Jump to content

Edit History

PiperBill

PiperBill

Jeg tror det er slutt med bading i havna for i år... men tilbake til tråden. Jo mer jeg undersøker dette jo mer motstridende info jeg får. Men jeg spør…Kan det stemmer at det er greit (les lovlig) å koble AC jord til DC jord? I mitt tilfelle er det motorblokk som er DC jord. Båten har  1 polet  el. anlegg. Hvis det stemmer så kan jeg vel bare kobler jordkontakten på inverteren til felles 12v DC minusskinne (som er viderekoblet til motorblokk). Det gjelder inverteren. I forhold til landstrøm så vet jeg faktisk ikke om den er jordet til land eller motor. Det må jeg undersøker. Er det en test jeg kan ta med multimeter?

PiperBill

PiperBill

Jeg tror det er slutt med bading i havna for i år... men tilbake til tråden. Jo mer jeg undersøker dette jo mer motstridende info jeg får. Men jeg spør…Kan det stemmer at det er greit (les lovlig) å koble AC jord til DC jord? I mitt tilfelle er det motorblokk som er DC jord. Båten har  1 polet  el. anlegg. Hvis det stemmer så kan jeg vel bare kobler jordkontakten på inverteren til felles 12v DC minusskinne (som er viderekoblet til motorblokk). Det gjelder inverteren. I forhold til landstrøm så vet jeg faktisk ikke om den er jordet til land eller motor. Det må jeg undersøker.

• Create New...