
Arne2
13 hours ago, JRK said:Her er et eksempel til ettertanke. Thruster foran og thruster bak er koblet til felles jord.
Det var et godt og meget interessant eksempel. Det er klart at en forholdsvis stor strømgjennomgang i jord/minusleder vil kunne gi en spenningsforskjell mellom de to thrusterne som igjen gir tæring.
12 hours ago, Hulda said:Har man en lensepumpemotor som ligger og lekker 200 mA pluss, så går det litt langsommere, men jobber døgnet rundt.
Det var også et interessant eksempel. For en båt som er laget av ledende materiale, for eksempel stål eller aluminium, så vil det jo fungere likt enten man henger lensepumpen etter kabelen og utenfor rekken eller om man plasserer den i noe sjøvann som ligger i bunnen i båten. Man får i begge tilfeller en "sluttet krets" som kan gi tæring hvis lensepumpa, eller bryteren fram til lensepumpa lekker strøm, og det gjør den vel ofte sånn litt etter hvert.
Er så plast og en plastbåt å betrakte som laget av "ledende materiale" eller en "isolator" i en slik sammenheng? Det er vel ikke godt å si sikkert, men hvis man for eksempel har fuktighet på innsiden av skroget og det finnes gjennomføringer som leder strøm, inklusive kjølbolter på seilbåter, så spørs det om man ikke kan få en tilsvarende effekt.
Mange gode bestraktninger som leder til "ny innsikt" her på baatplassen.no