Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

Det var da sånn sett en interessant problemstilling. Man kan vel sid et slik at det er forskjell på "nesten sikkert", "ganske sikkert" og "helt sikkert" hva angår elsikkerhet.

 

Man har jo akkurat den samme problemstillingen i fo eksempel en bobil eller en buss som har en inverter ombord, og som står på fire gummihjul eller i et fly som kommer inn for landing. Man jorder vel flyene sånn litt etter hvert når man kommer inn for landing og når det gjelder bobiler, så er jeg ikke sikker på hva som er rutinen.

 

Av en eller annen merkelig grunn så er det slik at for båter så er man veldig fukusert på "berøringsfare" og "sikkerhet mot elektrisk sjokk", mens brannfare. det ser det ikke ut som at man er opptatt av i det hele tatt. For bobiler så ser det ut som at man har en annen tradisjon, der er man ikke særlig fokusert på "berøringsfare" her er det problemstillingen rundt brannsikkerhet som gjelder:

https://www.elsikkerhetsportalen.no/nyheter/campingvogner/ 

 

Jeg ville nok tro at både for bobiler og for bobåter, på land og i sjøen, så har man noen av de samme risikofaktorer.

 

Helt generelt: Riskikoen med å ha en inverter ombord i en båt på land, den er vel ikke så veldig forskjellig fra det som gjelder når man har en inverter i en bobil. Helt generelt så er det jo en "teoretisk risikofaktor" ved å ha "adskilte jordingssystemer", slik at man for eksempel under visse omstendigheter kan få strøm i seg når man står på bakken og berører en bobil med inverter eller en båt på land med inverter.

Nesten alt som finnes av formelle regelverk og produktmanualer bygger på det prinsipp at "jordingsystemene skal være sammenkoblet for å unngå spenningsforskjeller mellom jordingssystemene", slik at man blir utsatt for elektrisk sjokk når man for eksempel berører "jord i båt" og "jord på land".

 

NEK400:2018 innholder både en beskrivelse av hvordan man kobler opp det elektriske anlegget i båter mot landstrøm og hvordan man kobler opp det elektriske anlegget i bobiler, men det er en del personer på forum har som mener at man ikke kan referere til elektrofagenes regelverk for elsikkerhet. Da får man være lydhør og la være å sjekke opp hva som står i normen vedrørende oppkobling og eventuelt jording av bobiler, eller bruk av invertere, hvis det eventuelt står noe om det.  

Hvor mange småbåteiere er det som har blitt skadet på grunn av "elektrisk sjokk ombord" eller ved berøring av båten? Hvor mange båtbranner har man pr år?  

 

Når det gjelder båten med skilletrafo som står på sjøen så har man sammenkoblede systemer for sikkerhetsjording via sjøen. Det har man i utgangspunktet ikke ombord i båter på land og i bobiler som står på 4 gummihjul.

Arne2

Arne2

Det var da sånn sett en interessant problemstilling. Man kan vel sid et slik at det er forskjell på "nesten sikkert", "ganske sikkert" og "helt sikkert" hva angår elsikkerhet.

 

Man har jo akkurat den samme problemstillingen i fo eksempel en bobil eller en buss som har en inverter ombord, og som står på fire gummihjul eller i et fly som kommer inn for landing. Man jorder vel flyene sånn litt etter hvert når man kommer inn for landing og når det gjelder bobiler, så er jeg ikke sikker på hva som er rutinen.

 

Av en eller annen merkelig grunn så er det slik at for båter så er man veldig fukusert på "berøringsfare" og "sikkerhet mot elektrisk sjokk", mens brannfare. det ser det ikke ut som at man er opptatt av i det hele tatt. For bobiler så ser det ut som at man har en annen tradisjon, der er man ikke særlig fokusert på "berøringsfare" her er det problemstillingen rundt brannsikkerhet som gjelder:

https://www.elsikkerhetsportalen.no/nyheter/campingvogner/ 

 

Jeg ville nok tro at både for bobiler og for bobåter, på land og i sjøen, så har man noen av de samme risikofaktorer.

 

Helt generelt: Riskikoen med å ha en inverter ombord i en båt på land, den er vel ikke så veldig forskjellig fra det som gjelder når man har en inverter i en bobil. Helt generelt så er det jo en "teoretisk risikofaktor" ved å ha "adskilte jordingssystemer", slik at man for eksempel under visse omstendigheter kan få strøm i seg når man står på bakken og berører en bobil med inverter eller en båt på land med inverter.

Nesten alt som finnes av formelle regelverk og produktmanualer bygger på det prinsipp at "jordingsystemene skal være sammenkoblet for å unngå spenningsforskjeller mellom jordingssystemene", slik at man blir utsatt for elektrisk sjokk når man for eksempel berører "jord i båt" og "jord på land".

 

NEK400:2018 innholder både en beskrivelse av hvordan man kobler opp det elektriske anlegget i båter mot landstrøm og hvordan man kobler opp det elektriske anlegget i bobiler, men det er en del personer på forum har som mener at man ikke kan referere til elektrofagenes regelverk for elsikkerhet. Da får man være lydhør og la være å sjekke opp hva som står i normen vedrørende oppkobling og eventuelt jording av bobiler, eller bruk av invertere, hvis det eventuelt står noe om det.  

Hvor mange småbåteiere er det som har blitt skadet på grunn av "elektrisk sjokk ombord" eller ved berøring av båten? Hvor mange båtbranner har man pr år?  

Arne2

Arne2

Det var da sånn sett en interessant problemstilling. Man kan vel sid et slik at det er forskjell på "nesten sikkert", "ganske sikkert" og "helt sikkert" hva angår elsikkerhet.

 

Man har jo akkurat den samme problemstillingen i fo eksempel en bobil eller en buss som har en inverter ombord, og som står på fire gummihjul eller i et fly som kommer inn for landing. Man jorder vel flyene sånn litt etter hvert når man kommer inn for landing og når det gjelder bobiler, så er jeg ikke sikker på hva som er rutinen.

 

Av en eller annen merkelig grunn så er det slik at for båter så er man veldig fukusert på "berøringsfare" og "sikkerhet mot elektrisk sjokk", mens brannfare. det ser det ikke ut som at man er opptatt av i det hele tatt. For bobiler så ser det ut som at man har en annen tradisjon, der er man ikke særlig fokusert på "berøringsfare" her er det problemstillingen rundt brannsikkerhet som gjelder:

https://www.elsikkerhetsportalen.no/nyheter/campingvogner/ 

 

Jeg ville nok tro at både for bobiler og for bobåter, på land og i sjøen, så har man noen av de samme risikofaktorer.

 

Helt generelt: Riskikoen med å ha en inverter ombord i en båt på land, den er vel ikke så veldig forskjellig fra det som gjelder når man har en inverter i en bobil. Helt generelt så er det jo en "teoretisk risikofaktor" ved å ha "adskilte jordingssystemer", slik at man for eksempel under visse omstendigheter kan få strøm i seg når man står på bakken og berører en bobil med inverter eller en båt på land med inverter.

Nesten alt som finnes av formelle regelverk og produktmanualer bygger på det prinsipp at "jordingsystemene skal være sammenkoblet for å unngå spenningsforskjeller mellom jordingssystemene", slik at man blir utsatt for elektrisk sjokk når man for eksempel berører "jord i båt" og "jord på land".

 

NEK400:2018 innholder både en beskrivelse av hvordan man kobler opp det elektriske anlegget i båter mot landstrøm og hvordan man kobler opp det elektriske anlegget i bobiler, men det er en del personer på forum har som mener at man ikke kan referere til elektrofagenes regelverk for elsikkerhet. Da får man være lydhør og la være å sjekke opp hva som står i normen vedrørende oppkobling og eventuelt jording av bobiler, eller bruk av invertere, hvis det eventuelt står noe om det.  

Hvor mange småbåteiere er det som har blitt skadet på grunn av "elektrisk sjokk ombord"? Hvor mange båtbranner har man pr år?  

Arne2

Arne2

Det var da sånn sett en interessant problemstilling. Man kan vel sid et slik at det er forskjell på "nesten sikkert", "ganske sikkert" og "helt sikkert" hva angår elsikkerhet.

 

Man har jo akkurat den samme problemstillingen i fo eksempel en bobil eller en buss som har en inverter ombord, og som står på fire gummihjul eller i et fly som kommer inn for landing. Man jorder vel flyene sånn litt etter hvert når man kommer inn for landing og når det gjelder bobiler, så er jeg ikke sikker på hva som er rutinen.

 

Av en eller annen merkelig grunn så er det slik at for båter så er man veldig fukusert på "berøringsfare" og "sikkerhet mot elektrisk sjokk", mens brannfare. det ser det ikke ut som at man er opptatt av i det hele tatt. For bobiler så ser det ut som at man har en annen tradisjon, der er man ikke særlig fokusert på "berøringsfare" her er det problemstillingen rundt brannsikkerhet som gjelder:

https://www.elsikkerhetsportalen.no/nyheter/campingvogner/ 

 

Jeg ville nok tro at både for bobiler og for bobåter, på land og i sjøen, så har man noen av de samme risikofaktorer.

 

Helt generelt: Riskikoen med å ha en inverter ombord i en båt på land, den er vel ikke så veldig forskjellig fra det som gjelder når man har en inverter i en bobil. Helt generelt så er det jo en "teoretisk risikofaktor" ved å ha "adskilte jordingssystemer", slik at man for eksempel under visse omstendigheter kan få strøm i seg når man står på bakken og berører en bobil med inverter eller en båt på land med inverter.

Nesten alt som finnes av formelle regelverk og produktmanualer bygger på det prinsipp at "jordingsystemene skal være sammenkoblet for å unngå spenningsforskjeller mellom jordingssystemene", slik at man blir utsatt for elektrisk sjokk når man for eksempel berører "jord i båt" og "jord på land".

 

NEK400:2018 innholder både en beskrivelse av hvordan man kobler opp det elektriske anlegget i båter mot landstrøm og hvordan man kobler opp det elektriske anlegget i bobiler, men det er en del personer på forum har som mener at man ikke kan referere til elektrofagenes regelverk for elsikkerhet. Da får man være lydhør og la være å sjekke opp hva som står i normen vedrørende oppkobling og eventuelt jording av bobiler, eller bruk av invertere, hvis det eventuelt står noe om det.  

Hvor mange småbåteiere er det som har blitt skadet på grunn av "elektrisk sjokk"? Hvor mange båtbranner har man pr år?  

Arne2

Arne2

Det var da sånn sett en interessant problemstilling. Man kan vel sid et slik at det er forskjell på "nesten sikkert", "ganske sikkert" og "helt sikkert" hva angår elsikkerhet.

 

Man har jo akkurat den samme problemstillingen i fo eksempel en bobil eller en buss som har en inverter ombord, og som står på fire gummihjul eller i et fly som kommer inn for landing. Man jorder vel flyene sånn litt etter hvert når man kommer inn for landing og når det gjelder bobiler, så er jeg ikke sikker på hva som er rutinen.

 

Av en eller annen merkelig grunn så er det slik at for båter så er man veldig fukusert på "berøringsfare" og "sikkerhet mot elektrisk sjokk", mens brannfare. det ser det ikke ut som at man er opptatt av i det hele tatt. For bobiler så ser det ut som at man har en annen tradisjon, der er man ikke særlig fokusert på "berøringsfare" her er det problemstillingen rundt brannsikkerhet som gjelder:

https://www.elsikkerhetsportalen.no/nyheter/campingvogner/ 

 

Jeg ville nok tro at både for bobiler og for bobåter, på land og i sjøen, så har man noen av de samme risikofaktorer.

 

Helt generelt: Riskikoen med å ha en inverter ombord i en båt på land, den er vel ikke så veldig forskjellig fra det som gjelder når man har en inverter i en bobil. Helt generelt så er det jo en "teoretisk risikofaktor" ved å ha "adskilte jordingssystemer", slik at man for eksempel under visse omstendigheter kan få strøm i seg når man står på bakken og berører en bobil med inverter eller en båt på land med inverter.

Nesten alt som finnes av formelle regelverk og produktmanualer bygger på det prinsipp at "jordingsystemene skal være sammenkoblet for å unngå spenningsforskjeller mellom jordingssystemene", slik at man blir utsatt for elektrisk sjokk når man for eksempel berører "jord i båt" og "jord på land".

 

NEK400:2018 innholder både en beskrivelse av hvordan man kobler opp det elektriske anlegget i båter mot landstrøm og hvordan man kobler opp det elektriske anlegget i bobiler, men det er en del personer på forum har som mener at man ikke kan referere til elektrofagenes regelverk for elsikkerhet, så da får man være lydhør og la være å sjekke opp hva som står i normen vedrørende oppkobling og eventuelt jording av bobiler, eller bruk av invertere, hvis det eventuelt står noe om det.  

Hvor mange småbåteiere er det som har blitt skadet på grunn av "elektrisk sjokk"? Hvor mange båtbranner har man pr år?  

Arne2

Arne2

Det var da sånn sett en interessant problemstilling. Man kan vel sid et slik at det er forskjell på "nesten sikkert", "ganske sikkert" og "helt sikkert" hva angår elsikkerhet.

 

Man har jo akkurat den samme problemstillingen i fo eksempel en bobil eller en buss som har en inverter ombord, og som står på fire gummihjul eller i et fly som kommer inn for landing. Man jorder vel flyene sånn litt etter hvert når man kommer inn for landing og når det gjelder bobiler, så er jeg ikke sikker på hva som er rutinen.

 

Av en eller annen merkelig grunn så er det slik at for båter så er man veldig fukusert på "berøringsfare" og "sikkerhet mot elektrisk sjokk", mens brannfare. det ser det ikke ut som at man er opptatt av i det hele tatt. For bobiler så ser det ut som at man har en annen tradisjon, der er man ikke særlig fokusert på "berøringsfare" her er det problemstillingen rundt brannsikkerhet som gjelder:

https://www.elsikkerhetsportalen.no/nyheter/campingvogner/ 

 

Jeg ville nok tro at både for bobiler og for bobåter, på land og i sjøen, så har man noen av de samme risikofaktorer.

 

Helt generelt: Riskikoen med å ha en inverter ombord i en båt på land, den er vel ikke så veldig forskjellig fra det som gjeler når man har en inverter i en bobil. Helt generelt så er det jo en "teoretisk risikofaktor" ved å ha "adskilte jordingssystemer", slik at man for eksempel under visse omstendigheter kan få strøm i seg når man står på bakken og berører en bobil med inverter eller en båt på land med inverter.

Nesten alt som finnes av formelle regelverk og produktmanualer bygger på det prinsipp at "jordingsystemene skal være sammenkoblet for å unngå spenningsforskjeller mellom jordingssystemene", slik at man blir utsatt for elektrisk sjokk når man for eksempel berører "jord i båt" og "jord på land".

 

NEK400:2018 innholder både en beskrivelse av hvordan man kobler opp det elektriske anlegget i båter mot landstrøm og hvordan man kobler opp det elektriske anlegget i bobiler, men det er en del personer på forum har som mener at man ikke kan referere til elektrofagenes regelverk for elsikkerhet, så da får man være lydhør og la være å sjekke opp hva som står i normen vedrørende oppkobling og eventuelt jording av bobiler, eller bruk av invertere, hvis det eventuelt står noe om det.  

Hvor mange småbåteiere er det som har blitt skadet på grunn av "elektrisk sjokk"? Hvor mange båtbranner har man pr år?  



×
×
  • Create New...