Jump to content

Jording av Defa 12v inverter (uklar instruks?)

PiperBill

Recommended Posts

En annen side ved saken det er jo at en "beeper" piper på 7-8 Ohm og noen ganger 9-10 Ohm. Kravet til kontinuitet for jordleder er jo "mindre enn 1 Ohm" i begge de to normene for sluttkontroll som man ikke har lov til å referere, til for henholdsvis automatiker og elektriker. Når beeperen sier eller ikke sier "pip" så har man jo bare en "foreløpig måling" som man må sjekke nærmere.  På den annen side så blir vel resulatet oftest noenlunde det samme når man måler med riktig instrument og riktig målestrøm slik som beskrevet i fra normene. Et vanlig Ohmmeter kan vel i praksis fungere og gi noenlunde riktig verdi selv om det ikke opfyller normkravene. En beeper blir vel på den annen side det mest unøyaktige man har.

Ref inlegg rett over.

Redigert av Arne2 (see edit history)
PiperBill skrev On 25.8.2020 at 15.47:

Ok… now the waters are all muddy again…

Jeg testet for kontinuitet mellom jord på landstrøm pluggen på båten (der hvor skjøteledning fra brygga kobles på båten) og til DC minus som er festet til motorblokk med 70mm2 kabel.. Der var det ikke kontinuitet… ingen forbindelse.  Spørsmålet er om (eller hva) det betyr? Betyr det at jeg IKKE har landstrøm jord til motorblokk.. som da er jordet til sjøen? Men… Da jeg testet for kontinuitet så sto hovedbryteren til landstrøm i «off» posisjon. Kanskje det har noe å si?

Jeg konkludert med at jeg ikke hadde landstrømjord til sjø men det kan være feil fordi bryteren var slått av?

Du har sikkert ikke testet for kontinuitet, men målt med ett ohm meter.... Det betyr ikke noe for ett negativt resultat, men for en bekreftet ok forbindelse (kontinuitet) så kreves det at dette «ohm meteret» klarer å levere en viss mengde mA. Ett hårstrå i metall kan ha lav ohm om det bare er kort nok, men det vil i praksis lede dårlig. Man kan med andre ord lures litt av ohm målinger om instrumentet ikke er kraftig nok. Men du målte at det ikke var kontakt, og det er ikke unormalt vil jeg tro. Båten min har heller ikke en slik forbindelse, og den har et el. anlegg som er bygget etter følgende iso normer 9097, 10133, 13297, 28849 og skal også være ihht. EC-Recreational Craft Directive 94/25/EG fra år 2003.  Kanskje er din båt også bygget slik. 

Tar du landstrøms kabelen inn og legger den ved motoren (med spenning fra stolpen i kabelen), så måler du nok at det er god jordforbindelse (spenning) mellom motor og fasene i kabelen. Rett og slett fordi motor er ett jordspyd i seg selv med aksling ut i sjøen.  Når du så kobler til landstrømmen ombord, så kan du måle om det er spenning mellom fasene ombord og motor, og deretter mellom jordklemme i båten og motor.  Er det spenning å måle mellom fase og motor, så vil i praksis en jordfeilbryter kunne legge ut kursen i båten dersom du legger en av fasene til motorblokka, rett og slett fordi mer enn 30mA tar snarveien via motoren din, gjennom sjøen, og tilbake til energiverkets transformator. Dermed måler jordfeilautomaten at 30mA mangler, og legger ut kursen momentant, selv om minus ikke er tilkoblet 230V  jordklemme ombord.

Jeg tipper at motoren din ikke er tilkoblet båtens 230V jordingssystem, og at den først blir «jordet« på ett merkelig sted (inverteren) når du kobler til den nye inverteren din.  Det er etter min mening en unormal plass å ha en slik forbindelse. Skal du først koble sammen 12V minus og 230V Jordingssystem, så bør det gjøres mellom minus skinne og 230V hovedjord.  (godt synlig så forbindelse kan inspiseres).

Men jeg ville IKKE laget en slik forbindelse uten å først montere en skilletransformator.  Så i dette DEFA tilfellet, ville jeg brukt en elektro installatør som driver med slike jobber til vanlig.  Det er faktisk ganske mye man skal ha oversikt over, og mange muligheter for å gjøre feil når man driver å installerer 230V system nummer to ved siden av ett 12V system i en båt.  Jeg  vil ikke la meg overraske om løsningen blir annerledes enn hva du hadde sett for deg dersom du involverer en elektro installatør.  

Elektrikere med slik kompetanse vrimler det vel heller ikke av på Østlandet. Sikkert fler på Vestlandet og nordover.

Story: Jeg ble for noen tiår siden utkommandert til Stat B som materialforvalter. Jeg ble tildelt to mann som blant annet skulle sortere, rydde og kaste overskuddsmateriell. Det krevde litt tenkearbeid og sans for orden. Så jeg lurte på kvalifikasjoner. "Vi er utsendt som hjelpearbeidere med grunnutdanning som skipselektrikere". Kort og godt. Gutta var fra Grenland, lite skipselektrikerjobber den gangen. 

Seilars skrev for 8 timer siden:

Jeg tipper at motoren din ikke er tilkoblet båtens 230V jordingssystem, og at den først blir «jordet« på ett merkelig sted (inverteren) når du kobler til den nye inverteren din.  

Får ikke det til å stemme men jeg er klar over mine meget begrenset forståelse av faget. Jeg antar båtens 230v jordingssystem er det samme som landstrømjord? Hvis jeg ikke er tilkoblet landstrøm (eller river ut alt so heter landstrøm) så er det praktisk talt ikke noe 230V jordsystem. Alt er da dødt på landstrøm og det som er forbundet med det. Er den ikke tilkoblet så er den vel ikke noe å ta hensyn til?

Inverteren er tilkoblet båtens 12v og jordet til motor via Dynaplate. Inverteren har sine egen stikkontakter s om er helt separat og skylt fra båtens 230v landstrøm.

Så lenge jeg ikke slår på både inverter og tilkoble landstrøm samtidige så… Whats the problem?

Men jeg må nevner at jeg nå søker hjelp. Tror jeg kan få med meg en elektriker fra jobben som også har båt.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...