Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

Ut i fra det formelle regelverket forinverteren og brukerveiledningen til inverteren så er det vel slik at både inverter og landstrømanlegg må være tilkoblet den samme jordplaten. 

 

Jeg prøvde å kontakte Defa og forklare dem at det å ha to adskilte jordingssystemer likt med når man bruker en skjøteledning, det er tross alt ikke så farlig, men den ville de ikke være med på. De holdt fast ved at hvis man har et Defa landstrømanlegg så må det være jordet til land og til båtjord. De henviste til "det formelle regelverket" selv om det faktisk åpner for "løsninger med likeverdig sikkerhet".

 

I den ene båten min som er av stål, så har jeg kun en skjøteledning, og her har jeg jo sånn sett to adskilte jordsystemer uten at jeg føler at det medfører noen stor fare. Så vidt jeg har forstått så er dette ok etter regelverket fordi det ikke er et fast anlegg. (Men rent praktisk så er jo risko helt lik enten anlegget er fast eller midlertidig.)

 

I dette tilfellet så ville jeg nok være mer bekymret for de 3000W peak belastning på et 12V anlegg og den brannfare som følger av dette, enn av fare for elektrisk sjokk ved berøring.

Men skal man "skru fast" og ha et "fast installert anlegg" så må man nok jorde både båtjord, inverter og landjord sammen og til det samme punkt hvis man skal følge "reglene". (Og da har man tæringsproblematikken kjørende, med mindre man bruker skilletrafo.)

 

Når det gjelder det som går på berøringsfare og elektrisk sjokk så skulle det jo i seg selv ikke ha den helt store betydning om inverteren er på 150 eller 1500 Watt. Man regner "farlig grense" for strømmgjennomgang til å være 30-40 milliampere, og det klarer jo begge disse inverterne å levere. Når det gjelder brannfare, så går det jo 10 ganger mer strøm i den ene i forhold til den andre.

 

Hvis man skal svare "riktig og etter regelverket" da blir svaret kanskje ikke helt "fornuftig". 

 

Hvis man synes at inverterens manual er "uklar" da er kanskje det et argument for å la være å gjøre jobben selv.  

Arne2

Arne2

Ut i fra det formelle regelverket forinverteren og brukerveiledningen til inverteren så er det vel slik at både inverter og landstrømanlegg må være tilkoblet den samme jordplaten. 

 

Jeg prøvde å kontakte Defa og forklare dem at det å ha to adskilte jordingssystemer likt med når man bruker en skjøteledning, det er tross alt ikke så farlig, men den ville de ikke være med på. De holdt fast ved at hvis man har et Defa landstrømanlegg så må det være jordet til land og til båtjord. De henviste til "det formelle regelverket" selv om det faktisk åpner for "løsninger med likeverdig sikkerhet".

 

I den ene båten min som er av stål, så har jeg kun en skjøteledning, og her har jeg jo sånn sett to adskilte jordsystemer uten at jeg føler at det medfører noen stor fare. Så vidt jeg har forstått så er dette ok etter regelverket fordi det ikke er et fast anlegg. (Men rent praktisk så er jo risko helt lik enten anlegget er fast eller midlertidig.)

 

I dette tilfellet så ville jeg nok være mer bekymret for de 3000W peak belastning på et 12V anlegg og den brannfare som følger av dette, enn av fare for elektrisk sjokk ved berøring.

Men skal man "skru fast" og ha et "fast installert anlegg" så må man nok jorde både båtjord, inverter og landjord sammen og til det samme punkt hvis man skal følge "reglene". (Og da har man tæringsproblematikken kjørende, med mindre man bruker skilletrafo.)

 

Når det gjelder det som går på berøringsfare og elektrisk sjokk så skulle det jo i seg selv ikke ha den helt store betydning om inverteren er på 150 eller 1500 Watt. Man regner "farlig grense" for strømmgjennomgang til å være 30-40 milliampere, og det klarer jo begge disse inverterne å levere. Når det gjelder brannfare, så går det jo 10 ganger for mye strøm i den ene.

 

Hvis man skal svare "riktig og etter regelverket" da blir svaret kanskje ikke helt "fornuftig". 

 

Hvis man synes at inverterens manual er "uklar" da er kanskje det et argument for å la være å gjøre jobben selv.  



×
×
  • Create New...