Jump to content

Edit History

John Emil Hoem

John Emil Hoem

Ikke lest første innlegg godt nok

Den skruterminalen er ikke en celle. Den har trolig vært strammet for hardt som igjen har resultert i bruddet du ser. Etter bruddet har kommet så har muttern mistet oppspenningen sin og det har blitt dårlig kontakt som har gjort at du har fått de kratrene på polen. Det kan være flere kilder til hvorfor batteriene har takket for seg, men vanskelig å svare på det uten at man vet mer om anlegget. Selve oppkoblingen av de forskjellige hovedstrømsbryterne har jeg vansklig å forstå. Er alle 3 batteriene forbruksbatteri? Hvorfor er batteriet til høyre koblet på egen hovedstrømsbrytere som igjen kobler sammen med de 2 andre når den er innkoblet? Siden det er felles + så gir ikke dette mening. Er det ene batteriet "backup"?  Hvorfor er en av de 4  6/4mm2 koblet via hovedstrømsbryter?

Batteriene kan ha tappet seg ved feil på en celle på et av batteriene, men da får du gjerne rundt 8-9V på alle(lik det dårligste)
Jeg tror heller på at solcellepanelene er defekte og har tappet det ned, eller så har det stått på lys(halogen/glødelampe) Kjøleskapet vil trolig ikke tappe batteriene ned mer enn til 6-7V og det samme gjelder LED. Da er spenningen for lav til å drive de. Om lensepumpe har hengt seg på så vil også gjerne sikringen til den gå før spenningen dropper for lavt siden strømtrekket øker med spenningsfallet.

John Emil Hoem

John Emil Hoem

Den skruterminalen er ikke en celle. Den har trolig vært strammet for hardt som igjen har resultert i bruddet du ser. Etter bruddet har kommet så har muttern mistet oppspenningen sin og det har blitt dårlig kontakt som har gjort at du har fått de kratrene på polen. Det kan være flere kilder til hvorfor batteriene har takket for seg, men vanskelig å svare på det uten at man vet mer om anlegget. Selve oppkoblingen av de forskjellige hovedstrømsbryterne har jeg vansklig å forstå. Er alle 3 batteriene forbruksbatteri? Hvorfor er batteriet til høyre koblet på egen hovedstrømsbrytere som igjen kobler sammen med de 2 andre når den er innkoblet? Siden det er felles + så gir ikke dette mening. Og hvorfor er en av de 4 6mm2 koblet via hovedstrømsbryter?

• Create New...