda skrev 42 minutter siden:

Utmerket. Det blir sjøjord uten link til landjord. Ikke tillatt i kongeriket Norge, ref. Elsikkerhet 66 :-) Det var vel det man kranglet om for noen år siden så busta føyk. Men jeg er fremdeles ikke elektriker. 

Lest gjennom det nå. Side 15 omhandler FRAKOBLING AV JORDLEDER I LANDSTRØMKABEL. Men jeg finner ingenting der som gjelder min (tenkt) installasjon. Inverter og landstrøm blir to forskjellige systemer uten forbindelse med hverandre. Mulig det står et annet sted som jeg ikke fikk med meg.

https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/elsikkerhet-magasinet/2004-12-elsikkerhet-66.pdf

Men jeg skal ikke påstå noe som helst da jeg er helt uerfaren med dette.

Nei, jeg er også usikker. Men 220 V er like farlig om den kommer fra land eller inverter. Potensielt like dødelig. Så jeg skjønner egentlig ikke hvor forskjellen ligger. Men det burde være grei skuring for dem som har greie på det. Aggregater på land kan jordes med jordspyd. Ved feil her, går feilstrømmen rett i bakken. Ved feil om bord, vil feilstrømmen gå gjennom sjøen og til jord. Det er nok der det ligger, manglende kontroll på feilstrømmen. Teoretisk.

Når det gjelder 220V, spesielt om man er usikker og manualene dårlige, så mener jeg at eneste løsningen er  å booke seg en elektriker. Om jeg selv får meg en karamell er en ting, men om mitt ufaglige arbeid ville skade et annet menneske, i verste fall død, så vet jeg ikke om jeg kunne levd med det. Når man ikke kan dette så vet man heller ikke om alle fallgruvene ved å mekke selv. En enkel stikk klarer jeg alltids å montere, men straks man er nødt til å begynne å tenke og gruble så overlater jeg det til andre. 

Hvor reelt er egentlig dette problemet?

I min båt siter det en 800w inverter, den er ikke tilkoblet noe jord.

Jeg bruker div. PC ladere, en CTEK lader og en Milwaukee lader, samt kona bruker en hårtang.

At er så vidt jeg vet dobbeltisolert utstyr, og brukes i ett tørt rom i båten hvor ingenting kan lede strøm til omgvielsene.

Altså min tanke, er at ved å bruke en slik inverter med "omhu" vil risikoen for strømgjennomgang være meget liten.

Jeg er ikke elektriker, men jeg er ganske sikker på at hvis du spør noen elektrikere om hvordan dette skal gjøres, vil du like mange forskjellige svar. 

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Tipper det er mange inverter som ikke er koblet til jord. Jeg har nå spurt flere steder og fått forskjellige svar. Jord mot motor..mot minus på batteri..ikke jord og jord mot dynaplate. Men jeg gjør ingenting før jeg vet hva som er riktig. Tillkaller proff hjelp om nødvendig

Jeg vet så pass lite at jeg konsentrerer meg om hvordan det er i Hulda der det er lagt opp et dedikert jordingssystem. Om en ikke tar med seg inverteren inn i dusjen, er antakelig ikke faren for liv og helse særlig stor. Men hva som egentlig jordes i denne inverteren er jeg ikke klar over. Altså, om hvorvidt det er en jordet stikk i andre enden av inverteren og denne jordingen er koblet til inverterhuset.

Litt off topic men kan det være en viss fare ved å bade fra brygga eller båten i en havn full av båter tilkoblet landstrøm? Om det er jordfeil i nærheten? Har gjort det mye i sommer.

Faren, av mange, er at 'du' har en jordfeil. Denne feilen kjører eksempelvis en strøm mellom din båt og ledende elementer i bryggen. Når man så tar i bryggestigen, eksempelvis, blir man et ledende element mellom bryggejord og sjøjord. Så kan man hevde at 'dette skjer aldri'. På bryggen, der jeg ligger, skjedde for noen år siden at det ble brudd i nullederen/jordingen (TNC for spesielt interesserte) og halve bryggen ble satt under en spenning på 440 V. Altså ville alle jordfeil også finne sin vei, ikke tilbake til land, men til sjø.

Men hos oss bader og plasker folk rundt hele sommeren. Så langt har ingen omkommet. Faren for å bli overkjørt av en båt, er langt større. Vannet er også så møkkete at det leder sikkert utmerket. Helt rent ferskvann er farligere.

Hulda skrev 37 minutter siden:

Faren, av mange, er at 'du' har en jordfeil. Denne feilen kjører eksempelvis en strøm mellom din båt og ledende elementer i bryggen. Når man så tar i bryggestigen, eksempelvis, blir man et ledende element mellom bryggejord og sjøjord. Så kan man hevde at 'dette skjer aldri'. På bryggen, der jeg ligger, skjedde for noen år siden at det ble brudd i nullederen/jordingen (TNC for spesielt interesserte) og halve bryggen ble satt under en spenning på 440 V. Altså ville alle jordfeil også finne sin vei, ikke tilbake til land, men til sjø.

Men hos oss bader og plasker folk rundt hele sommeren. Så langt har ingen omkommet. Faren for å bli overkjørt av en båt, er langt større. Vannet er også så møkkete at det leder sikkert utmerket. Helt rent ferskvann er farligere.

Saltvann er en god leder og skittent (salt)vann er en delevis god leder! :smiley:

100% rent vann er en isolator.

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
TrikkerN Lønning skrev for 1 time siden:

Saltvann er en god leder og skittent (salt)vann er en delevis god leder! :smiley:

100% rent vann er en isolator.

Ja. Korrekt, og når vannet ikke leder, kan et menneske ta over jobben. Det er derfor man er så restriktive i Canada og 'Lakene' i USA. 

Jeg tror det er slutt med bading i havna for i år... men tilbake til tråden. Jo mer jeg undersøker dette jo mer motstridende info jeg får. Men jeg spør…Kan det stemmer at det er greit (les lovlig) å koble AC jord til DC jord? I mitt tilfelle er det motorblokk som er DC jord. Båten har  1 polet  el. anlegg. Hvis det stemmer så kan jeg vel bare kobler jordkontakten på inverteren til felles 12v DC minusskinne (som er viderekoblet til motorblokk). Det gjelder inverteren. I forhold til landstrøm så vet jeg faktisk ikke om den er jordet til land eller motor. Det må jeg undersøker. Er det en test jeg kan ta med multimeter?

Redigert av PiperBill (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...