Jump to content

Raymarine Axiom? Alternativer?

handalen

Recommended Posts

Vurderer ny plotter i båten han da kommet frem til Raymarine Axiom vingler litt mellom 9 og 12 tommeren 
valget havnet på denne grunnet tilsynelatende gode produktanmeldelser siden siste versjon av operativsystemet ble utgitt (Lighthouse 3)

kravene mine er:
Gode kart
Rask ekkolodd med chrip og downvision
styre musikk rett fra skjermen 
Nmea2000 støtte

så det jeg lurer på før nærmere 30 tusen flyger ut av konto er om det er noen som har reel erfaring med denne evt. andre plottere som kan måle seg med kravene.

Axiom  modellene støtter miracast strømming til TV.

Da kan du  om du har plass ved styreposisjonen benytte en 12v TV / Monitor med HDMI inngang  som ekstra skjerm, da er en 27 eller 32 tommer innen rekkevidde for en rimelig pris. TV har muligens støtte for miracast innebygget.

Fra Raymarine forum: Any screen with a HDMI port and Miracast dongle can serve as a remote Axiom display.

Too Much skrev for 3 timer siden:

Axiom  modellene støtter miracast strømming til TV.

Da kan du  om du har plass ved styreposisjonen benytte en 12v TV / Monitor med HDMI inngang  som ekstra skjerm, da er en 27 eller 32 tommer innen rekkevidde for en rimelig pris. TV har muligens støtte for miracast innebygget.

Fra Raymarine forum: Any screen with a HDMI port and Miracast dongle can serve as a remote Axiom display.

Mulig dumt spørsmål men blir et remote display kun en duplisering av plotterens bilde, eller kan en velge å sende radarbilde til remote og ha kart på plotter feks?

Too Much skrev 30 minutter siden:

Det vet jeg dessverre ikke sikkert, men mistenker vel at det er duplisering av skjermen. Mao samme som Chromecast.

Tror det stemmer.

Men det jeg skal finne ut av er om plotter holder koblingen til radar. I motsetning til den gamle A-series plotteren vi tidligere mister Axiomen kobling til Quantum-radar om man kobler til annet wifi. Eneste nedsiden jeg har funnet med den plotteren.

Havelle skrev 5 minutter siden:

Tror det stemmer.

Men det jeg skal finne ut av er om plotter holder koblingen til radar. I motsetning til den gamle A-series plotteren vi tidligere mister Axiomen kobling til Quantum-radar om man kobler til annet wifi. Eneste nedsiden jeg har funnet med den plotteren.

Du kan sitte med "iPad" og kjøre og kontollere plotter/radar med Raymarine control appen.

Nettbrettet blir da låst til plotterens wifi. (ingen nettsurfing i tillegg)

Fantino skrev for 5 timer siden:

Supert for mange formål, feks repeat til fly - men det hadde vel vært å gi bort business å tillate å bruke ekstern skjerm som ekstra MFD antar jeg.

De hadde FÅTT masse business på det - det hadde vært en kjempefordel kontra de andre leverandørene. 

Følger en din argumentasjon, hadde de ikke koblet radar til plotter, men en måtte hatt egen skjerm for radar - som i ‘gamledager’

Redigert av bjorngb (see edit history)
handalen skrev On 17.8.2020 at 19.22:

Vurderer ny plotter i båten han da kommet frem til Raymarine Axiom vingler litt mellom 9 og 12 tommeren 
valget havnet på denne grunnet tilsynelatende gode produktanmeldelser siden siste versjon av operativsystemet ble utgitt (Lighthouse 3)

kravene mine er:
Gode kart
Rask ekkolodd med chrip og downvision
styre musikk rett fra skjermen 
Nmea2000 støtte

så det jeg lurer på før nærmere 30 tusen flyger ut av konto er om det er noen som har reel erfaring med denne evt. andre plottere som kan måle seg med kravene.

Jeg har brukt Axiom 12 pro i sommer. Jeg synes ikke den er så lyssterk. Det er på vei en nyere versjon som er mer lyssterk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...