Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

17 hours ago, PiperBill said:

Likevel så heller jeg mer og mer mot å søke proff hjelp med dette.

 

Jeg har notert meg at det er to problemstillinger som har en tendens til å "ta av" fullstendig her på forumet. Det ene er "promille i båt" og det andre er "oppkobling av 12V båtanlegg". Her kommer man lett ut for "steile fronter". Jeg har ikke forsøkt meg på å diskutere "promille", men "12 Volt båtanlegg" har jeg da prøvd.

 

I sommer så trente jeg litt på å sveise med elektrisk sveis og med god hjelp fra Hulda og andre, og ja, båten den ble faktisk tett.

 

Når jeg skulle få sveideelektroden til å tenne så stilte jeg sveiseapparatet inn på ca 100 A. I følge dokumentasjonen så trekker innverteren til Defa 250 A ved "peak belastning", altså ca det dobblete av den strømstyrken som går gjennom sveiseelektroden og som holder plasma/sveiseflamme i gang. Det finnes vel kanskje de her inne på forumet som mener at "12 V er ikke farlig, for det kan vi ta på", men det mener jeg nok ikke stemmer helt. 12 V anlegg med dårlig eller feil utførelse kan nok medføre en forholdsvis stor brannfare. 

 

Jeg har kikket gjennom manualen til Defa og jeg mener vel at det er ingen ting som er særlig uklart i den, bortsett fra at man lager dokumentasjon for elektrofagfolk, samtidig som man selger til "folk flest".

 

Det som står og det som regelverket (Forskrift om maritime elektriske installasjoner) ellers krever det er jo at man kobler jord (vingmutter) på inverteren til båtens jordskinne og videre til en jordingsplate. Da er man med en gang godt inne i problemstillingen rundt skilletrafo og elektrolyttisk tæring og hele den diskusjonen.

 

Å montere opp en 1500 W inverter for å bruke den til en brødrister eller å riste børd ved help av 12 V det er i det hele tatt, rent teknisk sett  en dårlig ide. 

 

Hvis man skal tenke på å koble opp en 1500 Watt inverter med den DC strømbelastningen og elllers de tekniske utfordringene som dette medfører så mener jeg at det er lurt å tenke i retning av den type oppkobling som "Bitteliten" beskriver i innlegget over. Denne typen teknisk anlegg krever imidlertid "elektrofagfolk" både på 12V og på 230V siden. 

 

https://www.bluesea.com/products/8358/AC_Rotary_Switch_Panel_30_Ampere_3_positions_%2B_OFF_2_Pole

 

Da må man løse alle de sikkerhetsmessige problemstillingene som ligger påde på 12V, 230V siden og det som går på "elektrolyttisk tæring" som en helhtlig samlet løsning. Det krever vel ikke en "elektriker" men kanskje heller noe i retning av en installatør med spesiell "dybdekompetanse" i forhold til denne typen installasjoner.

 

Da blir det vel litt kostbare brødskiver.

 

Hvis man behøver litt 230V og man kan klare seg med noe slikt, så er man vel kvitt en del problemer (Samme spenning men 10% av effekten og 10% av strømstyrken i forhold til Defa inverteren.):

 

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kontakter-og-uttak-12-volt/spenningsomformer-2000030753 

Arne2

Arne2

17 hours ago, PiperBill said:

Likevel så heller jeg mer og mer mot å søke proff hjelp med dette.

 

Jeg har notert meg at det er to problemstillinger som har en tendens til å "ta av" fullstendig her på forumet. Det ene er "promille i båt" og det andre er "oppkobling av 12V båtanlegg". Her kommer man lett ut for "steile fronter". Jeg har ikke forsøkt meg på å diskutere "promille", men "12 Volt båtanlegg" har jeg da prøvd.

 

I sommer så trente jeg litt på å sveise med elektrisk sveis og med god hjelp fra Hulda og andre, og ja, båten den ble faktisk tett.

 

Når jeg skulle få sveideelektroden til å tenne så stilte jeg sveiseapparatet inn på ca 100 A. I følge dokumentasjonen så trekker innverteren til Defa 250 A ved "peak belastning", altså ca det dobblete av den strømstyrken som går gjennom sveiseelektroden og som holder plasma/sveiseflamme i gang. Det finnes vel kanskje de her inne på forumet som mener at "12 V er ikke farlig, for det kan vi ta på", men det mener jeg nok ikke stemmer helt. 12 V anlegg med dårlig eller feil utførelse kan nok medføre en forholdsvis stor brannfare. 

 

Jeg har kikket gjennom manualen til Defa og jeg mener vel at det er ingen ting som er særlig uklart i den, bortsett fra at man lager dokumentasjon for elektrofagfolk, samtidig som man selger til "folk flest".

 

Det som står og det som regelverket (Forskrift om maritime elektriske installasjoner) ellers krever det er jo at man kobler jord (vingmutter) på inverteren til båtens jordskinne og videre til en jordingsplate. Da er man med en gang godt inne i problemstillingen rundt skilletrafo og elektrolyttisk tæring og hele den diskusjonen.

 

Å montere opp en 1500 W inverter for å bruke den til en brødrister eller å riste børd ved help av 12 V det er i det hele tatt, rent teknisk sett  en dårlig ide. 

 

Hvis man skal tenke på å koble opp en 1500 Watt inverter med den DC strømbelastningen og elllers de tekniske utfordringene som dette medfører så mener jeg at det er lurt å tenke i retning av den type oppkobling som "Bitteliten" beskriver i innlegget over. Denne typen teknisk anlegg krever imidlertid "elektrofagfolk" både på 12V og på 230V siden. 

 

https://www.bluesea.com/products/8358/AC_Rotary_Switch_Panel_30_Ampere_3_positions_%2B_OFF_2_Pole

 

Da må man løse alle de sikkerhetsmessige problemstillingene som ligger påde på 12V, 230V siden og det som går på "elektrolyttisk tæring" som en helhtlig samlet løsning. Det krever vel ikke en "elektriker" men kanskje heller noe i retning av en installatør med spesiell "dybdekompetanse" i forhold til denne typen installasjoner.

 

Da blir det vel litt kostbare brødskiver.

 

Hvis man behøver litt 230V og man kan klare seg med noe slikt, så er man vel kvitt en del problemer:

 

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kontakter-og-uttak-12-volt/spenningsomformer-2000030753 

Arne2

Arne2

17 hours ago, PiperBill said:

Likevel så heller jeg mer og mer mot å søke proff hjelp med dette.

 

Jeg har notert meg at det er to problemstillinger som har en tendens til å "ta av" fullstendig her på forumet. Det ene er "promille i båt" og det andre er "oppkobling av 12V båtanlegg". Her kommer man lett ut for "steile fronter". Jeg har ikke forsøkt meg på å diskutere "promille", men "12 Volt båtanlegg" har jeg da prøvd.

 

I sommer så trente jeg litt på å sveise med elektrisk sveis og med god hjelp fra Hulda og andre, og ja, båten den ble faktisk tett.

 

Når jeg skulle få sveideelektroden til å tenne så stilte jeg sveiseapparatet inn på ca 100 A. I følge dokumentasjonen så trekker innverteren til Defa 250 A ved "peak belastning", altså ca det dobblete av den strømstyrken som går gjennom sveiseelektroden og som holder plasma/sveiseflamme i gang. Det finnes vel kanskje de her inne på forumet som mener at "12 V er ikke farlig, for det kan vi ta på", men det mener jeg nok ikke stemmer helt. 12 V anlegg med dårlig eller feil utførelse kan nok medføre en forholdsvis stor brannfare. 

 

Jeg har kikket gjennom manualen til Defa og jeg mener vel at det er ingen ting som er særlig uklart i den, bortsett fra at man lager dokumentasjon for elektrofagfolk, samtidig som man selger til "folk flest".

 

Det som står og det som regelverket (Forskrift om maritime elektriske installasjoner) ellers krever det er jo at man kobler jord (vingmutter) på inverteren til båtens jordskinne og videre til en jordingsplate. Da er man med en gang godt inne i problemstillingen rundt skilletrafo og elektrolyttisk tæring og hele den diskusjonen.

 

Å montere opp en 1500 W inverter for å bruke den til en brødrister eller å riste børd ved help av 12 V det er i det hele tatt, rent teknisk sett  en dårlig ide. 

 

Hvis man skal tenke på å koble opp en 1500 Watt inverter med den DC strømbelastningen og elllers de tekniske utfordringene som dette medfører så mener jeg at det er lurt å tenke i retning av den type oppkobling som "Bitteliten" beskriver i innlegget over. Denne typen teknisk anlegg krever imidlertid "elektrofagfolk" både på 12V og på 230V siden. 

 

https://www.bluesea.com/products/8358/AC_Rotary_Switch_Panel_30_Ampere_3_positions_%2B_OFF_2_Pole

 

Da må man løse alle de sikkerhetsmessige problemstillingene som ligger påde på 12V, 230V siden og det som går på "elektrolyttisk tæring" som en helhtlig samlet løsning. Det krever vel ikke en "elektriker" men kanskje heller noe i retning av en installatør med spesiell "dybdekompetanse" i forhold til denne typen installasjoner.

 

Da blir det vel litt kostbare brødskiver.

Arne2

Arne2

17 hours ago, PiperBill said:

Likevel så heller jeg mer og mer mot å søke proff hjelp med dette.

 

Jeg har notert meg at det er to problemstillinger som har en tendens til å "ta av" fullstendig her på forumet. Det ene er "promille i båt" og det andre er "oppkobling av 12V båtanlegg". Her kommer man lett ut for "steile fronter". Jeg har ikke forsøkt meg på å diskutere "promille", men "12 Volt båtanlegg" har jeg da prøvd.

 

I sommer så trente jeg litt på å sveise med elektrisk sveis og med god hjelp fra Hulda og andre, og ja, båten den ble faktisk tett.

 

Når jeg skulle få sveideelektroden til å tenne så stilte jeg sveiseapparatet inn på ca 100 A. I følge dokumentasjonen så trekker innverteren til Defa 250 A ved "peak belastning", altså ca det dobblete av den strømstyrken som går gjennom sveiseelektroden og som holder plasma/sveiseflamme i gang. Det finnes vel kanskje de her inne på forumet som mener at "12 V er ikke farlig, for det kan vi ta på", men det mener jeg nok ikke stemmer helt. 12 V anlegg med dårlig eller feil utførelse kan nok medføre en forholdsvis stor brannfare. 

 

Jeg har kikket gjennom manualen til Defa og jeg mener vel at det er ingen ting som er særlig uklart i den, bortsett fra at man lager dokumentasjon for elektrofagfolk, samtidig som man selger til "folk flest".

 

Det som står og det som regelverket (Forskrift om maritime elektriske installasjoner) ellers krever det er jo at man kobler jord (vingmutter) på inverteren til båtens jordskinne og videre til en jordingsplate. Da er man med en gang godt inne i problemstillingen rundt skilletrafo og elektrolyttisk tæring og hele den diskusjonen.

 

Å montere opp en 1500 W inverter for å bruke den til en brødrister eller å riste børd ved help av 12 V det er i det hele tatt, rent teknisk sett  en dårlig ide. 

 

Hvis man skal tenke på å koble opp en 1500 Watt inverter med den DC strømbelastningen og elllers de tekniske utfordringene som dette medfører så mener jeg at det er lurt å tenke i retning av den type oppkobling som "Bitteliten" beskriver i innlegget over. Denne typen teknisk anlegg krever imidlertid "elektrofagfolk" både på 12V og på 230V siden. 

 

https://www.bluesea.com/products/8358/AC_Rotary_Switch_Panel_30_Ampere_3_positions_%2B_OFF_2_Pole

 

Da må man løse alle de sikkerhetsmessige problemstillingene som ligger påde på 12V, 230V siden og det som går på "elektrolyttisk tæring" som en helhtlig samlet løsning. Det krever vel ikke en "elektriker" men kanskje heller noe i retning av en installatør med spesiell "dybdekompetanse" i forhold til denne typen installasjoner.

 

Da blir det vel litt dyre brødskiver.

Arne2

Arne2

17 hours ago, PiperBill said:

Likevel så heller jeg mer og mer mot å søke proff hjelp med dette.

 

Jeg har notert meg at det er to problemstillinger som har en tendens til å "ta av" fullstendig her på forumet. Det ene er "promille i båt" og det andre er "oppkobling av 12V båtanlegg". Her kommer man lett ut for "steile fronter". Jeg har ikke forsøkt meg på å diskutere "promille", men "12 Volt båtanlegg" har jeg da prøvd.

 

I sommer så trente jeg litt på å sveise med elektrisk sveis og med god hjelp fra Hulda og andre, og ja, båten den ble faktisk tett.

 

Når jeg skulle få sveideelektroden til å tenne så stilte jeg sveiseapparatet inn på ca 100 A. I følge dokumentasjonen så trekker innverteren til Defa 250 A ved "peak belastning", altså ca det dobblete av den strømstyrken som går gjennom sveiseelektroden og som holder plasma/sveiseflamme i gang. Det finnes vel kanskje de her inne på forumet som mener at "12 V er ikke farlig, for det kan vi ta på", men det mener jeg nok ikke stemmer helt. 12 V anlegg med dårlig eller feil utførelse kan nok medføre en forholdsvis stor brannfare. 

 

Jeg har kikket gjennom manualen til Defa og jeg mener vel at det er ingen ting som er særlig uklart i den, bortsett fra at man lager dokumentasjon for elektrofagfolk, samtidig som man selger til "folk flest".

 

Det som står og det som regelverket (Forskrift om maritime elektriske installasjoner) ellers krever det er jo at man kobler jord (vingmutter) på inverteren til båtens jordskinne og videre til en jordingsplate. Da er man med en gang godt inne i problemstillingen rundt skilletrafo og elektrolyttisk tæring og hele den diskusjonen.

 

Å montere opp en 1500 W inverter for å bruke den til en brødrister eller å riste børd ved help av 12 V det er i det hele tatt, rent teknisk sett  en dårlig ide. 

 

Hvis man skal tenke på å koble opp en 1500 Watt inverter med den DC strømbelastningen og elllers de tekniske utfordringene som dette medfører så mener jeg at det er lurt å tenke i retning av den type oppkobling som "Bitteliten" beskriver i innlegget over. Denne typen teknisk anlegg krever imidlertid "elektrofagfolk" både på 12V og på 230V siden. 

 

https://www.bluesea.com/products/8358/AC_Rotary_Switch_Panel_30_Ampere_3_positions_%2B_OFF_2_Pole

 

Da må man løse alle de sikkerhetsmessige problemstillingene som ligger påde på 12V, 230V siden og det som går på "elektrolyttisk tæring" som en helhtlig samlet løsning. Det krever vel ikke en "elektriker" men kanskje heller noe i retning av en installatør med spesiell "dybdekompetanse" i forhold til denne typen installasjoner.

Arne2

Arne2

17 hours ago, PiperBill said:

Likevel så heller jeg mer og mer mot å søke proff hjelp med dette.

 

Jeg har notert meg at det er to problemstillinger som har en tendens til å "ta av" fullstendig her på forumet. Det ene er "promille i båt" og det andre er "oppkobling av 12V båtanlegg". Her kommer man lett ut for "steile fronter". Jeg har ikke forsøkt meg på å diskutere "promille", men "12 Volt båtanlegg" har jeg da prøvd.

 

I sommer så trente jeg litt på å sveise med elektrisk sveis og med god hjelp fra Hulda og andre, og ja, båten den ble faktisk tett.

 

Når jeg skulle få sveideelektroden til å tenne så stilte jeg sveiseapparatet inn på ca 100 A. I følge dokumentasjonen så trekker innverteren til Defa 250 A ved "peak belastning", altså ca det dobblete av den strømstyrken som går gjennom sveiseelektroden og som holder plasma/sveiseflamme i gang. Det finnes vel kanskje de her inne på forumet som mener at "12 V er ikke farlig, for det kan vi ta på", men det mener jeg nok ikke stemmer helt. 12 V anlegg med dårlig eller feil utførelse kan nok medføre en forholdsvis stor brannfare. 

 

Jeg har kikket gjennom manualen til Defa og jeg mener vel at det er ingen ting som er særlig uklart i den, bortsett fra at man lager dokumentasjon for elektrofagfolk, samtidig som man selger til "folk flest".

 

Det som står og det som regelverket (Forskrift om maritime elektriske installasjoner) ellers krever det er jo at man kobler jord (vingmutter) på inverteren til båtens jordskinne og videre til en jordingsplate. Da er man med en gang godt inne i problemstillingen rundt skilletrafo og elektrolyttisk tæring og hele den diskusjonen.

 

Å montere opp en 1500 W inverter for å bruke den til en brødrister eller å riste børd ved help av 12 V det er i det hele tatt, rent teknisk sett  en dårlig ide. 

 

Hvis man skal tenke på å koble opp en 1500 Watt inverter med den DC strømbelastningen og elllers de tekniske utfordringene som dette medfører så mener jeg at det er lurt å tenke i retning av den type oppkobling som "Bitteliten" beskriver i innlegget over. Denne typen teknisk anlegg krever imidlertid "elektrofagfolk" både på 12V og på 230V siden. 

 

https://www.bluesea.com/products/8358/AC_Rotary_Switch_Panel_30_Ampere_3_positions_%2B_OFF_2_Pole

 

Da må man løse alle de sikkerhetsmessige problemstillingene som ligger påde på 12V, 230V siden og det som går på "elektrolyttisk tæring" som en helhtlig samlet løsning.

Arne2

Arne2

17 hours ago, PiperBill said:

Likevel så heller jeg mer og mer mot å søke proff hjelp med dette.

 

Jeg har notert meg at det er to problemstillinger som har en tendens til å "ta av" fullstendig her på forumet. Det ene er "promille i båt" og det andre er "oppkobling av 12V båtanlegg". Her kommer man lett ut for "steile fronter". Jeg har ikke forsøkt meg på å diskutere "promille", men "12 Volt båtanlegg" har jeg da prøvd.

 

I sommer så trente jeg litt på å sveise med elektrisk sveis og med god hjelp fra Hulda og andre, og ja, båten den ble faktisk tett.

 

Når jeg skulle få sveideelektroden til å tenne så stilte jeg sveiseapparatet inn på ca 100 A. I følge dokumentasjonen så trekker innverteren til Defa 250 A ved "peak belastning", altså ca det dobblete av den strømstyrken som går gjennom sveiseelektroden og som holder plasma/sveiseflamme i gang. Det finnes vel kanskje de her inne på forumet som mener at "12 V er ikke farlig, for det kan vi ta på", men det mener jeg nok ikke stemmer helt. 12 V anlegg med dårlig eller feil utførelse kan nok medføre en forholdsvis stor brannfare. 

 

Jeg har kikket gjennom manualen til Defa og jeg mener vel at det er ingen ting som er særlig uklart i den, bortsett fra at man lager dokumentasjon for elektrofagfolk, samtidig som man selger til "folk flest".

 

Det som står og det som regelverket (Forskrift om maritime elektriske installasjoner) ellers krever det er jo at man kobler jord (vingmutter) på inverteren til båtens jordskinne og videre til en jordingsplate. Da er man med en gang godt inne i problemstillingen rundt skilletrafo og elektrolyttisk tæring og hele den diskusjonen.

 

Å montere opp en 1500 W inverter for å bruke den til en brødrister eller å riste børd ved help av 12 V det er i det hele tatt, rent teknisk sett  en dårlig ide. 



×
×
  • Create New...