tnuis Startet 17.August.2020 Link til dette innlegget Startet 17.August.2020 (redigert) Heisann, Har en Mix Buster båt 1983 modell som er 4,05m lang, 1,57m bred og veier ca. 200kg med utstyr og fiskeplatform som er bygd innvendig osv (fabrikksvekt er 157kg). Den har maks tillatt effekt 15hk. Jeg har en Suzuki DF9.9B Lean Burn motor (2015 modell) og oppgraderte denne til 15HK (ved å fjerne luftrestriktor). Etter denne oppgraderingen måtte jeg endre propell til "9 1/4 x 11R". Jeg får ut akkurat 20 knop med denne kombinasjonen. Nå ønsker jeg å få tweaket ut det siste som går å gjøre. Jeg tenker da å montere Smart Tax SX trimflaps da jeg har meget god erfaring med de og da gjenstår det kun å skifte propell fra aluminium til stålpropell. I den forbindelse så ønsker jeg å få noen fagkyndige svar på hva slags parametere jeg må/bør ha på den nye propellen når jeg skal bytte fra aluminium til stål. Den er noe småtung å dra opp i plan, men det går fint ved flatt vann og når jeg er alene. Dette vil garantert bli løst med Smart Tabsene. Også ønsker jeg å få opp topphastigheten noe. Stålpropeller er ikke billige så greit å vite hva en skal kjøpe så det ikke blir feilkjøp. På forhånd takk for alle svar? Redigert 17.August.2020 av tnuis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Er du sikker på at du har optimalt turtall med 9 1/4 x 11? Jeg tror ikke du skal ha mer stigning, heller ned på 10 kanskje? Junior har en 9 1/4 x 10 Solas stål propeller på en GH11 LS (160kg) dog et helt annet skrog. Suzuki DT 9.9 (15) 2 takt vel og merke og kanskje annen utveksling. men i alle fall, 23 GPS knop med meg oppi med den propellen. Sitér dette innlegget Link to post
tnuis Svart 18.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Det er jeg usikker på da jeg ikke har noen turteller i den båten. Vet bare at etter jeg oppgraderte fra 9.9 til 15 hk så fungerte ikke den originale propellen lenger og turtallet ble for høyt da motoren hele tiden gikk i alarmmodus for for høyt turtall. Etter jeg ble anbefalt av en forhandler å sette på en 9 1/4 x 11 propell (fortsatt aluminium) så ble det som en ny båt. Om det er noe mer å hente aner jeg ikke. Jeg forstår virkelig ikke dette med propeller. Hvordan i hulestad kommer man frem til riktig propell uten å fysisk prøve og feile hva som blir best? Man kan jo ikke bare få med 3-4 propeller fra forhandler for å teste alle for så å levere tilbake de 2 som ikke var optimale........ Merkelig handel dette med propellere synes jeg........Blir liksom ikke noe klokere på dette. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 tnuis skrev for 16 timer siden: Den er noe småtung å dra opp i plan, men det går fint ved flatt vann og når jeg er alene. Dette vil garantert bli løst med Smart Tabsene. Også ønsker jeg å få opp topphastigheten noe. Aks / krefter for å komme i plan er oftest motstridende. tnuis skrev 1 time siden: Hvordan i hulestad kommer man frem til riktig propell uten å fysisk prøve og feile hva som blir best? For å komme dit så må man gjerne prøve og feile en masse Min erfaring er at i fart rundt 20 knop så er gjerne den mest merkbare effekten av stålpropell, lettere lommebok .. Dersom motoren din kan bygges om til 20hk så er kanskej det bedre anvendte penger..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.