Jump to content

Edit History

.Olsen

.Olsen

En gang her i fjor var det oppe en tråd hvor det ble påpekt at en måtte ha to mann i sjøen osv om en skulle leie noen inn for å dykke og skrape, feks propellen. Mener det ble antydet startpriser på 15000,- +++. Har full respekt for at folk skal ha betalt for jobben de gjør, og at sikkerheten skal ivaretas. 

-----

Så for menigmann gjenstår da egentlig kun fridykking, og jeg forstår godt at en trekkes mot løsninger som gjør det lettere. 

Opp til sånn ca for noen få år siden var fridykking kun gøy (det er fortsatt gøy, men å jobbe under båten er ikke gøy lengre). Nå som jeg har rundet 50 opplever jeg det som tyngre og stressende fordi jeg merker marginene har krympet vesentlig ifht tidligere. Beveger meg treigere og tyngre, er treigere i skallen når det skjer noe og har mye kortere tid å være under vann enn før. Og de siste gangene merker jeg også at jeg rett og slett blir uvel/kvalm etter x turer under hvor jeg vrir meg horisontalt for å jobbe under båten, aldri vært noe problem før.. men alderen skal ha sitt :-). Skal ikke si at jeg er i direkte livsfare men merker at alle de små tingene til sammen gjør at jeg begynner å tenke at det kan være farlig. 

Akkumulert betyr det at jeg må under flere ganger enn før, at jeg får lengre tid i vannet og blir kald osv, osv. En negativ spiral. Det jeg før kunne gjøre i badebuksa i løpet av en liten time kan nå bli en halvdagsjobb, inklusive turer opp i båten for å varme meg opp og hvile++ 

------

Og i det perspektivet virker diverse "yallaløsninger" som vist over veldig fristende. Å leie en dykker er hinsides dyrt, om det skal gjøres etter boka, og det må det jo gjøres når det gjelder andres liv og helse. Å løfte båten kan være temmelig dyrt og upraktisk, særlig hvis det "kun" er skraping av propell det handler om. 

Så... er ikke rart det er et godt marked for "yallaløsnigner" ifht dykking. 

Selv tror jeg nok at jeg kommer til å løfte båten litt oftere enn før, pluss fortsette å snorkle og fridykke med guttungen så han kan begynne å gjøre litt nytte for seg under båten når det trengs også ;-)

.Olsen

.Olsen

En gang her i fjor var det oppe en tråd hvor det ble påpekt at en måtte ha to mann i sjøen osv om en skulle leie noen inn for å dykke og skrape, feks propellen. Mener det ble antydet startpriser på 15000,- +++. Har full respekt for at folk skal ha betalt for jobben de gjør, og at sikkerheten skal ivaretas. 

-----

Så for menigmann gjenstår da egentlig kun fridykking, og jeg forstår godt at en trekkes mot løsninger som gjør det lettere. 

Opp til sånn ca for noen få år siden var fridykking kun gøy. Nå som jeg har rundet 50 opplever jeg det som tyngre og stressende fordi jeg merker marginene har krympet vesentlig ifht tidligere. Beveger meg treigere og tyngre, er treigere i skallen når det skjer noe og har mye kortere tid å være under vann enn før. Og de siste gangene merker jeg også at jeg rett og slett blir uvel/kvalm etter x turer under hvor jeg vrir meg horisontalt for å jobbe under båten, aldri vært noe problem før.. men alderen skal ha sitt :-). Skal ikke si at jeg er i direkte livsfare men merker at alle de små tingene til sammen gjør at jeg begynner å tenke at det kan være farlig. 

Akkumulert betyr det at jeg må under flere ganger enn før, at jeg får lengre tid i vannet og blir kald osv, osv. En negativ spiral. Det jeg før kunne gjøre i badebuksa i løpet av en liten time kan nå bli en halvdagsjobb, inklusive turer opp i båten for å varme meg opp og hvile++ 

------

Og i det perspektivet virker diverse "yallaløsninger" som vist over veldig fristende. Å leie en dykker er hinsides dyrt, om det skal gjøres etter boka, og det må det jo gjøres når det gjelder andres liv og helse. Å løfte båten kan være temmelig dyrt og upraktisk, særlig hvis det "kun" er skraping av propell det handler om. 

Så... er ikke rart det er et godt marked for "yallaløsnigner" ifht dykking. 

Selv tror jeg nok at jeg kommer til å løfte båten litt oftere enn før, pluss fortsette å snorkle og fridykke med guttungen så han kan begynne å gjøre litt nytte for seg under båten når det trengs også ;-)

• Create New...