
Jens_P
Båt har en utfordring som biler og fly ikke har under normale forhold. Galvanisk tæring som følge av den er omsluttet av vann.
Resultat av tæring er kostbart og kan også gå ut over sikkerheten til fartøy og personer om bord.
Lovverket er klart, personsikkerhet går foran materiellsikkerhet.
Jording er der primært for å beskytte personer mot feil i utstyr og feil i elektrisk anlegg. Og menneskelige feil i form av koblingsfeil.
Utfordringen er at gode løsninger for personsikkerhet er dårlige løsninger materiellsikkerhet i båter.
Landjord om bord er det beste for personsikkerhet og medfører garantert kostnader i form av materielle ødeleggelser, d.v.s. korrosjon. Pose og sekk løsning er skilletrafo eller generator eller inverter som et separat elektriskt anlegg skilt fra alt og at landstrøm blir på land. Feil kan fortsatt skje som går utover personsikkerhet og skaper korrosjon, men anlegget er meget godt beskyttet mot feil hos e-verk og feil hos naboer.